امیرحسین نقی‌پور با بیان اینکه تقریباً ۲۲۰ واحد لبنیات سنتی در شهرستان همدان فعال است اظهار کرد: امسال سعی کردیم برای اینکه آمار دقیقی از واحد‌های لبنی سنتی در همدان به دست آید از اتحادیه‌ها نیز لیستی را بگیریم.
کد خبر: ۷۴۷۱۸۷
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۳ 21 May 2019
رئیس دامپزشکی شهرستان همدان با اشاره به اینکه امسال کنترل بهتری از واحد‌های سنتی شیرخام خواهیم داشت گفت: شیر‌ها قبل از ورود به همدان کنترل می‌شود تا مشکلی نباشد.

به گزارش فارس، وی با اشاره به اینکه اتحادیه لیست ۶۰ واحد لبنی سنتی را ارائه داد که مجوز داشتند گفت: در تمام این واحد‌ها به طور کامل نمونه‌برداری از شیر خام انجام شده است.

رئیس دامپزشکی شهرستان همدان با بیان اینکه امسال از ۲۲۰ واحد لبنی سنتی همدان ۹۹ درصد نمونه‌برداری انجام شد افزود: ۶۰ واحد لبنی سنتی دارای مجوز از اتحادیه نیز در لیست نمونه برداری بودند.

وی با تاکید به اینکه از ۹۹ درصد واحد لبنی سنتی ۲۰۰ واحد نمونه‌برداری شدند که از این تعداد ۱۴ واحد متخلف به تعزیرات حکومتی معرفی شد گفت: دو واحد دستور پلمب گرفت و به دادگاه معرفی شدند.

رئیس دامپزشکی شهرستان همدان با تاکید به اینکه واحد‌های متخلف نمک، آب و مواد ضدعفونی به شیرخام اضافه کرده بودند افزود: دو واحد مواد ضدعفونی به شیر اضافه کرده بودند که با آن‌ها برخورد شد.

وی با اشاره به اینکه ماه‌های آینده همچنان نمونه‌برداری از واحد‌های لبنی سنتی انجام می‌شود تا تقلبات رفع شود گفت: شیری که آب یا نمک دارد غیر قابل مصرف نیست، اما تقلب شده و باید کنترل شود.

نقی‌پور با اشاره به اینکه موضوع تقلب برای ما بسیار حائز اهمیت است و به سرعت پیگیری خواهد شد تا امسال رفع حل شود افزود: اضافه شدن وایتکس به شیرخام تخلف است و تقلب نیست.

وی تاکید کرد: با واحدی که تخلف داشته باشد جدی برخورد می‌شود و از مراجع قضائی نیز دستور پلمب آن‌ها را می‌گیریم.

رئیس دامپزشکی شهرستان همدان با اشاره به اینکه متقلبان به تعزیرات حکومتی معرفی می‌شوند، اما واحد متخلف پلمب می‌شود و در نهایت اگر اصلاح صورت نگیرد، پروانه واحد ابطال خواهد شد افزود: امسال برنامه خاصی برای کنترل واحد‌های سنتی خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه هماهنگی انجام شده تا شیر‌های خام قبل از ورود به همدان از مبدا کنترل شوند گفت: خودرو‌هایی که شیرخام حمل می‌کنند شناسایی شده‌اند تا قبل از اینکه شیر وارد واحد‌ها شود، نمونه‌برداری صورت گیرد با وجود مشکلات اجازه ورود داده نشود.

وی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود کارخانه‌ها نیز شیرخشک به شیرخام اضافه می‌کنند و اعتمادی به مصرف این نوع شیر‌ها نیست افزود: در کارخانه‌ها ناظر فنی و بهداشتی اداره دامپزشکی هستند و روزانه بر عملکرد واحد‌ها نظارت دارند، طبق بررسی‌های امسال و سال گذشته شیرخشکی در شیر خام کارخانه مشاهده نشده است.

نقی‌پور با بیان اینکه حتی کارخانه‌ها دقیق و بهتر به موضوع بهداشت توجه دارند و شیر‌هایی که کیفیت بالاتری داشته باشد با قیمت بیشتری خریداری می‌شود افزود: در شهرستان همدان خوشبختانه چنین مشکلی نبوده و شیر خام کارخانه همدان جزو باکیفیت‌ترین شیرهاست.

وی با اشاره به اینکه امیدوارم نظارتی بیشتر صورت گیرد تا شیری که در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد، سالم باشد گفت: نظارت بر شیر خام برعهده دامپزشکی و نظارت بر سایر فرآورده‌ها برعهده مرکز بهداشت است.

رئیس دامپزشکی شهرستان همدان با بیان اینکه امیدوارم شیر سالم در اختیار شهروندان قرار گیرد تا ما نیز به وظایف خود عمل کرده باشیم افزود: روند نمونه‌برداری تا پایان سال ادامه داشته و هر ماه گزارشی ارائه خواهد شد تا مردم با خیال راحت فرآورده خام دامی را مصرف کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار