یک متخصص تغذیه اظهار داشت: ما با هر امکانات اقتصادی اگر آگاهی و فرهنگ درستی داشته باشیم می‌توانیم از نعمت‌های زندگی و تولیدات محلی استفاده کنیم و آن چیز‌هایی است که بدن ما از آن‌ها ساخته و پرداخته شده است که به تدریج از طریق یک تغذیه متعادل جایگزین می‌شود.
کد خبر: ۹۹۷۷۷۲
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۰ 30 September 2021
 یک متخصص تغذیه اظهار داشت: ما با هر امکانات اقتصادی اگر آگاهی و فرهنگ درستی داشته باشیم می‌توانیم از نعمت‌های زندگی و تولیدات محلی استفاده کنیم و آن چیز‌هایی است که بدن ما از آن‌ها ساخته و پرداخته شده است که به تدریج از طریق یک تغذیه متعادل جایگزین می‌شود.

به گزارش تابناک همدان، به نقل از ضفقنا؛ دکتر سیدضیاءالدین مظهری، در گفتگو با خبرنگار شفقنا زندگی درباره اهیمت تغذیه در پیشگیری از بیماری‌ها و تقویت سیستم ایمنی بدن به خصوص در میان دانش آموزان اظهار داشت: مساله تغذیه اگر از بعد سلامتی نگریسته شود چه در بهار باشد و چه تابستان و پاییز و زمستان فرقی نمی‌کند، سیستم ایمنی بدن ما نیاز‌هایی دارد که این نیاز‌ها هم انرژی تولید می‌کند و هم مواد سازنده بدن را ترمیم و هر آنچه در لحظه حیات احتیاج دارد را تامین می‌کند. منتهای مراتب اینکه ما همگی به خواب می‌رویم و وقتی که بیماری پیش می‌آید و .. به فکر این می‌افتیم که تغذیه را چه کنیم.

تغذیه باید همواره متعادل، متناسب و متنوع باشد

وی افزود: تغذیه باید همواره متعادل، متناسب و متنوع باشد. تناسب یعنی اینکه هر فردی نسبت به سن و جنس و وضعیت فیزیولوژی خودش به تعذیه مناسبی احتیاج دارد، متعادل یعنی اینکه ما در تغذیه ضمن پاسخگویی به تامین انرژی، رفع گرسنگی و احساس لذت باید به میلیارد‌ها سلول تخصصی بدن که بافت‌ها و ارگان‌ها را به وجود می‌آورند آن ریزمغذی‌های متعددی که شامل ۵۰ ریزمغذی و هزاران آنتی اکسیدان است در قالب تجهیزات شیمایی ثانویه که از قبیل گرو‌های تغذیه‌ای که توصیه می‌شود دریافت می‌کنیم اگر ما آن نیاز‌ها را به طور متعادل تامین کنیم و متناسب با سن و جنس و وزن به بچه ها، عزیزان و … بدهیم طبیعتا ما بدنی را ساخته و پرداخته کرده ایم که می‌تواند با این شاهکار خلقتی که ساخته شده در قبال تمام مهاجم بیماری زا از جمله ویروس‌ها باکتری‌ها و ... مقاوت می‌کند بنابراین با اصل رعایت تغذیه درست و سبک زندگی متعادل و متناسب در هر زمینه‌ای به کمک فرد می‌تواند بشتابد.

چطور می‌شود خانواده‌ها از پایه سبک زندگی سالم را مراعات کنند؟

دکتر مظهری درباره اینکه چطور می‌شود خانواده‌ها از پایه این سبک زندگی سالم را مراعات کنند؟ گفت: کی باید درست کنند؟ باید حتما بلایی سرمان بیاید؟ وقتی یک کودک تا ساعت ۲ نیمه شب پای برنامه‌های تلوزیون باشد که سبک زندگی سالم نمی‌شود. سبک زندگی ما این است که ما ساعت فیزیولوژیکی داریم که با غروب آفتاب تنظیم می‌شود عملکرد هورمون‌ها را تنظیم می‌کند بچه باید ساعت ۷ و ۸ و ۹ بخوابد. بزرگسالان نیز همینطور اگر می‌خواهند جوان بمانند باید زود بخوابند. یک کودک نباید به فست فود‌ها و نوشابه‌ها گرایش پیدا کند. بچه باید به آب خالص و … بسنده کند نه انواع شربت و نوشیدنی‌های مختلف. ما با هر امکانات اقتصادی اگر فرهنگ درستی داشته باشیم می‌توانیم از نعمت‌های زندگی، تولیدات محلی استفاده کنیم و آن چیز‌هایی است که بدن ما از آن‌ها ساخته و پرداخته شده است که به تدریج از طریق یک تغذیه متعادل جایگزین می‌شود.

اهمیت آگاهی نسبت به هرم غذایی

این متخصص تغذیه ادامه داد: ما یک هرم غذایی داریم که تعیین شده قاعده این هر هرم شامل نان و غلات و فراورده‌های غلات است که حداکثر از چند واحد تا چند واحد است یعنی تمام این موارد مشخص شده است. طبقه دوم شامل سبزیجات و میوه جات است که آن‌ها هم باز تعیین شده که چند واحد باشد که بستگی به سنین مشخص شده است. بعد بالاتر که شیر و لبنیات است که هر واحد تعیین شده که چه مقدار پروتئین یا انرژی دارد. بعد گوشت و جایگزین گوشت‌ها می‌رسیم. اگر یک نگاه کوچکی خانواده‌ها به زحماتی که همکاران ما در ایران و جهان کشیده اند نگاهی بیندازند با آن هزینه‌ای که برای چیپس و پفک و … می‌دهند با تغذیه درست و اصولی علاوه بر اینکه به کودک لذت می‌دهد سایز نیاز‌های او را نیز پوشش می‌دهد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار