رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه بیماری‌های قلبی- عروقی، دیابت و فشارخون از بیماری‌های مهلک است که سلامت را تخریب می‌کنند، گفت: از شاخص‌های توسعه سلامت ارتقاء سلامت روان، امنیت بر سلامت غذایی، بهبود مدیریت آلاینده‌های هوا و پسماندها، طرح سلامت دانش‌آموزان که توسط آموزش پرورش در دست اقدام است و پیشگیری از بیماری‌های واگیر شایع است.
کد خبر: ۶۵۶۱۱۳
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۱ 17 September 2018
دکتر حبیب‌اله موسوی‌بهار گفت: سند جامع سلامت استان پیرو اسناد بالادستی متعددی شکل گرفته است.

به گزارش ایسنا، دکتر موسوی‌بهار در شورای برنامه‎ریزی و توسعه استان همدان، افزود: سند برنامه جامع سلامت که توسط وزیر بهداشت و وزیر کشور ابلاغ شده است، با تلاش و کار سنگین چندین ماهه در استان شکل گرفته و با مشارکت ۲۹ دستگاه اجرایی استان صورت گرفته است.

وی ادامه داد: این سند در کارگروه سلامت به تصویب رسیده است و در این بحث نخستین استانی هستیم که این سند را به تصویب می‎رساند.

معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز گفت: ۷۵ درصد سلامت در دستگاه‌های اجرایی یا جامعه‌ای خارج از وزارت بهداشت است که در این‌باره تفاهم‎نامه‌ای بین وزارت کشور و بهداشت و سلامت ایجاد شده که دانشگاه‌ها را با توجه به اسناد بالادستی مکلف به تدوین سند برنامه جامع سلامت استان کرده است 

دکتر رشید حیدری‌مقدم با بیان اینکه ۶۰۰ جلسه تا کنون با ۲۹ دستگاه مختلف از شهریورماه سال ۹۶ تا هفته گذشته گذاشتیم، افزود: برای این سند به عنوان نخستین استان در کشور توانستیم مصوبه هیئت امنا را بگیریم و اینکه تنها سند جامع سلامت استان در سطح کشور است.

وی با اشاره به اینکه ۴۰۷ شاخصی که می‌توانست در سلامت استان توسعه پیدا کند را احصا کردیم، یادآور شد: هفت اولویت برای سلامت استان درنظر گرفته شده است.

به گفته حیدری‌مقدم، اندیشکده سلامت را تشکیل دادیم که ۳۵ عضو هئیت علمی دانشگاه‌ها در رشته‌ها و تخصص‌های مختلف در این اندیشکده حضور دارند. 

حیدری‌مقدم عنوان کرد: کار جدیدی که شروع کردیم تشکیل محلات سلامت‌محور در داخل استان همدان است که همه محلات مراکز شهرستان‌ها و مرکز استان همدان را به ۶۲ محله تقسیم کردیم تا اتفاقات در حوزه سلامت آن محله را ارزیابی کرده و در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان مصوب شود.

وی با بیان اینکه ۱۱۰ پروژه که ۵۱ پروژه در سال ۹۷ شروع شده و تا سال ۹۸، ۹۹ پروژه اتمام پیدا می‌کند و بقیه در طرح پنج ساله صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: این روند در توسعه سلامت استان بسیار موثر بوده و نقش استراتژیکی در پیشگری از بیماری‌ها دارد.

وی ادامه داد: در ارزیابی انجام گرفته از شاخص‌ها، ما بیشتر درمان‌محور بوده‌ایم تا پیشگیری و سلامت‌محور بنابراین اگر این سند براساس ارزیابی‌های صورت گرفته تدوین شود هم امید به زندگی و هم ارتقاء شاخص‌های سلامت در استان را افزایش می‌دهیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار