مدیرکل میراث فرهنگی همدان:
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان گفت: پارکینگ‌های سینا و آقاجانی‌بیگ دو نکته منفی در بافت تاریخی هستند و پرونده ثبت جهانی منظر تاریخی هگمتانه تا همدان را به خطر انداخته‌اند.
کد خبر: ۹۶۹۴۲۳
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۸ 07 June 2021
علی مالمیر در نشست «ارزیابی عملکرد پنجمین دوره شورای اسلامی شهر همدان در حوزه میراث فرهنگی»اظهار کرد: ضوابط و وظایف سازمان میراث فرهنگی ممکن است در مواردی با برنامه شهرداری همخوانی نداشته و همسو نباشد، اما حدود ۷۰ درصد زمینه کاری مشترک داشته و در بقیه موارد ممکن است به جمع‌بندی نرسیم و وظایف و منافعمان همسو نباشد.

به گزارش تابناک همدان، وی با بیان اینکه شهرداری و شورای دوره پنجم در حوزه‌هایی اقدامات خوبی داشته و در حوزه‌هایی هم اقداماتی انجام داد که توقع میراث نبود و می‌توانست نیفتد، افزود: در ابتدا باید تکلیفمان را درباره چند موضوع روشن کنیم، آیا همدان شهر تاریخی است و باید باشد یا نه؟ همدان بافت تاریخی دارد یا خیر؟ اگر بافت تاریخی دارد باید حفظش کنیم یا خیر؟ اگر به پاسخ این سوالات رسیده و در این موارد به وحدت نظر برسیم باید تلاش کنیم الزاماتش را بپذیریم یعنی نمی‌توانیم مدعی داشتن شهر تاریخی باشیم، اما الزامات حفظ بافت تاریخی را رعایت نکنیم.

مالمیر با اشاره به اینکه باید بپذیریم متولی حوزه میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی است، اظهار کرد: خوشبختانه امروز تمامی اعضای شورا‌های شهر و شهرداری‌ها تغییراتی نسبت به گذشته دارند و به این نتیجه رسیده‌اند که میراث فرهنگی مهم و جزء ارزش شهر است و باید حفاظت شود، اما درباره تعریف این ارزش هنوز هم اجتهاد شخصی می‌کنیم و در نتیجه دچار مداخلات متفاوت و ناهماهنگ می‌شویم.

وی با بیان اینکه باید از تجربیات و نحوه برخورد دیگر شهر‌ها و کشور‌ها با بافت‌های تاریخی استفاده کنیم، اضافه کرد: در بسیاری از شهر‌ها مباحثی که در مورد بافت تاریخی همدان مطرح شد، به وجود نیامد و پس از ابلاغ ضوابط، دفاتر مشترک میراث فرهنگی و شهرداری تشکیل شد، علاوه بر این شهرداری‌های دیگر شهر‌ها هم هیچ وقت نگفتند ضوابط میراث فرهنگی را قبول نداریم و میراث در این حوزه صلاحیت ندارد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان درباره عملکرد شهرداری همدان در حوزه میراث فرهنگی در سال‌های اخیر بیان کرد: شهرداری در عمارت‌های جنانی، نورمهال، جداره‌سازی خیابان بوعلی و سایت موزه میدان امام (ره) اقدامات قابل قبولی انجام داد، اما در کنارش در مرکز محله کبابیان عملکرد منفی داشت، شهرداری همان زمان قول ساخت عین به عین داد، اما محقق نشد همچنین معتقدیم اگر شهرداری بافت را به رینگ یک محدود کنیم نقصی که تاکنون در حوزه بافت بین چهار سلیقه مختلف داشتیم، به پنج سلیقه تبدیل می‌شود و همچنان ادامه خواهد داشت. علاوه بر این با تغییرات مدیران پیشرفت پروژه‌ها محقق نخواهد شد.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار