کنگره ملی آیت‌الله شهید مدنی (ره)، دومین شهید محراب فردا به مناسبت چهلمین سالروز شهادت این عالم برجسته، در همدان برگزار می‌شود.
کد خبر: ۹۹۲۷۲۴
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۵ 10 September 2021
کنگره ملی آیت‌الله شهید مدنی (ره)، دومین شهید محراب فردا به مناسبت چهلمین سالروز شهادت این عالم برجسته، در همدان برگزار می‌شود.

به گزارش تابناک همدان، امیر ربانی قائم مقام کنگره ملی آیت الله شهید مدنی گفت: این کنگره صبح شنبه با حضور مسئولان استانی و کشوری با ادای احترام به مقام این شهید والامقام در بیت ایشان آغاز و سپس در سالن همایش‌های دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه خواهد داشت.

او افزود: سخنران مراسم حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور، محمد علی زلفی گل وزیرعلوم- تحقیقات و فناوری و علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام خواهند بود.

 قائم مقام کنگره ملی آیت الله شهید مدنی تصریح کرد: از برنامه جنبی همایش، برگزاری نمایشگاه عکس و اسناد از شهید مدنی با همکاری سازمان اسناد ملی و نمایشگاه کتاب از آثار تألیف شده درباره این شهید بزرگوار است.

ربانی گفت: همچنین اجرای نقاشی زنده به وسیله یکی از هنرمندان درسالن برگزاری همایش و رونمایی از تمبر شهید مدنی از دیگر برنامه‌های جنبی این کنگره است.

او با اشاره به ارسال ۵۰ مقاله علمی به کنگره ملی آیت‌الله شهید مدنی (ره) افزود: از این شمار ۴۲ مقاله برتر چاپ خواهد شد.

 قائم مقام کنگره ملی آیت الله شهید مدنی تصریح کرد: از اهداف اصلی برگزاری کنگره علاوه بر تجلیل از مقام این عالم ربانی، معرفی و تبیین شخصیت انقلابی وی است تا با معرفی آن الگویی مناسب برای جامعه به‌ویژه جوانان و طلاب علوم دینی، راه صحیح پیمودن مسیر حقیقت و معرفت را فراهم آورد.

آیت الله مدنی که در راه پیروزی انقلاب اسلامی، بار‌ها به دست ماموران رژیم ستمشاهی بازداشت و تبعید شد، سر انجام در بیستم شهریور ۱۳۶۰ در محراب نماز جمعه تبریز به دست منافقان کوردل به شهادت رسید.

آیت الله سیداسداللّه مدنی در سال ۱۲۹۲ شمسی ۱۳۲۳ قمری در روستایی در آذرشهر آذربایجان شرقی چشم به جهان گشود و در سنین جوانی برای تحصیل علوم دینی به قم عزیمت کرد.

او پس از گذراندن دروس مقدماتی و سطح، در حدود چهار سال به تحصیل دروس فقه و اصول در محضر حضرت امام خمینی رحمه الله مشغول شد.

سپس راهی نجف اشرف شد و در جلسات درس حضرات آیات: سیدابوالحسن اصفهانی، سید عبدالهادی شیرازی، سید محسن حکیم و سید ابوالقاسم خویی شرکت نمود.

آیت الله مدنی، سال‌ها پیش از ورود به عرصه مبارزات سیاسی، در مقابل افکار ضد دینی کسروی مقابله کرده بود و با شهید نواب صفوی همکاری داشت.

با آغاز قیام مردمی ایران به رهبری حضرت امام خمینی رحمه الله و تبعید آن حضرت به نجف اشرف، آیت الله مدنی در کنار استاد و رهبر خود قرار گرفت و در ایام سفر به ایران، ضمن نام بردن از حضرت امام، رسالت و وظایف مردم مسلمان را در برابر رژیم پهلوی بیان می‌کرد.

آیت الله مدنی در سال ۱۳۵۰ به فرمان امام جهت تدریس علوم دینی به خرم آباد رفت و در آنجا حوزه علمیه تأسیس نمود.

چندی بعد بر اثر فعالیت‌هایی که علیه رژیم ستم شاهی داشت به مدت بیش از سه سال به شهر‌های مختلف تبعید شد و با اوج گیری انقلاب اسلامی، از تبعید به قم بازگشت.

این روحانی مبارز، پس از پیروزی انقلاب به دعوت مردم همدان، راهی این شهر شد و از طرف مردم این استان به مجلس خبرگان قانون اساسی راه یافت.

در سال‌های ۴۱ و ۴۲ و پس از قیام ۱۵ خرداد، مبارزه انقلابی بر رژیم پهلوی را در همدان قوت بخشید و در سال‌های آخر منتهی به انقلاب به تشکیل گروه‌های انقلابی از بین مردم پرداخت.

این مجاهد نستوه که خدمات شایان توجهی را به این دیار انجام داد، سرانجام در بیستم شهریور ۱۳۶۰ شمسی برابر دوازدهم ذیقعده ۱۴۰۱ قمری در ۶۸ سالگی در همین سنگر پس از اقامه نماز در محراب نماز جمعه تبریز توسط منافقین به شهادت رسید و پس از تشییعی با شکوه در تبریز و قم، در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد.
منبع: باشگاه خبرنگاران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار