نتایج حاصله از انتخابات ششمین دوره شورای اسلامی شهر همدان نشان داد که هر ۱۱ کرسی این دوره پارلمان شهری از سوی آقایان تصاحب شده و جای بانوان در مدیریت شهری خالی است.
کد خبر: ۹۷۴۵۲۷
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۳ 28 June 2021
نتایج حاصله از انتخابات ششمین دوره شورای اسلامی شهر همدان نشان داد که هر ۱۱ کرسی این دوره پارلمان شهری از سوی آقایان تصاحب شده و جای بانوان در مدیریت شهری خالی است.

به گزارش تابناک همدان، براساس نتایج حاصله از شمارش آرا، «اکبر کاوسی امید با ۲۰ هزار و۲۸۲ رای، سعید حاجی بابائی با ۱۵ هزار و ۷۵۸ رای، محمود مسگریان با ۱۵ هزار و ۶۲۹ رای، مرتضی کرباسیان با ۱۵ هزار و ۲۷۰ رای، مهدی حیدری با ۱۴ هزار و ۷۸۳رای، علی رحیمی فر با ۱۲ هزار و ۸۰۸ رای، ناصر صفری افلاکی با ۱۱ هزار و ۱۷۱ رای، سعید نظری با ۱۰ هزار و ۶۷۹ رای، سعید شهابی نیا با ۱۰ هزار و ۲۲۹ رای، حمید بادامی نجات با ۱۰ هزار و ۲۰۴ رای و علی اکبر نظری با ۹ هزار و ۶۵۵ رای» منتخبان مردم به عنوان اعضای اصلی ششمین دوره شورای اسلامی شهر همدان هستند.

البته یکی از بانوان داوطلب برای این دوره از شورا‌ها موفق شد به جمع اعضای علی البدل راه پیدا کند، بر اساس نتایج آرای شمارش شده «علی رضائی با کسب ۹ هزارو ۶۰۹ رای، هادی بلاغی با ۹ هزار و ۴۹۶ رای، سیدعلی رضوی اکمل با ۹ هزار و ۵۶ رای، مجتبی حمزه رستگار با هشت هزار و ۶۰۴ رای، محمدمهدی روحی با هفت هزار و ۴۱۹ رای، نرگس نوراله زاده با هفت هزار و ۲۷۱ رای و سیدمصطفی رسولی با کسب هفت هزار و ۳۳ رای» به عنوان اعضای علی البدل شورای اسلامی شهر همدان انتخاب شدند.

براساس آمار‌های اعلام شده، از ۴۰۸ نفر داوطلب ثبت نامی در انتخابات شورای اسلامی شهر همدان ۵۴ نفر زن و ۳۵۴ نفر مرد بودند که البته تعداد داوطلبان زن نسبت به دور قبل انتخابات شورا‌ها سه نفر و تعداد داوطلبان مرد ۱۹ نفر افزایش داشت.

براساس آمار‌های اعلام شده، از ۴۰۸ نفر داوطلب ثبت نامی در انتخابات شورای اسلامی شهر همدان ۵۴ نفر زن و ۳۵۴ نفر مرد بودند که البته تعداد داوطلبان زن نسبت به دور قبل انتخابات شورا‌ها ۳ نفر و تعداد داوطلبان مرد ۱۹ نفر افزایش داشت.

نکته جالب توجه اینکه جوان‌ترین داوطلب ثبت نام شده متولد ۱۳۷۴ و مسن‌ترین داوطلب نیز متولد۱۳۳۱ و هر دو خانم بودند.

نخستین دوره در غیاب بانوان

شورای شهر همدان در دوره ششم در حالی قرار است تابستان امسال برای مدت پنج سال فعالیت رسمی خود را آغاز کند که برای نخستین بار شاهد عدم حضور بانوان در پارلمان شهری خواهیم بود.

این در حالی است که در شورای دوره پنجم «نرگس نوراله زاده، رضوان سلماسی و مریم روانبخش» حضور داشتند و نقشی اساسی به نمایندگی از جامعه بانوان شهر همدان در تصمیم گیری و تصویب طرح‌ها و لوایح مدیریت شهری ایفا کردند.

در دوره چهارم نیز «نرگس نوراله زاده» تنها عضو خانم پارلمان شهری همدان بود و دوره سوم علاوه بر نوراله زاده، «فاطمه دباغیان، فاطمه باغبان بهار و مهرنوش نجفی راغب» نیز عضو شورای اسلامی شهر همدان بودند.

همچنین در دوره دوم شورای شهر همدان خانم‌ها «فاطمه دباغیان و طاهره ایزدی» حضور داشتند و در نخستین دوره شورای اسلامی شهر همدان نیز علاوه بر «فاطمه دباغیان و طاهره ایزدی»، «اقدس طالبیان» نیز در پارلمان شهری همدان حضور داشتند تا بانوان به عنوان نیمی از جمعیت فعال جامعه، در پارلمان شهری و عرصه مدیریت شهر نقش آفرین باشند.

حالا با گذشت پنج دوره و ورود شورا به دوره ششم، بانوان هیچ جایگاهی در تصمیم گیری‌های پارلمان شهری همدان نخواهند داشت.

حالا با گذشت پنج دوره و ورود شورا به دوره ششم، بانوان هیچ جایگاهی در تصمیم گیری‌های پارلمان شهری نخواهند داشت و به نوعی شکست بزرگ برای این قشر از جامعه به شمار می‌رود.

بانوانی که می‌توانستند با تصاحب کرسی در دوره ششم، نقش مهمی در دفاع از حقوق زنان در مدیریت شهری ایفا کنند و اکنون جای آن‌ها خالی است.

جایگاه هفدهمی برای بانوان نامزد انتخابات شورا

براساس آمار‌های اعلام شده، بهترین جایگاه به دست آمده بانوان در نتایج اخذ رای انتخابات در رتبه هفدهم است که نرگس نوراله زاده با هفت هزار و ۲۷۱ رای توانست به این رتبه دست یابد.

نوراله زاده در دوره پنجم شورای اسلامی شهر همدان با ۱۹ هزار و ۹۹۹ رای رتبه چهارم را کسب کرده بود و امسال آرای او نزدیک به سه برابر ریزش داشت.

رضوان سلماسی عضو شورای شهر همدان در دوره پنجم نیز در انتخابات شورای ششم تنها ۲ هزار و ۴۶ رای کسب کرد که شکست بزرگ برای او محسوب می‌شود چرا که در دوره پنجم ۱۷ هزار و ۱۸۶ رای کسب کرده بود.

مریم روانبخش دیگر عضو شورای پنجم همدان نیز در انتخابات دوره جدید شرکت نکرد، اما عدم حضور وی هم باعث نشد تا سهمیه دوره قبل برای بانوان در شورای ششم حفظ شود.

پس از نوراله زاده که با هفت هزار و ۲۷۱ رای توانست در رده هفدهم نتایج انتخابات شورای ششم قرار بگیرد، سارا برزگر با ۲ هزار و ۹۵۶ رای رتبه سی و هفتم را در بین بانوان شرکت کننده کسب کرد.

رضوان سلماسی و اعظم بهمنی دیگر نامزد‌های انتخاباتی شورای شهر همدان نیز به ترتیب با ۲ هزار و ۴۰۶ رای و ۲ هزار و ۳۶۴ رای رتبه‌های ۴۳ و ۴۴ را در بین ۲۷۹ داوطلب دارای رای کسب کردند.

اعظم بهرامی همدانی دیگر داوطلب شورای ششم نیز با ۲ هزار و ۸۳ رای رتبه‌ای بهتر از پنجاهم را در این دوره انتخاباتی کسب نکرد.

لزوم بررسی، تحلیل کارشناسی و واکاوی دقیق علل اقبال کم رای دهندگان به بانوان برای حضور در پارلمان شهری

البته اینکه چرا بانوان در این دوره از پارلمان شهری همدان حضور ندارند می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که واکاوی آن نیازمند بررسی و تحلیل کارشناسی و حتی مباحث جامعه شناختی است، اما برخی دلایل آن می‌تواند «عدم حضور فعال بانوان در عرصه تبلیغات انتخابات، سهم ناچیز بانوان در مدیریت شهری پارلمان (عملکرد خانم‌های حاضر در شورا‌های قبلی)، عدم نقش آفرینی موثر برای بهره مندی از ظرفیت و توان بالای بانوان در عرصه مدیریت شهری و عدم اقبال مردم به خصوص زنان جامعه برای داشتن نماینده در شورا و.»، باشد. 

البته تلاش خبرنگار ایرنا برای گفتگو با کارشناسان و بانوان مدیر در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی استان در خصوص این موضوع به نتیجه نرسید.

نتایج آرای اعلام شده نشان می‌دهد که تمایل رای دهندگان برای حضور بانوان در پارلمان شهری کم رنگ شده است تا جایی که در بهترین رتبه، حتی جزو نفرات نخست اعضای علی البدل شورای اسلامی شهر همدان نیز قرار نگرفتند تا شانسی نیز برای حضور احتمالی در پارلمان وجود نداشته باشد.

برخی از کارشناسان عملکرد بانوان کرسی نشین در دوره پنجم شورا را در انتخابات این دوره موثر دانسته و معتقدند در امور مطالبه زنان از مدیریت شهری، اقدام چشمگیری در تصمیم گیری‌های دوره قبل صورت نگرفت.

در واقع مطالبه بانوان از مدیریت شهری در دوره گذشته آنطور که باید چشمگیر نبود و نتوانست حداقل رضایتمندی زنان و دختران همدانی را همراه داشته باشد.

از آنجا که نیمی از جمعیت شهر همدان را بانوان تشکیل می‌دهند، اما حتی یک منتخب از بین آن‌ها موفق به تصاحب کرسی شورای اسلامی شهر همدان نشد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در دوره گذشته شورای اسلامی شهر همدان اقدام اساسی برای جمعیت زنان شهر همدان انجام نشده تا حداقل به عنوان کارنامه ماندگار از دوره پنجم باقی بماند.

عدم موفقیت و کسب رای بانوان برای حضور در پارلمان شهری شاید نشانه نارضایتی این قشر از عملکرد خانم‌ها در دوره‌های گذشته شورا باشد.
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار