اظهار نظر موافقان و مخالفان حذف آزمون سمپاد
موضوع حذف آزمون از مدارس سمپاد و نیمه‌دولتی زمانی مطرح شد که بدون در نظر گرفتن شرایط زمانی آن بود، به گونه‌ای که دانش‌آموزان بسیاری خود را برای آزمون سال آینده آماده می‌کردند و اکنون در یک مسیر سردرگم قرار گرفته و انگیزه‌ای برای تلاش ندارند!
کد خبر: ۵۷۲۰۴۹
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۲ 27 February 2018
موضوع حذف آزمون از مدارس سمپاد و نیمه‌دولتی زمانی مطرح شد که بدون در نظر گرفتن شرایط زمانی آن بود، به گونه‌ای که دانش‌آموزان بسیاری خود را برای آزمون سال آینده آماده می‌کردند و اکنون در یک مسیر سردرگم قرار گرفته و انگیزه‌ای برای تلاش ندارند!

به گزارش فارس، امروزه در همه جای دنیا مرسوم است که استعداد‌های کودکان از همان سال‌های نخست زندگی توسط خانواده لحاظ و با ورود به مدرسه توسط معلمان و کارشناسان حوزه آموزشی صورت می‌گیرد تا با کشف نبوغ دانش‌آموزان سرمایه‌گذاری لازم بر روی پرورش استعداد‌ها صورت گیرد.

موضوع نخبه‌پروری و لزوم توجه به آن تا جایی اهمیت دارد که مقام معظم رهبری بار‌ها به تقویت قشر نخبه جامعه اشاره داشته و آن‌ها را مایه امید به آینده درخشان ایران خوانده‌اند.

اما به یکباره و در کمال ناباوری موضوع حذف آزمون از مدارس سمپاد و نیمه‌دولتی زمانی مطرح شد که بدون در نظر گرفتن شرایط زمانی آن بود، به گونه‌ای که دانش‌آموزان بسیاری خود را برای آزمون سال آینده آماده می‌کردند و این مهم خود سبب شد تا علاوه بر مسوولان و خانواده‌ها، دانش‌آموزان نیز در سردرگمی مبهمی قرار گرفته و انگیزه خود را برای تلاش از دست دهند.

هر چند که موافقان و مخالفان این طرح انتقادات و پیشنهادتی را ارائه دادند که هر یک به نوبه خود قابل تأمل است، اما باید دید آیا این موضوع به امضای شخص رئیس جمهور خواهد رسید یا خیر؟

از این رو گفت‌وگویی با فاطمه مهاجرانی سرپرست مرکز ملی پرورش استعداد‌های درخشان و دانش‌پژوهان جوان صورت گرفته که در ادامه می‌خوانیم:

* اگر حذف آزمون منجر به حذف اضطراب شود خوب است

لطفاً نظر خودتان را در مورد حذف آزمون از مدارس سمپاد بفرمایید.

مهاجرانی: چندان تمایلی به صحبت در این حوزه ندارم این حوزه چالشی است و من ترجیح می‌دهم که به غیر از اظهار نظر‌هایی که انجام دادم اظهار نظر خاصی ارائه ندهم. هر چند معتقدم، اگر حذف آزمون منجر به حذف اضطراب شود خوب است، به شرط آنکه این موضوع تنها عامل ایجاد اضطراب باشد.

و از نظر شما معایب و مزایای حذف آزمون از مدارس سمپاد چیست؟

مهاجرانی: هر تصمیمی به نوبه خود دارای معایب و مزیت‌هایی است و لذا ضرر آن را که بسنجیم حذف دوره اول سمپاد است با این حال حذف دوره اول سمپاد می‌تواند به فرهنگ نخبه‌پروری و به کل مدارس استعداد درخشانی که وجود دارد آسیب وارد کند.

*مقام معظم رهبری در خصوص فرهنگ نخبه‌پروری واضح سخن گفتند

آیا حذف سمپاد خلاف تأکیدات رهبری در خصوص توجه به نخبگان جامعه نیست؟

مهاجرانی: مقام معظم رهبری همیشه و در همه حال بر روی موضوع سمپاد و نخبه‌پروری خیلی مشخص و واضح اظهار نظر فرمودند. به هر حال این موضوعی است که شورای عالی به آن رأی داده است و طبیعتاً باید منتظر نتیجه بود هر چند که هنوز این موضوع امضا نشده و در حد یک تصمیم است.

هر چند که این موضوع زمانی مصوبه می‌شود که به امضای رئیس جمهور رسیده و ابلاغ شود، ولی هنوز نه امضا شده و نه ابلاغ آن صادر شده است.

* برخی به انتظار نشسته‌اند که مصوبه امضا نشود

به نظر شما رئیس جمهور آن را امضا خواهد کرد؟

مهاجرانی: نمی‌دانم و این را باید از رئیس جمهور پرسید؛ اما طبیعتاً هر فردی که در نظام جمهوری اسلامی کار می‌کند یقیناً به منافع جمهوری اسلامی فکر می‌کند و شخص رئیس جمهور نیز به همه موضوعات و جوانب قبل و بعد این کار فکر می‌کند.

امید است این موضوع هر چه زودتر تعیین تکلیف شود و هر آنچه که به نفع جامعه است رقم بخورد چراکه برخی از خانواده‌ها همچنان پیگیر موضوع بوده و برخی به انتظار نشسته‌اند که مصوبه امضا نشود از طرف دیگر به جهت آنکه این تصمیم به دفتر رئیس جمهور ارسال شده و تا موضوع ابلاغ نشود عملاً ما نیز نمی‌توانیم کاری در این حوزه انجام دهیم.

* می‌توانستیم آزمون را حذف کنیم، ولی سمپاد را حذف نکنیم

برخی استدلال می‌کنند حذف آزمون در درازمدت به نفع جامعه خواهد بود، شما موافقید؟

مهاجرانی: معتقدم ما می‌توانستیم آزمون را حذف کنیم، ولی سمپاد را حذف نکنیم چراکه در کل دنیا راه‌هایی برای حذف آزمون وجود دارد در حالی که سمپاد حذف نشود، مطلوب نیز این مهم بود.

 استدلال افرادی که خواهان حذف سمپاد بودند چیست؟

مهاجرانی: من به همین مقرار بسنده می‌کنم، اما طبیعتاً نگران اینکه حذف سمپاد به فرآیند شناسایی استعداد‌ها آسیب بزند هستم، ولی به محض آنکه این موضوع به عنوان یک قانون ابلاغ شود با همه قوت کار خود را انجام می‌دهیم تا طرح «شهاب» بتواند جایگزین شده و هیچ‌گونه آسیبی به کشور وارد نشود.

در ادامه با عباس احمدی‌مقیم سرپرست معاونت آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان همدان نیز گفت‌وگو کردیم.

وی معتقد است حذف آزمون در پایه هفتم انجام می‌شود و دانش‌آموزانی که در پایه هشتم و نهم هستند کار خود را ادامه می‌دهند و آزمون در متوسطه دوم همچنان ادامه داشته و مراکز فعال خواهند بود.

* حذف آزمون سمپاد ما را نسبت به استعداد‌های درخشان غافل نمی‌کند

آیا طرحی برای جایگزینی آزمون سمپاد در آموزش و پرورش وجود دارد؟

احمدی‌مقیم: با حذف آزمون سمپاد نمی‌خواهیم به استعداد‌های درخشان بی‌توجه باشیم بدین معنا که در آموزش و پرورش طرحی به نام «شهاب» برگزار می‌شود که بر اساس آن در مدارس ابتدایی از پایه‌های چهارم، پنجم و ششم آغاز و سپس در متوسطه اول بر اساس تحلیل‌های معلمان هر یک از دانش‌آموزان استعدادیابی شده و بعد از شناسایی فرد تحت آموزش‌های ویژه قرار می‌گیرد.

*در مدارس فقط تکنیک‌های تست‌زنی به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شد
چرا آزمون مدارس سمپاد باید از مدارس حذف شود؟

احمدی‌مقیم: متأسفانه طی سالیان سال مدارس اقدام به برگزاری آزمون از دانش‌آموزان می‌کردند و مدارس ابتدایی تنها به سمت برگزاری آزمون سوق داده شده بودند که در این روش فقط تکنیک‌های تست‌زنی به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شد تا بتوانند پس از گذراندن دوره ابتدایی و با ورود به پایه هفتم بتوانند در آزمون ورودی موفق باشند.

در این میان در برخی از مدارس صرفاً دروسی تدریس می‌شد که در آزمون موثر بود و دروسی، چون ورزش، انشا و هنر که بیشتر به جنبه‌های تعاملی داشت نادیده گرفته می‌شد، همین موضوع باعث شد تا زمان بیشتری به تدریس دروس ریاضی و علوم داده شود تا دانش‌آموزان بتوانند در آزمون ورودی موفق باشند.

چنین روشی کیفیت آموزش و پرورش را تحت شعاع خود قرار داده بود و آهسته آهسته به سمتی در حرکت بودیم که اهداف آموزش و پرورش زیر سوال می‌رفت.

*حذف آزمون در طولانی‌مدت به نفع جامعه خواهد بود

آیا حذف آزمون به نفع دانش‌آموزان و جامعه خواهد بود؟

احمدی‌مقیم: معتقدم حذف آموزن ورودی از دوره ابتدایی به دوره متوسطه اول به نفع دانش‌آموزان، خانواده‌ها و در طولانی‌مدت به نفع جامعه خواهد بود.

آیا با اجرای این طرح دست مافیای برگزارکننده در آزمون کوتاه خواهد شد؟

احمدی‌مقیم: بله، در حال حاضر صدای افرادی که از این طریق دانش‌آموزان و خانواده‌ها را تشویق می‌کردند که در مراکز آن‌ها ثبت‌نام کنند به گوش می‌رسد این در حالی است که شرکت دانش‌آموزان در کلاس‌های آزمون سبب شده بود زندگی عادی آن‌ها را به مخاطره بیافتد و در چنین شرایطی دانش‌آموزان زیر شرایط استرس روحی و روانی قرار می‌گرفت.

از طرف دیگر خانواده‌ها نیز متحمل پرداخت هزینه‌های هنگفت می‌شدند و گاهاً یک خانواده تا سقف ۱۰ میلیون تومان برای فرزند خود هزینه می‌کرد تا صرفاً آن‌ها را آماده آزمون ورودی مدارس استعداد‌های درخشان و نمونه دولتی کند که این کار اصلاً به نفع دانش‌آموز نبود.

متأسفانه بسیاری از موارد مشاهده شد که دانش‌آموز شرایط ورود در مدارس سمپاد را به دست آورده، اما در همان روز‌های نخست از تطبیق شرایط خود با مدرسه تیزهوشان و نمونه دولتی جا مانده است، چراکه این دسته از دانش‌آموزان صرفاً به دلیل آنکه تکنیک‌های تست‌زنی را آموختند از یادگیری عمیق و پایدار بازماندند.

*توجه به رشد دانش‌آموزان باید در اولویت برنامه‌ها باشد

پیش‌بینی شما برای رونق گرفتن مدارس خصوصی بعد از اجرای طرح چیست؟

احمدی‌مقیم: معتقدم باید به سمت کیفی‌سازی تعلیم سوق داده شویم بدین معنا که در دنیای امروز هر مدرسه‌ای که بتواند به مهارت‌های زندگی توجه داشته و بتواند آموزش‌های مناسبی را در یک محیط جذاب ایجاد کند قطعاً می‌تواند یک مدرسه بی‌رقیب باشد.

از این رو توجه به رشد دانش‌آموزان چه در آموزشگاه خصوصی، دولتی، نمونه‌دولتی و غیر دولتی باید در اولویت بوده و توجه به پایه بر اساس برنامه ملی و آموزش مهارت‌های زندگی مورد لحاظ آموزشگاه‌ها قرار گیرد.

*حذف آزمون منفعت است

آیا در آینده مشکلاتی پیش روی خانواده‌ها و دانش‌آموزان وجود دارد؟

احمدی‌مقیم: معتقدم هیچ ضرر و زیانی متوجه دانش‌آموز و خانواده نیست و حذف آزمون منفعت است و کسی که با شجاعت این آزمون را حذف کرد باعث شد که بسیاری از بنگاه‌هایی که صرفاً به دنبال منافع خود بودند اعتراض شدیدی در زمینه‌های مختلف داشته باشند.

بنده به عنوان فردی که در بطن آموزش هستم اعلام می‌کنم که در کوتاه‌مدت حذف آزمون از مدارس سمپاد و نمونه دولتی به نفع دانش‌آموز، معلم و خانواده‌ها و در میان‌مدت و بلندمدت به نفع همه آحاد جامعه خواهد بود.

لطفا بفرمایید دلایل حذف آزمون چه بود؟

احمدی‌مقیم: برگزاری آزمون، دانش‌آموز را تحت فشار روحی قرار می‌داد و در این شرایط معلم نمی‌توانست روش اصولی برای آموزش پایدار ارائه دهد لذا بسیاری از خانواده‌ها معترض بودند که چرا فلان معلم با فرزند آن‌ها روش تستی کار نکرده و بسیاری از چرا‌های دیگر که از زمان ما خارج است.

با این حال آزمون‌های ورودی در مدارس نمونه دولتی و سمپاد معلمان را به سمت بیراهه سوق می‌داد تا جایی که معلمی موفق خوانده می‌شد که هیچ توجهی به کتاب درسی نمی‌کرد و فقط تکنیک‌های تست‌زنی را به دانش‌آموزان آموزش می‌داد که این روش کاملاً مغایر با اهداف نظام تعلیم و تربیت است.

آیا این آزمون در آینده به نظام آموزشی بازمی‌گردد؟

احمدی‌مقیم: متأسفانه خیلی از موارد در جامعه قابل پیش‌بینی نیست و مشاهده شده که به لحاظ سیاسی به قدری فشار‌ها را تشدید می‌کنند که یک پروژه‌ای که به نفع جامعه است و باید اجرا شود، اجرا نمی‌شود.

این فشار تنها در آموزش و پرورش نیست و در بسیاری از عرصه‌های جامعه مشاهده می‌شود، با فشار‌هایی که افراد ناآگاه که خود صرفاً به دنبال یکسری منافع هستند ممکن است این وضعیت به نظام آموزشی بازگردد، ولی به هیچ عنوان به نفع جامعه نیست.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۱
سلام هر چی که هست ششمی های درسخوان ضربه خورده اند ون تنها شاد نشده اند بلکه افسردگی گرفته اند آن دسته ای که خوشحالند آنهایی هستند که توان وارد شدن نداشتند به ششمی های امسال رحم کنید بذارین امتحان بدن کجای دنیا یه شبه قانون میاد بچه های ما آدم هستن بهشون نقبولانید که برنا مه ریزی کاری اشتباه هست و یه دفعه قانون میاد
علی کریمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۲
کسانی تصمیم به حذف تیزهوشان پایه هفتم گرفتند به دانش آموزان درس خوان خیانتی نابخشودنی کردند.صحبت از روشهای تست زنی میکنند که کاملا بی اساس است.گناه فرزندان ما که حالا خودمان باید جور آموزششان را بکشیم چیست؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار