بیماران کلیوی که بیشتر آن‌ها برای درمان از روستا‌های اطراف و شهرستان‌ها به همدان می‌آیند برای گرفتن تخفیفات دارویی مجبور به مراجعه حضوری به سازمان غذ ا‌و دارو و داروخانه‌ها هستند.
کد خبر: ۶۲۰۷۲۵
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰ 19 June 2018
بیماران کلیوی که بیشتر آن‌ها برای درمان از روستا‌های اطراف و شهرستان‌ها به همدان می‌آیند برای گرفتن تخفیفات دارویی مجبور به مراجعه حضوری به سازمان غذ ا‌و دارو و داروخانه‌ها هستند.

به گزارش تسنیم، دارو‌های بیماران کلیوی جزو دارو‌هایی است که به آن‌ها مساعدت دارویی تعلق می‌گیرد. در سال گذشته این بیماران با مراجعه به داروخانه دانشگاه علوم پزشکی می‌توانستند مساعدت دارویی خود را از داروخانه بگیرند و نیازی به مراجعه حضوری به سازمان غذا و دارو نبود، اما از از ابتدای امسال این بیماران دچار زحمت شده و مجبورند پس از فاکتور کردن دارو‌های خود برای دریافت مساعدت دارویی به سازمان غذا و دارو مراجعه کنند و پس از دریافت تخفیفات دارویی مجددا به داروخانه بازگشته و در صف داروخانه قرار بگیرند.

بیماران کلیوی به خاطر شرایط بیماری‌شان دچار ضعف جسمانی هستند، بسیاری از آن‌ها از روستا‌های اطراف و شهرستان‌ها برای دارو درمانی به همدان می‌آیند بنابراین با ادارات سطح شهر آشنایی ندارند و این امر علاوه بر اینکه موجب رنجش و زحمت این بیماران شده بلکه آن‌ها به نوعی سردرگمی دچار کرده است.

بیماران کلیوی قادر به مراجعه حضوری به سازمان غذاودارو نیستند

رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان همدان با بیان اینکه بیماران کلیوی برای اخذ مساعدت دارویی مجبور به مراجعه حضوری به سازمان غذا و دارو هستند، ابراز کرد: بسیاری از این بیماران بخاطر شراط نامطلوب جسمانی توانایی مراجعه حضوری به این سازمان را ندارند.

ابوالفتح میرزایی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان، اظهار داشت: در سال گذشته بیماران کلیوی پس از ویزیت پزشک، با حضور در داروخانه می‌توانستند تخفیفات دارویی را دریافت کرده و دارو‌های خود را تحویل بگیرند، اما متاسفانه از ابتدای امسال بیماران کلیوی ملزم به مراجعه حضوری به سازمان غذاودارو شدند که این امر موجب اعتراض بسیاری از آن‌ها شده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از بیماران از روستا‌های اطراف و شهرستان‌ها برای مداوا به همدان می‌آیند، تصریح کرد: این افراد با محل ادارت و سازمان‌های همدان آشنا نیستند و این امر موجب زحمت و سردرگمی آن‌ها می‌شود.

رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان همدان با تاکید بر اینکه بسیاری از بیماران کلیوی شرایط جسمی رفت و آمد و ساعت‌ها سرپا ایستادن را ندارند، ابراز کرد: از مسئولان مربوطه می‌خواهیم وضعیت این بیماران خاص را درک کنند و بروکراسی‌های اداری را برای آن‌ها کمتر کنند.

کلینیک‌های خصوصی بیمه‌های روستایی را قبول نمی‌کنند

میرزایی با بیان‌اینکه مشکلات بیمه‌ای از دیگر مشکلات و معضلات بیماران کلیوی است، تصریح کرد: دارو‌ها گران شده است و از طرفی هم کلینیک‌های خصوصی بیمه‌های روستایی را نمی‌پذیرند و بیشتر پزشکان با آن قرارداد ندارند.

وی گفت: دولت در گذشته یارانه‌ای را به دارو‌های این بیماران اختصاص می‌داد، اما به تدریج شاهد کاهش سوبسید‌های بخش دارویی هستیم که این امر بیماران را با مشکل مواجه می‌کند.

رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی تصریح کرد: یکسان‌سازی بیمه‌ها مطرح است، اما هنوز عملی نشده است، ابراز کرد: در حال حاضر چند نوع دفترچه بیمه وجود دارد که یک نوع از آن مربوط به دفترچه سلامت است که تنها در بیمارستان‌های دولتی اعتبار دارد.

میرزایی با بیان‌اینکه برای خدمات درمانی دفترچه خاص صادر می‌کنند، افزود: در بیماران تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی نیز پس از انجام ۶ جلسه دیالیز، دفترچه خاص بیماران صادر می‌شود که انجام دیالیز را برای آن‌ها رایگان می‌کند.

۷۰۰ بیماردیالیزی در استان همدان تحت درمان هستند

وی با بیان‌اینکه ۷۰۰ بیمار دیالیری در استان همدان تحت درمان هستند، ابراز کرد: معمولا همه بیمارانی که دیالیز می‌شوند نیازمند پیوند کلیه هستند.

رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان همدان با بیان اینکه از ۲۰ سال گذشته تا کنون ۷۰۰ نفر در استان عمل پیوند کلیه را انجام داده‌اند، افزود: در حال حاضر ۳۰ بیمار کلیوی تکمیل پرونده کرده و منتظر گرفتن کلیه هستند.

میرزایی در خصوص روند تکمیل پیوند و پروسه پیوند کلیه، گفت: در شرایطی که کلیه دهنده وجود داشته باشد، آزمایشات و مشاوره‌های مربوطه انجام شده باشد و شرایط بیمار برای پیوند مساعد باشد در طول یک الی دو ماه عمل پیوند انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه دفترچه بیماران خاص کلیوی مشخص است و بیماران دارای معرفی‌نامه از دانشگاه علوم پزشکی هستند، تصریح کرد: باید نیرویی از سازمان غذاودارو در داروخانه دانشگاه علوم‌پزشکی همدان مستقر باشد تا بیمارانی که ماهیانه دارو می‌گیرند مجبور به مراجعه حضوری به این سازمان نباشند.

تکلیف بیماران خاص کلیوی در خصوص محل اخذ مساعدت دارویی تا پایان خرداد ماه رفع می‌شود

مدیر نظارت بر دارو، فراورده‌های بیولوژیک و مواد مخدر دانشگاه علوم‌پزشکی همدان گفت: تا پایان خرداد ماه مشکل مراجعه بیماران کلیوی برای اخذ مساعدت‌های دارویی به سازمان غذاودارو برطرف می‌شود.

مرضیه مساعد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان، اظهار داشت: در سال گذشته بر اساس نامه‌ای که دریافت کردیم مقرر شد تا پایان سال ۹۶ ارائه تخفیفات دارویی توسط سازمان غذا و دارو ادامه یابد و پس از آن در اختیار معاونت درمان بگیرد.

وی تصریح کرد: قرار بود از ابتدای سال ۹۷ در صورت وجود اعتبار کافی، مسئولیت ارائه مساعدت‌های دارویی به معاونت درمان دانشگاه علوم‌پزشکی همدان داده شود، اما در اواسط فروردین امسال نامه‌ای دریافت دریافت کردیم که بر اساس آن تا پایان خرداد ماه وظیفه ارائه تخفیفات دارویی بر عهده سازمان غذاوداروی همدان باقی خواهد ماند.

مدیر نظارت بر دارو، فرآورده‌های بیولوژیک و مواد مخدر دانشگاه علوم‌پزشکی همدان گفت: این وقفه زمانی بخاطر ابلاغ شیوه‌نامه به معاونت درمان دانشگاه علوم‌پزشکی بوده است.

مساعد افزود: از طرفی هم یکی از پرسنل سازمان غذاودارو که در داروخانه دانشگاه علوم‌پزشکی مستقر بوده و تخفیفات دارویی را ارائه میکرد در پایان سال گذشته بازنشسته شد و از آن‌جا که بر اساس نامه دریافتی مسئولیت ارائه تخفیفات دارویی از سازمان غذاودارو به معاونت درمان دانشگاه داده شد بنابراین نیرویی جایگزین آن نشده است.

وی تصریح کرد: اگر مجددا نامه بدهند و وظیفه ارائه مساعدت‌های دارویی به بیماران در اختیار سازمان غذاوداروی همدان باقی بماند، یک نیروی کار را برای استقرار در داروخانه و ارائه تخفیفات دارویی به بیماران جذب و اعزام خواهیم کرد.

مدیر نظارات بر دارو، فراورده‌های بیولوژیک و مواد مخدر دانشگاه علوم‌پزشکی همدان با بیان‌اینکه تا پایان خرداد ماه وضعیت مشخص می‌شود و به تبع آن تکلیف بیماران نیز تعیین می‌شود، اظهار داشت: تمام تلاش خود را می‌کنیم تا بیماران در زنج و زحمت قرار نگیرند.

میزان مساعدت‌های دارویی افزایش یافته است

مساعد با بیان اینکه تا کنون شاهد افزایش مبلغ مساعدت‌های دارویی بوده ایم، ابراز کرد: امیدواریم در سال ۹۷ نیز شاهد افزایش بودجه برای ارائه مساعدت خهای دارویی به بیماران باشیم.

 یکی از بیماران مبتلا به نارسایی کلیوی می‌رویم ه. از اهالی شهرستان کبودرآهنگ که تمایلی به گفتن نام خود ندارد، اما گلایه‌های زیادی در دلش دارد از ما می‌خواهد تا صدای نارضایتی‌هایش را به گوش مسئولان برسانیم.

وی اظهار داشت: جوانی ۲۴ ساله هستم، مدت ۳ سالی است که از نارسایی کلیه رنج می‌برم. گرانی دارو‌ها باری سنگین بر روی دوش پدر کارگرم است.

این بیمار کلیوی تصریح کرد: ابتلا به این بیماری تنها درد و رنج من نیست بلکه گلایه من از مسئولانی است که وضعیت ما را درک نمی‌کنند و با وجود اطلاعی که از مشقت ما دارند بازهم بروکراسی‌های اداری را پیش پای ما قرار می‌دهند.

وی افزود: مطب پزشکان بسیار شلوغ است و حتی برای نوبت گرفتن در درمانگاه‌ها دچار مشکل هستیم و مجبوریم ساعات زیادی را در صف انتظار بگذراینم. پس از ویزیت به تازگی دردسرهایمان شروع می‌شود چراکه باید به داروخانه دانشگاه علوم پزشکی برویم و مدت‌ها در صف بمانیم تا دارو‌های خود را فاکتور کنیم.

این بیمار کلیوی گفت: پس از فاکتور کردن دارو‌ها باید با پرداخت هزینه به سمت سازمان غذاودارو برویم و پس از گذراندن مراحل اداری این سازمان و اخذ مساعدت دارویی مجددا به سمت داروخانه برگردیم، بازهم در صف بمانیم تا نوبت گرفتن داروهایمان شود.

وی ابراز کرد: این پروسه گرفتن دارو به صوت ماهیانه برایمان تکرار می‌شود. گاهی مادرم و اوقاتی پدرم با من همراه می‌شود، کاغذ بازی‌های اداری و مراحلی که برای گرفتن دارو می‌گذرانیم عرصه را بر من تنگ می‌کند تا جایی که مرگ را راحت‌تر از درمان می‌بینم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان با اجرای طرح تحول نظام سلامت، پروژه‌های زیادی در استان افتتاح شد و شاهد زیباتر شدن چهره بخش‌هایی از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی هستیم، اما بهتر از آن این است که از کیفیت خدمات رسانی و امور رفاهی بیماران غافل نشویم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار