مصطفی آزادبخت گفت: از مردم درخواست می‌کنیم از حضور در اجتماع پرهیز کنند، اما اگر کسی رعایت نکرد ۱۵ ارگان مسئولیت دارند که به این مسئله رسیدگی کنند، ما اول تذکر می‌دهیم، اگر کسی رعایت نکرد باید منتظر برخورد قضایی باشد به طوریکه از این مسئله بی تفاوت نمی‌گذریم.
کد خبر: ۸۸۶۹۹۸
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰ 13 August 2020
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان اعلام کرد: در استان همدان بنا داریم عزاداری ماه محرم را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار کنیم.

به گزارش ایسنا، آزادبخت بیان کرد: اسلام دین پویا و کاملی است و بنا داریم عزاداری ماه محرم را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان برگزار کنیم.

وی با بیان اینکه تلاش شبانه روزی دانشگاه علوم پزشکی و کادر درمانی در شش ماه گذشته همان جدیت رزمندگان در جبهه‌های جنگ بود، تبیین کرد: ما انشاءالله هم عزاداری محرم را برگزار خواهیم کرد و هم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنیم.

آزادبخت خاطرنشان کرد: از مردم درخواست می‌کنیم از حضور در اجتماع پرهیز کنند، اما اگر کسی رعایت نکرد ۱۵ ارگان مسئولیت دارند که به این مسئله رسیدگی کنند، ما اول تذکر می‌دهیم، اگر کسی رعایت نکرد باید منتظر برخورد قضایی باشد به طوریکه از این مسئله بی تفاوت نمی‌گذریم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان نیز در رابطه با نحوه برگزاری مراسم محرم در استان بیان کرد: ضرورت برگزاری عزاداری به عنوان لوازم فرهنگ ایرانی و شیعی و از طرفی بحث مهم حفظ سلامت مردم ما را دچار دوگانگی کرده بود بنابراین در ستاد ملی مبارزه با کرونا دستورالعملی تدوین شد تا در برگزاری مراسم عزاداری با کمک همه دستگاه‌های دولتی و حکومتی سلامت مردم را حفظ کنیم چراکه حفظ سلامت مردم خط قرمز ما است.

حجت الاسلام محمدهادی نظیری ادامه داد: هر متولی هیئت، مُبلغ، ذاکر اهل بیت و هر برگزارکننده مراسمی اگر می‌بیند نمی‌تواند دستورالعمل‌ها را رعایت کند نباید مراسمی برگزار کند چراکه حفظ سلامت مردم یک تکلیف شرعی است.

برگزاری مراسم عزاداری به دو صورت

وی با بیان اینکه نحوه برگزاری مراسم عزاداری امسال دو گونه است، توضیح داد: اگر هیئت‌ها مکان مناسبی به صورت سر بسته دارند، آن مکان باید به تأیید کارشناسان شبکه بهداشت برسد و مورد تأیید قرار بگیرد، اگر شرایط را داشت برگزاری مراسم نهایتاً به مدت یک ساعت با شرط رعایت فاصله گذاری اجتماعی دو متری و استفاده مستمر از ماسک بدون مراسم سینه زنی و زنجیرزنی با ظرفیت یک چهارم مکان، مجاز است و اگر مراسم عزاداری در فضای باز برگزار شود رعایت فاصله دو متری، استفاده مستمر از ماسک، حداکثر دو ساعت با امکان برگزاری سینه زنی و زنجیرزنی بلامانع است.

نظیری با اشاره به اینکه ساعت پایانی مراسم باید تا قبل از ۲۳:۳۰ باشد چراکه مراسم در فضای باز است و نباید مزاحمتی برای بقیه ایجاد کند، تأکید کرد: در مراسم زنجیرزنی، زنجیر باید شخصی باشد و اگر متعلق به هیئت است، باید شب اول ضدعفونی شده و به فرد تحویل و شب آخر دریافت شود چراکه زنجیر نباید بین افراد جابه جا شود.

وی با بیان اینکه دسته‌های عزاداری مراسم تاسوعا و عاشورای امسال باید به صورت ساکن باشند، توضیح داد: برگزاری دسته عزاداری بدون استفاده از طبل، سنج و ابزار مشابه به صورت سینه زنی، زنجیرزنی و سقایی بدون نقل مکان و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بلامانع است و برای دسته‌ها مکان یابی می‌کنیم تا در تاسوعا و عاشورا به صورت ساکن و ثابت عزاداری کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان خاطرنشان کرد: امسال برخی مراسم‌های خاص مانند مراسم شیرخوارگان و روز سوم عاشورا در استان برگزار نخواهد شد.

وی مطرح کرد: تمام هیئت‌ها برای برگزاری مراسم محرم باید در سامانه بیرق فرم پر کنند، رعایت دستورالعمل‌ها را بپذیرند و تعهد دهند که مسئولیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی را می‌پذیرند و هر هیئت نیز باید یک همراه بهداشت داشته باشد و گندزدایی هیئت، مراقبت از عدم ورود اطفال، افراد کهن سال و افرادی که در معرض خطر قرار دارند به عهده متولی هیئت است.

وجود ۲۲۰۰ هیئت ثبت شده در همدان

نظیری توضیح داد: ۲۲۰۰ هیئت ثبت شده و ۷۰۰ ثبت نشده در استان داریم که از این تعداد ۲۷ هیئت در سامانه ثبت نام و ۱۰۰ هیئت نیز فرم دستی پر کرده اند. همکاران ما در اداره کل تبلیغات اسلامی از ساعت ۷:۱۵ تا ۲۲ آماده خدمت رسانی به هیئت‌ها برای عضویت در سامانه بیرق هستند.

وی ادامه داد: پیش بینی شده امسال کمتر از ۴۰ درصد هیئت‌ها مراسم برگزار خواهند کرد و این هیئت‌ها می‌توانند از مکان‌های سرباز دولتی مانند مکان‌های آموزش و پرورش و اداره ورزش و جوانان نیز استفاده کنند.

نظیری در رابطه با نذری‌های محرم توضیخ داد: نذر و ادای نذر احکام فقهی و شرعی دارد، اما انجام نذر به هیچ عنوان با ضوابط بهداشتی نباید منافات داشته باشد و در صورتی که با دستورالعمل‌های بهداشتی در تعارض باشد، نذر ساقط است و واجب نیست.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینای همدان نیز بیان کرد: با اقدامات کنترلی توانستیم شاخص سرایت پذیری کروناویروس را در استان همدان کاهش دهیم.

دکتر منوچهر کرمی توضیح داد: به طور کلی ما در دو حیطه بیماران بستری و سرپایی اقدام به شناسایی، ثبت و تشخیص بیماران مبتلا به کووید ۱۹ کرده ایم به طوریکه در بخش سرپایی عمدتاً بیماران در مراحل ابتدایی عفونت و بدون علامت هستند، اما می‌توانستند در گسترش بیماران مؤثر باشند.

کرمی ادامه داد: تاکنون ۵۰۰۸ مورد در مراکز بهداشت و خدمات جامع سلامت ۱۶ ساعته شناسایی شده و خوشبختانه رصد، پیگیری، آموزش خانواده و اطرافیان منجر شده بار بیمارستان‌ها کاهش پیدا کند و این افراد مراقبت‌های لازم را دریافت کنند.

وی تبیین کرد: تعداد موارد بستری تا دیروز ۳۳۳۷ مورد و تعداد موارد منجر به فوت ۴۲۸ اعلام شده است و از این میان ۲۵ درصد موارد ساکن مناطق روستایی و ۷۵ درصد شهری بودند و ۳۴ درصد مبتلایان به کروناویروس در استان نیز سابقه بیماری زمینه‌ای داشته اند.

کرونا بومی شده است

کرمی با بیان اینکه کروناویروس در استان بومی شده است، اظهار کرد: سابقه مسافرت در تداوم اپیدمی و گذشت زمان از حدود ۳۰ درصد به کمتر از دو درصد رسیده است چراکه ویروس بومی شده و آن دو درصد هم به مراحل ابتدایی بیماری برمی گردد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر موج گسترده اپیدمی را پشت سر گذاشته ایم و خوشبختانه از ابتدای مردادماه کاهش قابل توجه در مراجعان به بیمارستان، موارد سرپایی و همین طور موارد بستری داشتیم. در اوج اپیدمی تیرماه بیش از ۶۰۰ مورد بستری در بیمارستان‌های استان داشتیم که هم اکنون این عدد به ۳۸۵ مورد رسیده است.

کرمی با بیان اینکه طی هفته اخیر سیمای متفاوتی از شهرستان‌ها را نسبت به ۴۰ روز قبل دیدیم، توضیح داد: شهرستان‌های بهار و تویسرکان در وضعیت قرمز، اسدآباد، فامنین و نهاوند در وضعیت زرد و رزن، همدان، ملایر و کبودراهنگ در وضعیت نارنجی قرار دارند.

وی ادامه داد: شهرستان همدان تعداد قابل توجهی از موارد را به دلایل مختلفی شامل می‌شد به طوریکه بار مراجعه از استان‌های اطراف نیز در همدان وجود داشت. از نظر تعداد موارد ابتلا به کروناویروس اسدآباد ۱۰۱ مورد، بهار ۲۴۶ مورد، رزن ۱۲۶ مورد، فامنین ۳۹ مورد، کبودراهنگ ۲۰۰ مورد، ملایر ۵۵۹ مورد، نهاوند ۳۰۴ مورد و همدان ۱۴۴۰ مورد فرد مبتلا به کروناویروس داشته اند و ۳۰۰ بیمار نیز از خارج استان در بیمارستان‌ها بستری و درمان شدند.

کرمی در پایان تأکید کرد: کرونا همچنان با ما است، اما با تلاش‌هایی که صورت گرفته شاهد کاهش و گذر از این مرحله هستیم. در حال حاضر شاخص سرایت پذیری ۹۲ صدم است در حالیکه در تیرماه ۱.۲ دهم بود، این یعنی با اقدامات کنترلی مانند استفاده از ماسک، دوری از تجمعات، عدم حضور در دورهمی‌ها و رعایت پروتکل‌ها در مراکز اداری، خدماتی، بانک‌ها و دفاتر پیشخوان هر بیمار کمتر از یک نفر را بیمار میی کند و می‌تواند اپیدمی را کنترل کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار