حمید نصرتی قانعی*
کد خبر: ۶۱۳۵۵۱
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۶ 30 May 2018
پیاده‌رو معبری برای حفظ سلامتی و آرامش شهروندان است تا آن‌ها به عرض سواره وارد نشوند و با ایمنی به امور زندگی خود برسند و از قدم‌زدن در پیاده‌رو‌ها لذت ببرند. اکنون پیاده‌رو‌های شهر همدان به دلیل نداشتن شیب طولی و عرضی مناسب،همسطح نبودن پیاده‌رو در کل مسیر، نصب موانع کنترلی برای پیشگیری از تردد خودرو و موتور‌سیکلت، مناسب نبودن مصالح زیر‌سازی و کف‌سازی، قرارگرفتن وسایل کسبه، رها شدن مصالح ساختمانی، ناایمنی به دلیل سقوط مصالح ساختمانی، ایجاد چاله و فرونشست، عبور متمد مو‌توسواران، تخلیه بار، جانمایی نامناسب صندوق‌ها، تیر‌های برق، شیب‌راهه پارکینگ‌ها، سایه‌بان بانک‌ها، باجه‌ها و مخازن زباله، توقف دایمی دستفروشان، افزایش پستی و بلندی‌ها، نبود شیب راهه استاندارد، ورود شیب‌راهه‌ها به عرض معبر، توقف خودرو‌ها درپیاده‌رو، شستشوی خودرو، پارک خودرو‌ی بنگاه داران،نبود پل مخصوص حد فاصل پیاده‌رو و معبر سوار، نصب پله و کاهش عرض پیاده‌رو با ساختمان‌سازی وتجاوز به عرض معبر پیاده‌رو استانداری ندارد وا آرامش شهر‌وندان همدانی را فراهم گرفته است.
 
شهرداری در خیابان منتهی به شورای اسلامی شهر و موارد مشابه دیگر برای آسایش عبور روشندلان مسیر مخصوص ایجاد کرده است که در اصل اجرا برا آن ایرادی وار نیست، اما روش اجرا اشتباه بوده است. در این مسیر موانع صندوق‌ها، مخازن، ترانس برق، تیر برق، درخت و وجود شیب‌راهه تند برای روشندلان خطر‌آفرین شده است. تا یا در سایر معابر شیب‌راهه‌ها بسیار تند است و حتی دست‌نرده در طرفین هم ندارد که امکان عبور سهل توان‌یابان بدون همراه را فراهم کند چه برسد به افرادی از صندلی‌چر‌خدار استفاده نمی‌کنند و در این شیب مفاصل آنان آسیب می‌بیند.
 
در حد فاصل پیاده‌رو و سوار‌ه‌های شهر هم پل عبور استاندارد (با دست نرده و غیر لغزنده) نصب نیست. اما ارتفاع جدول‌ها چنان بلند است که گویی شهروندان جوان باید از قبل توانایی پریدن کسب کرده باشند چه برسد به آن‌هایی که مویی سپید کرده و استخوانی ترکانیده و دیگر توانای عبور از موانعی مانند این را ندارند.
 
شهرداری همدان برای ایجاد پیاده‌راه در حدفاصل آرامگاه بوعلی، میدان مرکزی شهر و تپه تاریخی گردشگری همگتانه در حدود ۵/۱۷ میلیارد تومان هزینه کرد تا نشاط و سلامتی بیشتری برای شهر فراهم کند که قابل تقدیر است. اما پیاده‌رو‌های شهر همدان منتهی به این خیابان نیست و بهسازی و استاندارد‌سازی باید صورت عمومی برای پیاده‌رو‌های شهر اجرا شود تا امکان پیاده‌روی و قدم زدن در نزدیکترین نقطه به محل سکوت شهروندان فراهم باشد. هزینه زیادی هم ندارد باید نظارت‌ها دقیق و مستمر شود.
 
حمید نصرتی قانعی

روزنامه نگار
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار