معاون سیاسی، اجتماعی فرماندار ملایر گفت: با توجه به گستردگی، وسعت، موقعیت جغرافیایی و از آنجا که در بین شهرستان‌های استان، ملایر بیشترین تعداد روستا را دارد، آمار شیوع بیماری‌های مشترک بین دام و انسان در ملایر زیاد است.
کد خبر: ۶۵۶۵۹۴
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۲ 19 September 2018
سعید کتابی نسبت به بروز، ظهور و شیوع بیماری‌های هاری و تب مالت مشترک بین دام و انسان در سطح شهرستان ملایر هشدار داد و گفت: در بحث تب مالت وضعیت استان همدن و ملایر مناسب نیست.

به گزارش ایسنا، کتابی در کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان ملایر با تأکید بر اینکه بخشداران، شهرداران و دهیاران در بحث اتلاف سگ‌های ولگرد به قید فوریت وارد عمل شوند، اظهار کرد: باید در شهرداری‌ها محل مناسبی برای نگهداری سگ‌های ولگرد درنظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه بیماری‌های مشترک بین دام و انسان هزینه درمانی گزافی را به جامعه تحمیل می‌کند، عنوان کرد: در این زمینه پیشگیری از اهمیت بالایی برخوردار است و باید دهیاران در روستا‌ها در زمینه اطلاع‌رسانی و آموزش دامداران و صاحبان سگ‌ها، وارد عمل شوند و از تردد سگ‌ها در سطح شهر و روستا جلوگیری شود.

وی از دستگاه‌های اجرایی و سایر نهاد‌های مرتبط خواست در این زمینه همکاری و تعامل خوبی با دام پزشکی و شبکه بهداشت و درمان داشته باشند.

کتابی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر همکاری منسجمی بین دامپزشکی و شبکه بهداشت و درمان شهرستان در زمینه ورود قانونی به بحث نظارت بر دام و طیور صورت گرفته است، ادامه داد: با توجه به قرار گرفتن در ماه محرم و بحث نذورات، هیئت‌های مذهبی باید از ذبح دام در خیابان‌ها پرهیز کنند و کلیه کشتار و ذبح دام‌ها باید در کشتارگاه‌ها و طبق موازین قانونی انجام شود.

معاون سیاسی، اجتماعی فرماندار ملایر با اشاره به وضعیت نامناسب استان همدان در زمینه بروز و شیوع تب مالت، نسبت به عرضه و استفاده از لبنیات خام هشدار داد و افزود: باید از سوی اداره صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف و اتحادیه‌های وابسته اقدام سریعی در این راستا صورت گیرد.

 کتابی با بیان اینکه صدور هر گونه مجوز و پروانه کسب برای لبنیاتی‌ها غیرقانونی و ممنوع است، خاطرنشان کرد: باید نظارت، دقت و بازرسی بیشتری در حوزه عرضه لبنیات و شیرخام در مغازه‌ها و سوپرمارکت‌ها انجام شود.

وی در ادامه با بیان اینکه یکی از رویکرد‌های وزارت بهداشت و درمان بحث اجتماعی کردن سلامت و استفاده از کانون‌های اجتماع‌محور سلامت است، گفت: داشتن جامعه توسعه یافته و روبه پیشرفت در گرو داشتن افراد و خانواده‌های سالم و شاداب است.

 کتابی تصریح کرد: تحقق این امر با مشارکت و هم‌افزایی جامع و کامل متولیان امر و استفاده از کانون‌های سلامت محلات میسر می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار