ظفری با اشاره به اینکه رکن اساسی و حیاتی در هر بازسازی مشارکت مردم است تأکید کرد: خوشبختانه کارشناسان ارزیاب ما روز بعد از وقوع زلزله کار خود را آغاز کرده و ارزیابی بخش عمده‌ای از اسلام‌آباد و سرپل ذهاب را در بخش شهری و روستایی انجام دادند.
کد خبر: ۵۹۵۲۵۹
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۰ 24 April 2018
خدمت‌رسانی انقلابی و جهادی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همدان به مردم زلزله زده روستا‌های شهرستان سرپل ذهاب کرمانشاه پس از گذشت ۵ ماه از این واقعه کماکان ادامه دارد.

به گزارش تسنیم، جمعی از اهالی اصحاب رسانه استان همدان به دعوت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به شهر سرپل ذهاب سفر و از اقدامات و خدمات ارائه‌شده از سوی استان همدان در روستا‌های این منطقه بازدید کردند. متن ذیل شرح این سفر است.

روستای "ناوفره"

نخستین مقصد بازدید اصحاب رسانه همدان روستای نافره بود که در زلزله سال گذشته دچار آسیب صددرصدی شده است. مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همدان هنگام بازدید از این روستا اظهار داشت: در این روستا باهمت مسئولان و مردم بیشتر پی‌ریزی‌های منازل مسکونی انجام‌شده و اسکلت پیچ و مهره‌ای نزدیک به ۷۰ واحد نیز علم شده است.

وی گفت:در حال حاضر سقف ریزی واحد‌های مسکونی در حال انجام است و حتی برخی واحد‌ها نیز در حال تکمیل بوده و در حد گل و گچ پیشرفته‌اند تا برای مردم قابل سکونت شوند.

ظفری بابیان اینکه برخی واحد‌های در حال احداث این روستا سازه بنایی است که در متراژ ۶۴ متری تعریف‌شده‌اند ابراز کرد: برخی واحد‌های روستا با اسکلت سازه بنایی به مساحت ۸۷ متر و برخی دیگر نیز دارای سازه پیچ و مهره‌ای با مساحت ۸۵ متری تعریف‌شده است که عموم مردم از سازه پیچ و مهره‌ای استفاده می‌کنند.

ظفری: پیش از وقوع زلزله در روستا"نافره" ۴۵۰ نفر در قالب ۶۴ منزل مسکونی زندگی می‌کردند که با وقوع زلزله و تفکیک منازل تعداد آن‌ها به ۹۸ منزل مسکونی افزایش‌یافته است.

 کرمی از اهالی روستای "ناوفره": تسهیلات واگذار شده به مردم زلزله زده تنها برای ساخت منزل تا مرحله سقف ریزی کفایت می‌کند.

وی افزود: با توجه به‌سرعت کار و برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در تلاش هستیم واحد‌های احداثی نوع ۱ این روستا را در حد گل و گچ پیش برده و تا پایان تیرماه امسال تحویل مردم دهیم.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همدان عنوان کرد: به‌صورت کلی مسئولیت بازسازی ۲۱۰۰ واحد به ما محول شده است که ۹۸ واحد از این تعداد در روستای نافره قرار دارد.

وی تصریح کرد: پیش از وقوع زلزله در این روستا ۴۵۰ نفر در قالب ۶۴ منزل مسکونی زندگی می‌کردند که با وقوع زلزله و تفکیک منازل تعداد آن‌ها به ۹۸ منزل مسکونی افزایش‌یافته است.

کرمی صاحب نخستین منزل تکمیل‌شده در این روستا نیز با ابراز رضایتمندی از روند پیشرفت کار‌ها بیان کرد: بخشی از کار منزل و هزینه‌ها، مانند کاشی‌کاری توسط خود ما انجام و باقی مراحل نیز با دریافت تسهیلات محقق شده است.

وی گفت: در حال حاضر بخشی از تسهیلات واگذارشده و منتظر آزادی سازی باقی تسهیلات هستیم تا کار بازسازی خانه را تمام کنیم.

کرمی تصریح کرد: واقعیت این است که ما با تسهیلات ۳۵ میلیون تومانی نمی‌توانیم خانه‌های خود را به‌طور کامل بسازیم و این تسهیلات تنها تا مرحله سقف ریزی کفایت می‌کند.

روستای "کانی عزیز"

دومین مقصد ما که چند کیلومتر دورتر از روستای "نافره" قرار دارد، روستای "کانی عزیز" با مردمی بسیار خون گرم است. این روستا نیز همانند "نافره" در زلزله سال گذشته با تخریب صددرصدی روبه‌رو بوده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همدان درباره وضعیت این روستا نیز بیان کرد: این روستا نیز ازجمله روستا‌های دارای صد درصد تخریب به شمار می‌آید.

وی با اعلام اینکه ما در این روستا ۴۴ واحد احداثی داریم که بخش عمده کار‌های آن‌ها انجام و برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی‌شده‌اند افزود: در حال حاضر آواربرداری تمامی منازل به‌صورت صددرصدی انجام‌شده است.

ظفری با اشاره به اینکه زیرسازی بیش از ۴۰ واحد انجام‌شده و اسکلت عمده این منازل نیز نصب‌شده است ابراز کرد:پیگیری و همکاری دهیاری این روستا سبب شده کار‌ها با سرعت بیشتری انجام شود به‌گونه‌ای که مرحله دیوارچینی این خانه‌ها ظرف یک ماه آینده به پایان رسیده و منازل مردم در حد گل و گچ قابل سکونت خواهد بود.

ظفری: پیگیری و همکاری دهیاری این روستا سبب شده کار‌ها با سرعت بیشتری انجام شود به‌گونه‌ای که مرحله دیوارچینی این خانه‌ها ظرف یک ماه آینده به پایان رسیده و منازل مردم در حد گل و گچ قابل سکونت خواهد بود.

 دهیار روستای "کانی عزیز":گرمای هوا و عدم امکان نصب وسیله سرمایشی، سبب شده زندگی در کانکس با سختی بیشتری همراه شود.

وی تصریح کرد: روستا‌های این منطقه به دلیل رانش زمین و ریزش کوه عموماً با صد درصد تخریب روبه‌رو هستند به‌گونه‌ای که در بالادست این روستا تصمیم داریم محل زندگی مردم دو روستای "قوره باشی" و "مله کبود" را کاملاً تغییر داده و به‌جای دیگری منتقل کنیم.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همدان گفت: فعلاً زمین هر دو روستا تأمین و نقشه‌برداری‌ها نیز آغازشده است و امیدواریم ظرف ده روز آینده مراحل بازسازی دو روستای "قوره باشی" و "مله کبود" آغاز شود.

یک‌تن از اهالی این روستا نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: از خدمات انجام‌شده توسط مسئولان راضی بوده و قدردان مردم ایران هستیم.

وی افزود: اگرچه سرعت ساخت منازل خوب است، اما به دلیل گرم شدن هوا اگر سریع‌تر ساخت منازل پایان یابد بهتر است چراکه گرمای هوا و عدم امکان نصب وسیله سرمایشی سبب شده زندگی در کانکس با سختی بیشتری همراه شود.

علی کرمی دهیار روستای کانی عزیز نیز با اعلام اینکه از خدمات ارائه‌شده توسط بنیاد مسکن راضی هستیم گفت: با توجه به افزایش دما و گرمای هوا اگر کار‌ها با سرعت بیشتری انجام شود بهتر است.

وی با اشاره به مشارکت مردم در ساخت منازل مسکونی ابراز کرد: اگرچه خدمات آموزشی و بهداشتی در حال انجام است، اما به دلیل فرارسیدن گرما باید در منطقه سم‌پاشی انجام شود تا مردم از گزند حیوانات موذی و حشرات در امان بمانند.

روستای "سلمان تپه"

دیگر مقصد اهالی رسانه همدان روستایی سرسبز و بسیار زیبا به نام "سلمان تپه" است که به دلیل وقع زلزله و برخی بارندگی‌ها بیشتر محصولات کشاورزی و دام‌های خود را ازدست‌داده‌اند.

دهیار روستای سلمان تپه نیز گفت: این روستای دارای ۳۵ خانوار است که منزل ۲۰ خانوار تخریب صددرصدی شده است و منزل ۱۲ خانوار نیز تعمیری هستند.

پرویز حیدری با اعلام اینکه در حال حاضر آواربرداری به‌صورت کامل انجام‌شده است ابراز کرد: دو خانوار در حال بهره‌برداری از منازلشان هستند و ترمیم منازل تعمیری نیز انجام‌شده است بازسازی مابقی خانه‌های تخریب‌شده نیز تا ۵۰ درصد پیشرفت داشته است.

وی بابیان اینکه از همیاری و همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان سپاسگزاریم عنوان کرد: ناظران و مسئولان بنیاد مسکن همدان افراد دلسوزی هستند که باوجود کم‌حوصلگی ما و مشکلاتی که پیش‌آمده، کار‌های عمرانی را با دقت لازم انجام می‌دهند تا خانه‌های باکیفیتی را تحویل مردم دهند.

دهیار روستای سلمان تپه اظهار داشت: آنچه ما انتظار داشتیم از بنیاد مسکن و بانک‌ها انجام‌شده است، اما واقعیت این است که این تسهیلات کفاف ساخت منازل را نمی‌دهد و مردم به تسهیلات بیشتری نیاز دارند.

دهیار روستای "سلمان تپه":ناظران و مسئولان بنیاد مسکن همدان افراد دلسوزی هستند که باوجود کم‌حوصلگی ما و مشکلاتی که پیش‌آمده، کار‌های عمرانی را با دقت لازم انجام می‌دهند تا خانه‌های باکیفیتی را تحویل مردم دهند.

تعدادی از مردم روستا به دلیل مشکلاتی که زلزله برای آن‌ها به وجود آورده، دام‌های خود را به یک‌چهارم قیمت فروخته‌اند.

وی درباره مشکلات مردم روستا نیز بیان کرد: عدم رسیدگی جهاد کشاورزی به محصولات و دام و طیور مردم زلزله‌زده، عدم معرفی دامداران و یا کشاورزان به بانک‌ها برای دریافت تسهیلات و بلاتکلیفی ماندن مردم از مهم‌ترین مشکلات ما به شمار می‌آید.

حیدری افزود: علاوه بر اینکه کشاورزی ما در منطقه آسیب جدی دیده است، تعدادی از مردم روستا به دلیل مشکلاتی که زلزله برای آن‌ها به وجود آورده، دام‌های خود را به یک‌چهارم قیمت فروخته‌اند.

وی بیان کرد: به دلیل تخریب شدن محل نگهداری دام و طیور در زلزله، علوفه‌های برداشت‌شده از زمین‌ها همان‌طور بلاتکلیف مانده است درحالی‌که ما انتظار داریم جهاد کشاورزی به‌عنوان متولی رسیدگی به این‌گونه موارد به این موضوعات نیز رسیدگی و احساس مسئولیت کند.

روستای "دو لنگان سفلی"

از دیگر روستا‌هایی که برای بازسازی به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همدان واگذارشده است روستایی به نام دو لنگان سفلی است. مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همدان درباره وضعیت این روستا اظهار داشت: در این روستا ۶۷ واحد احداثی داریم که خوشبختانه قسمت عمده پی‌سازی انجام و آواربرداری نیز به‌صورت صددرصدی انجام‌شده است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه بخش عمده نصب اسکلت ساختمان‌ها در ماه گذشته انجام‌شده است با پیمانکاران صحبت کرده‌ایم، تا پایان اردیبهشت‌ماه تمامی ۶۷ واحد را تحویل ما دهند.

ظفری با اشاره به اینکه در این روستا ۱۵۰ خانوار زندگی می‌کنند ابراز کرد: این روستا با وقوع زلزله با تخریب کمتر از ۵۰ درصد روبه‌رو شده و درنهایت ۶۷ واحد مسکونی آن آسیب صددرصدی دیده‌اند.

وی تصریح کرد: کیفیت ساخت منازل مسکونی به‌شدت موردبررسی قرار می‌گیرد به‌گونه‌ای که اگر هنگام آزمایش مشخص شود بتن‌ریزی از کیفیت لازم برخوردار نیست دستور دوباره‌سازی و پی‌ریزی صادر می‌شود.

روستای "نقاره کوه"

مقصد بعدی اصحاب رسانه همدان، روستایی به نام نقاره کوه است که ازجمله روستا‌های دورافتاده سرپل ذهاب به شمار می‌آید.

رییس شورای اسلامی روستای نقاره کوه درباره وضعیت این مکان اظهار داشت: این روستا دارای ۱۶۰ خانوار است که پس از وقوع زلزله ۸۰ منزل مسکونی آن تخریبی نوع ۱، ۵ واحد مسکونی تخریبی نوع ۲، ۲۰ واحد مسکونی تعمیری نوع ۱ و ۱۵ واحد مسکونی تعمیری نوع ۲ و ۱۵ واحد مسکونی آن نیز تعمیری نوع ۳ اعلام شد.
 
ظفری:کیفیت ساخت منازل مسکونی به‌شدت موردبررسی قرار می‌گیرد به‌گونه‌ای که اگر هنگام آزمایش مشخص شود بتن‌ریزی از کیفیت لازم برخوردار نیست دستور دوباره‌سازی و پی‌ریزی صادر می‌شود.

محمدرضا حیدری از اهالی روستای" نقاره کوه":عدم وجود امکانات بهداشتی، عدم توجه جهاد کشاورزی به مشکلات کشاورزان و دامداران و عدم ارجاع پرونده‌های آن‌ها به بانک برای اخذ تسهیلات و کافی نبودن تسهیلات از مشکلات ما در این روستا است.

وی بابیان اینکه در حال حاضر سه پیمانکار در این روستا فعال هستند و هرکدام ساخت ۲۵ منزل مسکونی را عهده‌دار شده‌اند عنوان کرد: در حال حاضر تسهیلات بانکی به مردم ارائه‌شده و کار‌ها نیز در حال انجام است، اما برخی پیمانکاران در انجام کار‌ها کوتاهی می‌کنند.

رئیس شورای اسلامی روستای نقاره کوه درباره مشکلات این روستا ابراز کرد: عدم رسیدگی جهاد کشاورزی به مشکلات روستاییان، عدم رسیدگی به وضعیت محل نگهداری دام و طیور، بلاتکلیفی کشاورزان و دامداران و ...، مهم‌ترین مشکلات ما در روستا به شمار می‌آید.

وی عنوان کرد: از دیگر مشکلات ما در روستا کمبود کانکس‌های سرویس بهداشتی و حمام است به‌گونه‌ای که مردم برای رفع نیاز‌های خود مجبور هستند از حمام و سرویس بهداشتی منازلی که در زلزله سالم مانده‌اند استفاده کنند.

محمدرضا حیدری از اهالی این روستا نیز اظهار داشت: عدم وجود امکانات بهداشتی، عدم توجه جهاد کشاورزی به مشکلات کشاورزان و دامداران و عدم ارجاع پرونده‌های آن‌ها به بانک برای اخذ تسهیلات و کافی نبودن تسهیلات از مشکلات ما در این روستا است.

روستای "نودیه"

روستای "نودیه" آخرین مقصدی است که مورد بازدید اصحاب رسانه همدان قرار می‌گیرد. این روستا نیز ازجمله روستا‌های نسبتاً دورافتاده شهر سرپل ذهاب به شمار می‌آید که توانسته از خدمات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همدان بهره‌مند شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همدان درباره وضعیت این روستا اظهار داشت: در این روستا ۶۰ واحد احداثی داریم که مرحله سازه بنایی بیشتر آن‌ها آغازشده است به‌گونه‌ای که امیدواریم طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده تا پایان تیرماه تمامی ۶۰ واحد مسکونی را از پیمانکار تحویل گرفته و تقدیم مردم کنیم.

کرمی از اهالی روستای "نودیه" نیز درباره وضعیت روستا بابیان اینکه پیمانکاران در ساخت منزل کم‌کاری می‌کنند اظهار داشت: از بانک‌ها می‌خواهیم باقی‌مانده تسهیلات را به مردم اعطا کنند تا روند ساخت منازل مسکونی با سرعت بیشتری انجام شود.

وی با اشاره به افزایش گرما در منطقه و سخت شدن زندگی در کانکس افزود: مناسب نبودن وضعیت بهداشتی روستا، تعطیلی خانه بهداشت، کمبود کانکس‌های سرویس بهداشتی و حمام، عدم توجه جهاد کشاورزی به مشکلات دامداران و کشاورزان، مناسب نبوده محل نگهداری دام‌ها ازجمله مشکلات ما در این روستا است.

ظفری: شهادت می‌دهم نظام اسلامی با تمام توان خود برای رفع مشکلات مردم زلزله‌زده کرمانشاه به میدان آمده است. تلاش می‌کنیم ظرف مدت ۱۲ ماه کار بازسازی را به پایان برسانیم.
کرمی از اهالی روستای "نودیه": مناسب نبودن وضعیت بهداشتی روستا، تعطیلی خانه بهداشت، کمبود کانکس‌های سرویس بهداشتی و حمام، عدم توجه جهاد کشاورزی به مشکلات دامداران و کشاورزان، مناسب نبوده محل نگهداری دام‌ها ازجمله مشکلات ما در این روستا است.

پس از بازدید از روستا‌ها ظفری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امیدواریم این سفر و بازدید برخی اصحاب رسانه از اقدامات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان از منطقه زلزله‌زده سرپل ذهاب بتواند بخشی از خدمات ارائه‌شده از سوی نظام اسلامی به مردم را نشان دهد.

وی افزود: از مردم شریف، فهیم و قدرشناس سرپل ذهاب تشکر کرده و برای قصور‌ها و برخی اهمال‌کاری‌ها که به دلیل کمبود منابع، امکانات و همچنین گستردگی میزان خسارات رخ‌داده است عذرخواهی می‌کنیم.
 
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همدان بیان کرد: با توجه به تجربیاتی که در طول این سال‌ها به دست آورده‌ام شهادت می‌دهم نظام اسلامی با تمام توان خود برای رفع مشکلات مردم زلزله‌زده کرمانشاه به میدان آمده است.

وی بابیان اینکه در حال حاضر سطح مطالبات مردم بی‌شمار بوده و انتظارات برای اینکه تمامی کار‌ها توسط دولت انجام شود بالا است عنوان کرد: بازسازی منطقه باید با مشارکت مردم انجام شود وگرنه نتیجه مطلوبی به دست نمی‌آوریم.

ظفری با اشاره به اینکه رکن اساسی و حیاتی در هر بازسازی مشارکت مردم است تأکید کرد: خوشبختانه کارشناسان ارزیاب ما روز بعد از وقوع زلزله کار خود را آغاز کرده و ارزیابی بخش عمده‌ای از اسلام‌آباد و سرپل ذهاب را در بخش شهری و روستایی انجام دادند.

وی افزود: پس از پایان ارزیابی‌ها مسئولیت بازسازی بیش از ۱۰۰ روستای شهر سرپل ذهاب به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان واگذار گردید که پس از انجام کار‌های کارشناسی ۸۵ روستا، آسیب‌دیده ارزیابی شدند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان بیان کرد: در این ۸۵ روستا ۷ هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی مورد ارزیابی قرارگرفته و تا امروز برای ۶ هزار و ۷۱ واحد پرونده تشکیل‌شده است.

وی عنوان کرد: از ۲۸۰۰ واحد احداثی برای بیش از ۲۶۸۰ واحد عملیات آواربرداری انجام‌شده و بیش از ۵ هزار و ۷۰ فقره نیز موفق به عقد قرارداد با بانک‌ها برای دریافت تسهیلات شده‌اند.

ظفری با اعلام اینکه در ارزیابی‌های ما ۲۱۶۰ واحد از نوع تعمیری درجه ۱،۲ و ۳ مشخص شدند که تا امروز بیش از ۲ هزار مورد از آن‌ها موفق به عقد قرارداد با بانک‌ها شده‌اند گفت: تا امروز برای بیش از ۷۰۰ واحد عملیات پی‌کنی انجام‌شده و برای بیش از ۱۲۰۰ واحد نیز اجرای پی انجام‌گرفته است.

وی اظهار داشت: تا امروز ضمن اجرای اسکلت برای بیش از ۷۲۰ واحد و اجرای سقف برای ۳۰۰ واحد، در تلاشیم تا پایان تیرماه مرحله اجرای سقف را برای ۲۱۰۰ واحد مسکونی اجرایی کنیم.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان اعلام کرد: از ۸۵ روستای محول شده به استان همدان، ۳۷ روستا خسارت‌دیده احداثی و ۱۵ روستا نیز به‌صورت کامل تخریبی هستند.

وی بیان کرد: با توجه به تصویب تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی و اعطای ۷ میلیون کمک بلاعوض از سوی دولت به مردم، ارزیابی ما این است که با همین میزان نیز می‌توان منازل مسکونی تا حد گل و گچ و قابل سکونت برای مردم ایجاد کرد.

ظفری با اشاره به اینکه وجود منابع مالی است که به کار‌ها سرعت می‌بخشد ابراز کرد:پیمانکاران مراحل عمرانی ساختمان‌ها را تا سقف ۳۵ میلیون تومان با سرعت انجام داده و پس از پایان اعتبارات کار‌های ساخت‌وساز را با احتیاط بیشتری ادامه می‌دهند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان با تأکید براینکه تلاش می‌کنیم ظرف مدت ۱۲ ماه کار بازسازی را به پایان برسانیم افزود: با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده ما برای ساخت و تحویل منازل مسکونی به مردم هدف‌گذاری ۱۸ ماهه را انجام داده‌ایم و معتقدیم با توجه به منابع موجود و روند پرداخت تسهیلات این زمان برای پایان کار بازسازی کفایت می‌کند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار