این گزارش در مهر ماه سال93 نوشته شد اما متاسفانه رسانه ای پیدا نشد تا در آن باز نشر شود نه از رسانه های بومی خود شهر همدان خبری بود و نه از رسانه های تهرانی
کد خبر: ۴۲۵۵۹
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۸ 02 June 2015

این گزارش در مهر ماه سال93 نوشته شد اما متاسفانه رسانه ای پیدا نشد تا در آن باز نشر شود نه از رسانه های بومی خود شهر همدان خبری بود و نه از رسانه های تهرانی

میلاد ذوالفقاری - عدالت اجتماعی از بنیادی ترین و اصلی ترین شاخصه های خط امام در نظام اسلامی است . بصورت گسترده در سیره عملی امام روح الله , پایبندی به شعارها دیده شده است و در پیام ها و سخنرانی ها همیشه یکی از مسائلی بوده است که نقش اصلی را بازی کرده است.

امام خامنه ای در خطبه های نماز جمعه سال1378 در تهران [1]

بحث عدالت اجتماعی در منظر امام روح الله را اینگونه شرح میدهد که: امام، پا بر هنگان را مهمترین عنصر در پیروزی های این ملت می‌ دانست؛ همین‌ طور هم هست و همان ‌طور که گفتیم، امام به گفتن هم اکتفا نکرد... عدالت اجتماعی، جزو شعارهای اصلی است؛ نمی ‌شود این را در درجه ‌ی دوم قرار داد و به حاشیه راند. مگر می‌ شود؟!آنچه در درجه‌ ی اول، مورد نظر امام بود، عبارت بود از طبقات محروم و مستضعف.

عدالت اجتماعی با وجود تلاش ها و برنامه ریزی های گسترده هنوز در نظام اسلامی بصورت کامل تحقق پیدا نکرده است و نیازمند مجاهدت و تلاش است تا این امر به عنوان یکی از آرمان های امام روح الله به تحقق بیانجامد. امام خامنه ای در طول چند سال گذشته به تبیین راهبردهای مسئله عدالت اجتماعی و جنبش عدالت خواهی پرداخته است که در این زمینه میتوان یادآور شد که یکی از اصلی ترین موضوعات بررسی شده در دیدار با دانشجویان و تشکل های انقلابی مسئله توجه به امر عدالت و عدالت خواهی در جامعه اسلامی بوده است.


گزارشی از غفلت مسئولین شهری همدان از سفارش امام/اتوبوس های مجهزی که تنها نصیب مناطق بالا شهری همدان شد/+  تصاویر


امام خامنه ای در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی[2] در سال 82 توجه به امر مطالبه عدالت و عدالت خواهی اینگونه مطرح مینماید که : جنبش عدالت خواهی هنگامی که در جمع دانشجویان و خطاب به آن ‏ها گفته می ‏شود، مقصود این است که این طلب و خواسته و خواهش به عنوان یک خواسته ‏ی عمده مطرح شود. نباید بگذارید این مطالبه‏ ی مهم از ذهن ها دور شود؛ یعنی بایستی عدالت آن‏ چنان از طرف مردم، قشر ها و بخصوص جوانان مطالبه شود که هر مسئولی- چه بنده و چه هر کس دیگری که در جایی مسئول است- ناچار باشد به مقوله‏ ی عدالت، و لو برخلاف میلش هم باشد، بپردازد.

آنچه را که در ادامه میخوانید گزارش مستند مذهب قیام از "وضعیت اتوبوسرانی شهری همدان و مسئله عدالت اجتماعی " است , به این امید که آنچه را که در این گزارش آمده مصداق امر به معروف و نهی از منکر و اهتمام عمومی در مسئله مطالبه عدالت باشد هر چند که مذهب قیام مهمترین دغدغه خود را پیگیری مطالبات رهبری در جامعه اسلامی می داند.

همدان کهن ترین شهر ایران و یکی از قدیمی ترین شهر های جهان است .همدان با مساحت بالای 6هزار هکتاری یکی از کلان شهرهای ایران اسلامی است و از توسعه یافته ترین استان های غرب کشور شناخته می شود.

موقعیت جغرافیایی؛ موقعیت ترابری مناسبی را برای همدان فراهم نموده است و یکی از شهرهای مهم کشور در مسئله امور ارتباطی و ترابری است. حمل و نقل شهری همدان نیز در کنار حمل و نقل برون شهری از ظرفیت های بالای این کلان شهر به شمار می رود. مسئولیت مستقیم امور حمل و نقل شهری همدان برعهده سازمان اتوبوسرانی وابسته به شهرداری همدان است.

پیشتر طبق اعلام آمار مسئولین مربوط در امور حمل و نقل شهری , در همدان تا اردیبهشت ماه 1393 نزدیک به 259 دستگاه اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی شهرداری همدان در حال ارائه خدمات به شهروندان بودند[3] هرچند که این آمار با استاندارد برای هر هزار نفر یک عدد اتوبوس در تعارض است و تنها نیمی از این استاندارد را شامل میشود[4].

رئیس سازمان اتوبوسرانی در گفتگویی با خبرنگار خبرگزاری فارس [6] از افزایش تعداد اتوبوس با استاندار در همدان خبر می دهد و از برنامه های این سازمان برای ارائه هر چه بهتر خدمات به شهروندان گزارش می دهد. هر چند که این اخبار نشان تلاش و همت مسئولین برای افزایش حمل و نقل عمومی و کاهش آلودگی های زیست محیطی می باشد و جای تقدیر و تشکر دارد اما آنچه را که در این امر در طی چند سال گذشته دیده شده است توجه کمتر به مسئله عدالت اجتماعی و اولویت قرار دادن طبقات با درآمد پایین است.

با بررسی مسیرهای خطوط اتوبوسرانی سازمان اتوبوسرانی شهرداری همدان [7] میتوان دریافت که اتوبوس های مجهز به تنظيم ارتفاع، ما نيتور اعلام مسير، مانيتور نما يشگر پشت اتوبوس و نما يشگر سوار و پياده شو عقب , بیشتر متعلق به مناطقی است که دارای میزان درآمد متوسط بالا و طبقه بورژوایی همدان است . مسیرهای پردیس , استادان , سعیدیه , هنرستان , مهدیه , جوادیه , شهرک مدرس و.. از جمله مناطق متوسط و بالای شهر همدان است که از اتوبوس های مجهز به امکانات نام برده شده و از اتوبوس های با ظاهر مناسب میباشد . خیابان بوعلی سینا که به مناطق بالای شهری همدان منتهی می شود از مصداق هایی است که از آن میتوان نام برد بطوری که تمام اتوبوس های درون شهری این خیابان مطابق با استانداردها و تازه خریداری شده می باشد .

گزارشی از غفلت مسئولین شهری همدان از سفارش امام/اتوبوس های مجهزی که تنها نصیب مناطق بالا شهری همدان شد/+  تصاویر

    


*شکل مشخص شده در داخل نقشه شهری همدان بیانگر مناطق بالاشهری میباشد که برای این مناطق از اتوبوس های استاندارد و مجهز به امکانات استفاده می شود

عکس مسائل گفته شده درباره مناطقی که از میزان درآمد پایینی برخوردار هستند؛ نیز صادق است . مسیر های صدف , محمدیه , کوی خضر , حصار علی آباد , یکن آباد , اسلامشهر , شورین , جورقان , جانبازان , شهرک الوند , شهرک ولیعصر , مریانج , قاسم آباد , شهرک اندیشه و... از مناطقی است که از جز طبقه بورژوایی شهر محسوب نمیشود و در این مناطق از اتوبوس هایی استفاده می شود که کمتر میزان استاندار های اتوبوس های درون شهری را دارند.

سید مصطفی رسولی در حاشیه بازديد معاون شهرداري هاي سازمان شهر داري ها و دهياري هاي كشور از پايانه اتوبوس هاي شهري همدان بيان می کند که 72 دستگاه از اتوبوس هاي شهري همدان بالاي ده سال عمر دارند [8]که میتوان گفت این اتوبوس ها متعلق به مناطق پایین شهری همدان است.

رئیس سازمان اتوبوسرانی همدان که در تابستان 1393 در برنامه "هگمتانه "شبکه استانی همدان برای پاسخ به سوالات بینندگان حضور پیدا کرد ؛ وقتی با سوالات بینندگان برای تبعیض در ارائه خدمات درون شهری بین مناطق روبرو شد تنها به این جواب که میزان بودجه ما برای بازسازی ناوگان حمل و نقل شهری پایین است و این نیازمند زمان است اکتفا کرد.

گزارشی از غفلت مسئولین شهری همدان از سفارش امام/اتوبوس های مجهزی که تنها نصیب مناطق بالا شهری همدان شد/+  تصاویر



در اینجا مسئله اصلی ما بهبود وضعیت اتوبوسرانی مناطق پایین شهری همدان نیست بلکه آنچه در این امر مغفول مانده عدم توجه کافی به مسئله عدالت اجتماعی و اولویت بندی طبقات غیر سرمایه دار شهری همدان است. همانگونه که در بالا ذکر شد در سیره عملی امام روح الله و امام خامنه ای همیشه مسئله عدالت اجتماعی مورد توجه بوده است و بر اولیت بودن مردم مستضعف و درآمد پایین تاکید شده است , حال آنکه این اقدام مسئولین شهری همدان ما را این سوالات جدی مواجه می سازد که اگر در سیره عملی امام توجه به قشر پایین دست جامعه آمده است چرا در سیاست های شهری همدان بخصوص در امر اتوبوس رانی این امر کمتر دیده شده است ؟

اگر در امر اصلاح ناوگان حمل و نقل شهری با کمبود اعتبارات مواجه هستیم چرا باید این کار از مناطق بالای شهر شروع شود ؟ آیا این امر و عدم توجه کافی به مسئله عدالت اجتماعی تنها در مسئله اتوبوس رانی خلاصه میشود یا در دیگر سیاست های شهری همدان نیز دیده میشود؟ آیا زمان آن نرسیده است که در اولویت بندی تصمیمات شهری از قشر مستضعف بهره مند شویم؟ چقدر مسئولین شهری و چقدر قوانین و دستو العمل های موجود بر مسئله عدالت اجتماعی و اولویت قرار دادن قشر غیر سرمایه دار تاکید دارند؟

متاسفانه آنچه که در وب سایت رسمی سازمان اتوبوسرانی همدان بعنوان برنامه های این سازمان [9] دیده میشود , احداث ماشین شو یی اختصاصی , احداث پمپ بنزین اختصاصی , اجرای خطوط اتوبوس های تندرو , اصلاح ایستگاه ها و ... میباشد و خبری از توجه به مسئله عدالت اجتماعی و اولویت بودن قشر پایین دست و مستضعف جامعه نیست .


گزارشی از غفلت مسئولین شهری همدان از سفارش امام/اتوبوس های مجهزی که تنها نصیب مناطق بالا شهری همدان شد/+  تصاویر


*تصویر صفحه ی شرح برنامه های در حال اجرا و آتی سازمان اتوبوس رانی که هنوز خبری از تجهیز مناطق پایین شهری همدان به اتوبوس های مجهز نمیباشد/عکس از سایت رسمی سازمان اتوبوسرانی شهرداری همدان

امید است آنچه که در گزارش مذهب قیام آمده مورد توجه مسئولین مربوطه قرار بگیرد و با مدیریت جهادی شاهد تحقق مسئله عدالت اجتماعی در سطح جامعه باشیم. حسن ختام این گزارش بخشی از بیانات امام خامنه ای در دیدار با جمعی از دانشجویان بسیجی[10] است که بار دیگر اهمیت مسئله عدالت و عدالت خواهی برای ما روشن میسازد: بسیجی عدالت ‌طلب است. عدالت‌ طلبی فقط این نیست که انسان شعار عدالت ‌طلبی بدهد؛ نه، باید این را واقعا بخواهد. عدالت‌ طلبی به این نیست که انسان رو در روی کسی بایستد و بگوید تو عدالت‌ طلب نیستی؛ نه، این، ساز و کار دارد. باید جامعه به نقطه‌ یی برسد که سیاست ‌های عدالت‌ طلبانه در آن طراحی شود و دستگاه اجرایی طوری باشد که سیاست‌ های عدالت‌ طلبانه فرصت عملیاتی شدن و اجرایی شدن پیدا کند.

لازم است در آخر ذکر شود که مذهب قیام این حق را برای مسئولین شهری همدان بخصوص سازمان اتوبوسرانی شهرداری همدان قائل است تا نسبت به مسائل ارائه شده پاسخ داده شود و نسبت به ابهامات این مسئله در سطح اذهان عمومی جامعه روشنگری شود همچنین مذهب قیام آمادگی خود را برای مناظره با مسئولین مدیریت شهری همدان [ در هر نقطه مکانی و زمانی ] اعلام می دارد و مذهب قیام مشتاقانه آماده شنیدن پیشنهاد مناظره از سوی مسئولین است.

حقیقت را دیدن و انکار کردن شروع طاغوتی بودن است.....به همین سادگی



اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۳
اقاي عدالت جوي همداني لطف كن و ببين از اين تعداد اتوبوس و بودجه هايي كه در شهر همدان هزينه شده چه بخشي بودجه اي از شهرهايي مثل تويسركان و نهاوند و .... ميباشد و اگر مومن و صادقي با صداي بلند اعلام كن و گرنه لطف كن و كلمه عدالت را الوده نكن
ناشناس
|
United States
|
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۱
ما دنبال این هستیم که مسئولین شهری همدان پاسخگو باشند
علی اکبر
|
United States
|
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۲
این بخش سخنان رهبری جالبه:
بسیجی عدالت ‌طلب است. عدالت‌ طلبی فقط این نیست که انسان شعار عدالت ‌طلبی بدهد؛ نه، باید این را واقعا بخواهد. عدالت‌ طلبی به این نیست که انسان رو در روی کسی بایستد و بگوید تو عدالت‌ طلب نیستی؛ نه، این، ساز و کار دارد.

===از بچه های تابناک دوباره میخوام که مثل این گزارشات رو منتشر کنند
ناشناس
|
Germany
|
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
تا شهرداری و اداره دارایی دراین شهر هستند مطمئن باشید سرمایه گذاران ازاین شهر فرار میکنند این دواداره برای از ما بهتران فایده دارد بس .................
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
خوب حرف های طرف مقابل رو هم منتشر کنید دیگه..شاید جواب دارن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۰
مسئولین همدان به خاطر این تبعیض ها در پیشگاه خداوند عزیز پاسخ گو باشند در ضمن این تبعیض ها فقط به نوع اتوبوس ها محدود نمی شود بلکه در سایر موارد مانند کیفیت مراکز آموزشی ،مراکز درمانی و ... را شامل می شود مردم ایران مشکلات را می توانند تحمل نمایند ولی تبعیض ها را نمی پذیرند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار