مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان با بیان اینکه مطالعات ایجاد خوشه چرم درحال انجام است که طی یک ماه آینده موافقت شروع فرآیند اجرایی گرفته شود گفت: سه تا پنج سال آینده به‌صورت مداوم و با حضور عاملان و تیم توسعه در کنار آن‌ها، به‌صورت تخصصی هزینه و کمک می‌شود تا درنهایت همچون کردآباد و کشمش و مبل ملایر، به فعالان منتقل شود.
کد خبر: ۸۸۷۳۰۷
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۷ 06 August 2020
مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان از توسعه خوشه‌ی صنعتی چرم همدان خبر داد.
 
به گزارش تابناک همدان؛ محمد رضا بادامی در گفتگو با خبرنگاران، با بیان اینکه روال اجرای هر خوشه‌ای با چند مطالعه شروع می‌شود، اظهار کرد: درنهایت پس از انجام مطالعات، فاز اجرایی خوشه شروع می‌شود.

وی به مطالعه ابتدایی برای شناسایی، بررسی و رتبه‌بندی تمام پتانسیل‌های موجود در استان اشاره کرد و گفت: مطالعات براساس یک‌سری مؤلفه‌ها همچون میزان پایداری، تجمع، میزان فروش و حتی بحث‌های صادراتی انجام گرفته و خروجی ارائه می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان گفت: رتبه‌بندی خوشه‌ها براساس مطالعه اولیه به‌عنوان مثال در سفال لالجین، مبل ملایر و مبل تویسرکان انجام شده و اکنون به خوشه‌بندی چرم و فرش رسیده است.

وی با بیان اینکه اکنون ایجاد خوشه چرم و فرش مدنظر است، افزود: پس از انجام مطالعه اولیه، یک‌سری مطالعات تکمیلی برای پیش‌بینی استفاده از پتانسیل‌های شناسایی‌شده انجام می‌شود.

بادامی با تأکید بر اینکه مدل‌های توسعه‌ای متفاوت بوده و یکی از آن‌ها خوشه است، تصریح کرد: مدل‌های توسعه‌ای ممکن است به‌صورت شبکه و سایر مدل‌ها باشند؛ اکنون خوشه چرم و فرش درحال انجام مطالعات تکمیلی است.

وی با بیان اینکه مطالعات تکمیلی فرش به پایان رسیده و نتیجه بر خوشه‌ای شدن است، ادامه داد: مطالعات تکمیلی چرم نیز درحال تکمیل بوده و طی چند روز آینده به پایان خواهد رسید و آنچه از گزارش‌ها استنباط می‌شود اینکه چرم نیز به خوشه‌ای شدن می‌رسد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان خاطرنشان کرد: پس از پایان مطالعات باید موافقت شروع فرآیند اجرایی توسعه خوشه را از سازمان صنایع کوچک بگیریم.

وی با بیان اینکه در سازمان صنایع کوچک جلسه‌ای برگزار و مطالعات بررسی و پایش شده و نظرات خبرگان گرفته می‌شود، یادآور شد: درنهایت مجوز شروع پروژه توسعه‌ای ارائه می‌شود.

بادامی با اشاره به شروع کار توسعه‌ای به مدت دو تا پنج سال پس از گرفتن موافقت شروع فرآیند اجرایی توسعه خوشه، اظهار کرد: درنهایت این اقدامات منجر به خروج و تحویل به صنعتگر خواهد بود و تا این مرحله روال علمی کار است.

وی با بیان اینکه از دو سال قبل کمک‌ها و برنامه‌ها در حوزه فرش و چرم شروع شده است، افزود: اکنون بحث پتانسیل چرم استان، کنسرسیوم صادراتی دارد که شرکت شهرک‌های صنعتی استان برای آن‌ها ثبت کرده است.

بادامی برگزاری دوره‌های آموزشی مختلف در این حوزه را ازجمله اقدامات و کمک‌ها برشمرد و تصریح کرد: فعالان در این حوزه به تور‌های مختلف صنعتی اعزام شدند و درنهایت اکنون پتانسیل چرم را به این قوام رسانده‌ایم که تشنه اجرای برنامه توسعه خوشه‌ای شده‌اند.

وی با بیان اینکه مطالعات ایجاد خوشه چرم درحال انجام است که طی یک ماه آینده موافقت شروع فرآیند اجرایی گرفته شود، ادامه داد: سه تا پنج سال آینده به‌صورت مداوم و با حضور عاملان و تیم توسعه در کنار آن‌ها، به‌صورت تخصصی هزینه و کمک می‌شود تا درنهایت همچون کردآباد و کشمش و مبل ملایر، به فعالان منتقل شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان خاطرنشان کرد: در بحث چرم بیشترین تمرکز کارگاه‌های تولید چرم در شهر همدان با بیش از یک‌هزار واحد کارگاهی است، اما فرآیند توسعه خوشه‌ای را مختص همدان نمی‌کنیم و تحت عنوان چرم و مصنوعات همدان فعالیت می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه برنامه‌هایی برای کمک به واحد‌ها در صورت وجود واحد‌های مستعد در استان و سایر شهرستان‌ها وجود دارد که آن‌ها را نیز در این خصوص دخالت می‌دهیم، یادآور شد: در توسعه خوشه‌ای خاص، متمرکز در منطقه شهر همدان نخواهیم بود؛ اما در شهرستان‌ها پتانسیل بسیار کم و انگشت‌شمار بوده و بعضاً واحد‌های تابعه شهر همدان هستند.
 
 
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار