آرزو کاوه ئی گفت: چاقی، اضافه وزن و الگوی مصرف نامطلوب میوه، سبزی و تنقلات در گروه سنی نوجوانان روند افزایشی داشته به گونه‌ای که درصد ابتلا به چاقی و اضافه وزن در سال گذشته به ۱۷ درصد رسیده که این موضوع می‌تواند این گروه را در آینده به بزرگسالان چاق با عادات غذایی نامطلوب تبدیل کند.
کد خبر: ۸۸۵۴۶۴
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۹ 09 August 2020
رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه چاقی و اضافه وزن در گروه سنی نوجوانان روند افزایشی داشته گفت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته ۳۸ درصد نوجوانان این استان در مصرف تنقلات الگوی نامطلوب دارند.

به گزارش ایرنا، کاوه ئی بیان کرد: یکی از شاخص‌های مهم و تعیین کننده وضعیت تغذیه‌ای گروه سنی نوجوانان عادات غذایی غلط و مصرف تنقلات ناسالم است.

وی افزود: چاقی، اضافه وزن و الگوی مصرف نامطلوب میوه، سبزی و تنقلات در گروه سنی نوجوانان روند افزایشی داشته به گونه‌ای که درصد ابتلا به چاقی و اضافه وزن در سال گذشته به ۱۷ درصد رسیده که این موضوع می‌تواند این گروه را در آینده به بزرگسالان چاق با عادات غذایی نامطلوب تبدیل کند.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان تاکید کرد: گروه سنی ۶ تا ۱۸ سال با عنوان نوجوان از گروه‌های سنی حساس محسوب می‌شود و شکل گیری عادات غذایی صحیح و سبک زندگی سالم در این دوره می‌تواند زمینه ساز سلامت جسمی و روانی در سال‌های بعدی زندگی باشد.

کاوه ئی ادامه داد: مصرف نامنظم صبحانه در دانش آموزان، نداشتن اطلاعات کافی و درست تغذیه‌ای دانش آموزان، عرضه مواد غذایی غیرمجاز در بوفه‌های مدارس و آموزش ندادن اصول صحیح خرید مواد غذایی از عوامل تاثیر گذار در وضعیت شاخص غذایی سالم است.

وی گفت: دریافت نکردن منابع غذایی حاوی فیبر و الگوی مصرف نامطلوب سبزیجات در این گروه سنی عامل دیگری در افزایش شاخص چاقی و اضافه وزن و زمینه ساز ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت و فشار خون و اختلالات چربی خون در سال‌های آتی است.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان مهمترین راهکار‌های پیشنهادی برای اصلاح شاخص‌های تغذیه‌ای در این گروه سنی را آموزش برای اصلاح سبک زندگی از جمله جایگزین کردن مواد غذایی سالم در سبد خرید خانوار و برچسب خوانی و خرید مواد غذایی حاوی نمک و روغن و سدیم کمتر عنوان کرد.

کاوه ئی استفاده از ظرفیت‌های خانواده برای افزایش مصرف سبزیجات از جمله سبزیکاری در گلدان، ساماندهی بوفه‌های مدارس، اجرای برنامه‌های مداخلاتی مانند پایان دادن به چاقی دوران کودکی (ایران – اکو) با همکاری آموزش و پرورش و زمینه سازی برای افزایش تحرک و فعالیت بدنی را از دیگر مولفه‌های مورد نیاز برای اصلاح شاخص‌های تغذیه‌ای دانست.

 وی گفت: تغذیه سالم یکی از مهم‌ترین نیاز‌های بشر و از ضروریات سلامت است و ابتلای افراد جامعه به هر نوع سوء تغذیه یکی از علت‌های رکود اقتصادی است.

کاو ئی ادامه داد: به همین دلیل تامین، حفظ و ارتقای سلامت تغذیه‌ای جامعه نتایجی از جمله صرفه جویی در هزینه ها، بهره وری در سرمایه گذاری، ارتقای بازدهی نیروی کار و پرورش نسل آینده سالم‌تر را به همراه دارد و استقلال سیاسی و اقتصادی کشور را تضمین می‌کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار