یکی از مشکلات و معضلات کنونی شهر همدان بحث ترافیک و نبود مدیریت مناسب و کارشناسی در این زمینه است.
کد خبر: ۲۴۱۲۰۲
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۸ 06 June 2016
ترافیک، نبود پارکینگ و تردد خودروهای شخصی و عمومی از کوچه‌ها از مشکلات اساسی امروز همدان است که به جای درمان موقت نیاز به راهکار اساسی دارد.

به گزارش فارس، یکی از مشکلات و معضلات کنونی شهر همدان بحث ترافیک و نبود مدیریت مناسب و کارشناسی در این زمینه است.

شهر همدان با ساختار معماری خاصی که دارد به صورت دایره‎ای توسعه پیدا کرده و به دلیل قرار گرفتن همه امکانات خدماتی، رفاهی و اداری در مرکز شهر، این قسمت دارای ترافیک سنگینی است و چون خیابان‌های منتهی به میدان امام(ره) به عنوان میدان مرکزی شهر در طرح ترافیک قرار دارد و ورود خودروهای شخصی به این خیابان‎ها ممنوع است در این قسمت از شهر کوچه‎ها تغییر کاربری داده و به اتوبان تبدیل شده‎اند.

در شهر همدان نبود پارکینگ و فضای لازم برای پارک خودرو و قرار گرفتن اداراتی چون شهرداری، فرمانداری، دادگستری، امور اقتصادی و دارایی، مخابرات و بانک‌ها و مراکز خرید و مراکز درمانی در نقطه مرکزی شهر امروز به معضلی حل نشدنی تبدیل شده که تنها راهکار حل این مشکل انتقال ادارات از رینگ مرکزی شهر به بیرون نقاط پرتردد و پرترافیک است.

هر چند در این‌باره بحث راه‎اندازی سایت اداری در همدان مطرح شده است اما تا این مهم به نتیجه برسد باید تدبیر و راهکار حتی موقتی برای رفع این مشکل لحاظ شود.

اکنون شهرداری به عنوان یک سازمان پرمخاطب که روزانه ارباب رجوع بسیاری دارد فاقد پارکینگ است و این وضعیت موجب بروز مشکلاتی برای شهروندان ساکن در اطراف شهرداری شده و به نوعی حقوق شهروندی آنان نادیده گرفته می‎شود.

در بحث ترافیک و مشکلات حاصل از آن وجود برخی چراغ قرمزها نیز باید مورد توجه قرار گیرد که در ساعات بسیاری از شبانه‎روز بدون مدیریت و برنامه رها شده‎اند و تنها باعث سردرگمی و پیچیده شدن کلاف ترافیک می‎شوند که چراغ قرمز در سه راهی پردیس از آن جمله است.

مجموعه مدیریت شهری اکنون باید به جای هزینه‎های فراوان و احداث پل و کوچک کردن میدان‎ها و دیگر امور در بحث نهادینه کردن این فرهنگ گام‎هایی اساسی بردارد که بسیاری از امکانات رفاهی، خدماتی و درمانی به رینگ سوم و چهارم شهر منتقل شود.

در حال حاضر شهروندان ساکن در نقاط مختلفی همچون اعتمادیه، پردیس، جاده فقیره، شهرک بهشتی و دیگر مناطق برای برطرف کردن یک نیاز ساده همچون خرید یک استامینوفن باید تا مرکز شهر بیایند که این امر به جز هدررفت سوخت و انرژی و آلودگی هوا و ایجاد ترافیک هیچ دستاورد دیگری ندارد.

برای رفع مشکلات و گره‎های ترافیکی نیز بعضا دیده می‎شود که پلیس راهنمایی و رانندگی اقدام به بستن یک معبر می‎کند و خودروها برای تردد ناچار باید مسافت بیشتری را رفته و از دور برگردان استفاده کنند.

در این باره نیز سئوال اصلی این است که آیا پلیس به فکر آلودگی محیط زیست و مصرف زیاد سوخت نیست و تنها می‎خواهد در آن لحظه اقدامی انجام دهد و تمام؟!.

در نهایت مشکل ترافیک همدان رفته رفته با وجود افزایش تعداد خودروها و نبود فضای لازم و همچنین نبود پارکینگ و دیگر زیرساخت‎ها به گره‎ای کور تبدیل می‎شود که اگر اکنون برای آن فکری نشود حل آن در سال‌های آتی بسیار سخت و شاید هم غیر ممکن خواهد بود.
برچسب ها: ترافیک همدان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار