در روزهای نزدیک به ‌پایان سال شروع خریدهای عید آغازشده است، اما این خریدها با مشکلات فراوانی همراه است. کمبود و نبود جای پارک برای خودروها یکی از معضلات اساسی در کلان‌شهر همدان است.
کد خبر: ۱۹۲۲۴۷
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۱ 06 March 2016

افزایش خودروها در روزهای پایانی سال مشکل‌ساز شده است نبود جای پارک در خیابان‌های همدان و مشکل وجود نداشتن پارکینگ نیز باعث تشدید این معضل شده است.

به گزارش تابناک همدان؛ اگر این روزها به میدان امام و خیابان‌های اطراف آن سری بزنید، بازهم پارک دوبله در خیابان‌ها مشاهده می‌شود. کوچه‌های اطراف بازار هم مملو از خودروهایی است که یا پارک کرده‌اند و یا به دنبال جای پارک در کوچه‌های باریک حرکت می‌کنند.

کمبود پارکینگ موجب شده است تا رانندگان ساعت‌ها از وقت خود را صرف گشتن جای پارک کنند.

این مسئله البته در روزهای پایانی سال و اواخر هفته در ساعات عصر ، بیش‌ازپیش خود را در سطح شهر نشان می‌دهد که به دلیل کمبود جای پارک ماشین خصوصاً در نقاط مرکزی شهر، رانندگان وسایل نقلیه به دلیل عدم وجود جای پارک ترجیح می‌دهند که ماشین‌های خود را در کوچه‌ها فرعی این مناطق پارک کنند.

کوچه‌ها و محلات قدیمی همدان ازجمله محله حاجی اکنون به گاراژهای بزرگی تبدیل‌شده که آسایش افراد را سلب نموده است.

البته نبود جای پارک با اعتراض بسیاری از افراد و کسبه همراه بوده است، زیرا این رانندگان یا در جلوی مغازه‌ها و یا در جلوی درب خانه‌ها پارک می‌کنند.

علاوه بر این مطب‌ها و داروخانه‌ها، در مرکز شهر همدان و خیابان بوعلی واقع‌شده‌اند که روزانه شهروندان زیادی به این قسمت شهر مراجعه و به دلیل نبود پارکینگ برای پارک خودرو دچار سردرگمی می‌شوند. برخی هم که چاره‌ای جز پارک برای انجام کارهای ضروری را ندارند، به‌ناچار پارک دوبل می‌کنند که با جریمه‌های سنگین مواجه می‌شوند.

در چند سال اخیر طرح‌های نیز در خصوص ساماندهی جای پارک مانند پارکبان و ایجاد پارکینگ طبقاتی اجراشده است اما رشد جمعیت، تعداد خودروها و عدم کارشناسی مکان موجب شده است که بازهم وضعیت پارکینگ در این شهر مناسب نباشد.

نبود پارکینگ در مجتمع‌های تجاری، یکی از مسائلی که موجب تشدید ترافیک و سرگردانی رانندگان برای یافتن جای پارک شده است.

رئیس کمیسیون فنی، عمرانی و شهرسازی شورای اسلامی شهر همدان بابیان اینکه مشکل تبدیل پارکینگ به واحدهای تجاری در بیشتر مجتمع‌های همدان وجود دارد، گفت: برج سعیدیه قرار بود ۲ طبقه تجاری، ۳ طبقه پارکینگ و ۸ طبقه مسکونی باشد که متأسفانه ۸ طبقه مسکونی آن به واحدهای اداری و پارکینگ نیز به واحدهای تجاری تبدیل‌شده است.

ابراهیم مولوی با اشاره به اینکه وضعیت پارکینگ مجتمع‌ها باید مشخص و مشکل شهروندان در این زمینه حل شود، اظهار کرد: در برج سعیدیه ۳ طبقه پارکینگ بدون مجوز به واحدهای تجاری تبدیل‌شده است، در حال حاضر این مجتمع ۲۰۰ واحد پارکینگ بدهکار است و هزینه تغییر کاربری را نیز باید پرداخت کند.

وی خاطرنشان کرد: در خیابان‌های منتهی به برج سعیدیه گره ترافیکی ایجادشده است، سودجویی و دنیاخواهی و قانع نبودن به‌حق خود باعث شده تا مشکلاتی برای شهروندان ایجاد شود.

این عضو شورای شهر همدان بابیان اینکه مشکل پارکینگ در مجتمع الماس همدان نیز وجود دارد، عنوان کرد: در مجتمع الماس نیز یک طبقه پارکینگ بوده که مالک خودسرانه آن را به واحدهای تجاری تبدیل کرده و به شهروندان فروخته است.

مولوی بیان کرد: همه به دنبال این هستیم که مشکل این مجتمع‌ها حل شود چراکه باید پذیرفت شهروندان هم حق‌وحقوقی دارند بنابراین اجازه نمی‌دهیم عده‌ای سودجو پارکینگ را به‌عنوان واحد تجاری بفروشند.

عدم توجه کافی به توسعه و ساخت‌وساز مناسب و استاندارد شهری از یک ‌سو و تأکید فراوان شرکت‌های خودروسازی برای تولید بیشتر خودرو و عرضه به بازار درحالی‌که فکری برای حرکت مطلوب آن‌ها در خیابان‌ها و نیز محل پارکشان نشده است، باعث شده که روزبه‌روز چنین معضلی بیشتر به چشم آید و موجبات ناراحتی افزون‌تر مردم را فراهم آورد.

درهرصورت معضل ترافیک و کمبود پارکینگ در کلان‌شهر همدان سبب نارضایتی مردم در این زمینه شده است که می‌طلبد مسئولان و به‌ویژه مدیریت شهری برنامه‌ریزی‌های اساسی را برای این مهم انجام دهد.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار