رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: برای کنترل کرونا علاوه بر رعایت بهداشت فردی، شستشوی مرتب دست ها، زدن ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی نیاز به مسوولیت پذیری اجتماعی دارد و افراد آلوده به این ویروس نباید بیماری خود را مخفی کنند چرا که کرونایی بودن یک انگ اجتماعی نیست.
کد خبر: ۸۷۳۵۰۳
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۱ 06 July 2020
رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: در صورت روند رو به رشد مبتلایان به کرونا در استان با کمبود تخت برای بستری بیماران و تامین اکسیژن مورد نیاز مواجه خواهیم شد.

به گزارش تابناک همدان به نقل از ایرنا؛ رشید حیدری مقدم روز دوشنبه در کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا استان همدان افزود: دستگاه‌های اکسیژن ساز توان پاسخگویی به بیماران ۴۰ تخت را دارند و اگر فردی اقدام به برگزاری یک عروسی با ۷۰۰ مهمان کرده که در خوشبینانه‌ترین حالت ۷۰ نفر آن‌ها کرونایی شوند نمی‌توان کاری انجام داد.

وی اضافه کرد: پس از یک هفته تلاش یک دستگاه اکسیژن ساز شب گذشته در بیمارستان سینا شهر همدان نصب شد و به زودی دستگاه‌هایی هم در بیمارستان‌های بهشتی و بعثت نصب و راه اندازی می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان بیان کرد: هم اینک تعداد بیماران دارای علایم حاد تنفسی که در بیمارستان‌های این استان بستری هستند سه برابر شده و اگر چهار برابر شود توان کنترل بیماری را به علت کمبود دستگاه اکسیژن ساز از دست می‌دهیم.

حیدری مقدم ادامه داد: بیمارستان‌های زیر مجموعه علوم پزشکی همدان دارای سه هزار و ۲۰۰ تخت است با این اوصاف اگر تنها پنج درصد شهرستان ۷۰۰ هزار نفری همدان به این ویروس مبتلا شوند نیاز به ۳۵ هزار تخت است.

وی با بیان اینکه در هیچ جای جهان بر مبنای رعایت نکردن اصول بهداشتی از سوی مردم تخت‌های بیمارستانی را اضافه نمی‌کنند تاکید کرد: چنانچه ۱۰ تا ۲۰ درصد به بیماران کنونی اضافه شود مجبوریم آن‌ها را در راهرو بیمارستان‌ها پذیرش و بستری کنیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: عملکرد این استان در مهار این ویروس تاکنون مطلوب بوده است و هم اینک شاخص بروز تجمعی به ازای هر ۱۰۰ هزار جمعیت در کشور ۳۰۰ مبتلا به کرونا و در همدان ۱۱۰ نفر است.

حیدری مقدم اضافه کرد: کنترل بیماری در همدان به معنای توان مهار این ویروس در همه زمان و روز‌ها نیست چه بسا با یک لغزش و کم توجهی مردم همه بیمارستان‌های این استان از افراد کرونایی پُر و تکمیل شود.

وی بیان کرد: طبق آخرین داده‌های آماری بانوان خانه دار ۴۶ درصد از افرادی هستند که تست شان مثبت یا مشکوک به کرونا بودند، اما با مراجعه به مراکز ۱۶ ساعته مثبت بودن بیماری آن‌ها تایید شده است و با احتساب کارگران، کشاورزان و مشاغل آزاد این آمار به ۷۰ درصد می‌رسد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان یادآوری کرد: سه گروه بانوان خانه دار به علت حضور در بیرون از منزل برای خرید، دورهمی‌های خانوادگی، حاضران در مراسم زیر زمینی و کارکنان دولت بیشترین آلودگی به کرونا را دارند.

حیدری مقدم ادامه داد: پیشتر ۷۰ درصد مبتلایان به کرونا از جوامع شهری و ۳۰ درصد آن‌ها روستایی بودند، اما هم اینک شمار روستاییان رو به افزایش است.

وی گفت: با دستور استاندار ورود بدون ماسک به اماکن پرتجمع ممنوع شده است و کارکنان و گیرندگان خدمت حق ورود بدون ماسک به ادارات را ندارند همچنین هیچگونه خدمتی به مراجعه کنندگان بدون ماسک ارائه نمی‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: برای کنترل کرونا علاوه بر رعایت بهداشت فردی، شستشوی مرتب دست ها، زدن ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی نیاز به مسوولیت پذیری اجتماعی دارد و افراد آلوده به این ویروس نباید بیماری خود را مخفی کنند چرا که کرونایی بودن یک انگ اجتماعی نیست.

حیدری مقدم اظهار داشت: برخی افراد با مخفی کردن بیماری و حضور در محل‌های مختلف موجب ابتلای دیگر افراد به کرونا می‌شوند و برای یک نمونه فردی با مخفی کردن این موضوع ۵۰ نفر دیگر را به کرونا آلوده کرده بود.

وی گفت: هم اینک چهار شهرستان همدان، ملایر، نهاوند و تویسرکان در وضعیت قرمز، بهار در وضعیت نارنجی و مابقی شهرستان‌ها در وضعیت زرد هستند و در مجموع استان همدان در شرایط هشدار نزدیک به قرمز است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: وضعیت همدان در حال حاضر از ۷۰ درصد استان‌های کشور بهتر است و وجود کادر درمان آماده به کار، بهبود شرایط زیر ساخت‌های بهداشت و درمانی و رعایت مردم در این مولفه تاثیر بسزایی داشته است.

حیدری مقدم یکی از نگرانی‌های جدی علوم پزشکی همدان را خستگی و فرسودگی شغلی کادر بهداشت و درمان دانست و اضافه کرد: با وجود اینکه در محاصره استان‌هایی با شرایط قرمز کرونایی قرار داریم، اما چهار ماه و نیم

کادر بهداشت و سلامت در برابر این بیماری جنگیدند و تنها خواسته این مجموعه رعایت سه نکته بهداشتی از سوی مردم است.

وی گفت: به هیچ عنوان بر سر سلامت مردم با هیچ کس، جریان و گروه مذاکره و مصالحه نمی‌کنیم و چنانچه بانکی فروشگاهی و دیگر اماکنی دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نکنند تعطیل می‌شوند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: مجموعه علوم پزشکی نیز دغدغه معیشت مردم را دارد، اما اجازه نمی‌دهد به این بهانه مکانی به محل شیوع بیماری کرونا و افزایش شمار بیماران بستری در بیمارستان‌ها تبدیل شود.

حیدری مقدم الزام به رعایت فاصله گذاری اجتماعی در صنوف، مشاغل و دستگاه، ترغیب مردم به خرید اینترنتی و آنلاین، جلوگیری از برگزاری مراسم عروسی و عزا و جشن تولد، ارایه خدمات بانکداری الکترونیکی، افزایش غرفه‌ها عرضه ماسک در سطح شهر، گند زدایی سطوح آلوده کننده، تداوم حساس سازی و علایم هشدار را از مولفه‌های موثر در کاهش بار این بیماری دانست.

وی پیشنهاد داد: شهرداری همدان بالُن قرمز رنگ منقش به توصیه‌های بهداشتی را در مرکز شهر همدان قرار دهد همچنین بر روی صورت تندیس بوعلی سینا به عنوان چهره جهانی علم طب ماسک بزند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار