امید انصاری با بیان اینکه نمایش «دنیای شگفت‌انگیز اِکو و تاکو» حاصل تجربه بیش از ۱۵ سال فعالیت بنده در حوزه تئاتر است اظهار کرد: در این نمایش خلاق، از چند تکنیک بسیار خاص از جمله تکنیک‌های بازیگری، عروسک، سایه و مدیا استفاده شده و به عبارتی تلفیق چهار سبک در یک نمایش است.
کد خبر: ۸۸۷۰۰۶
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۳ 13 August 2020
نمایش «دنیای شگفت انگیز اِکو و تاکو» توسط گروهی از هنرمندان همدانی و به طراحی و کارگردانی امید انصاری در مجموعه تالار هنر تهران روی صحنه است.

به گزارش فارس ، در حالی که با شیوع کرونا، بسیاری از مشاغل و فعالیت‌های فرهنگی و هنری تعطیل بوده و یا با روند کندی در حال اجراست، اما نمایش «دنیای شگفت‌انگیز اِکو و تاکو» توسط گروهی از هنرمندان همدانی و به طراحی و کارگردانی امید انصاری از ۱۹ مردادماه در مجموعه تالار هنر تهران روی صحنه است.

در همین رابطه «امید انصاری» با بیان اینکه نمایش «دنیای شگفت‌انگیز اِکو و تاکو» حاصل تجربه بیش از ۱۵ سال فعالیت بنده در حوزه تئاتر است اظهار کرد: در این نمایش خلاق، از چند تکنیک بسیار خاص از جمله تکنیک‌های بازیگری، عروسک، سایه و مدیا استفاده شده و به عبارتی تلفیق چهار سبک در یک نمایش است.

وی گفت: در این کار و در مدت زمان ۴۵ دقیقه ۱۵ تصویر بسیار زیبا و جذاب نمایش داده می‌شود و به نوعی به مخاطب اجازه نمی‌دهد که حتی ثانیه‌ای از داستان فاصله گرفته و یا احساس خستگی کند.

* این نمایش به نوعی جنبه بین المللی دارد

انصاری ادامه داد: نمایش «دنیای شگفت انگیز اِکو و تاکو» اگرچه متناسب ۶ سال به بالاست، اما مخاطبان دو تا سه سال هم قادر به درک بسیاری از صحنه‌ها و پیام‌های آن دارند.

وی گفت: در تمام مدت زمان این نمایش بدون دیالوگ، اجرای موسیقی را شاهد هستیم و به نوعی جنبه بین‌المللی دارد به طوری که هر انسانی از هر نقطه از دنیا می‌تواند با دیدن و ارتباط برقرار کردن، از آن لذت ببرد.

کارگردان این نمایش با اشاره به تفاوت آن با دیگر آثار حوزه تئاتر کودک افزود: در این کار ما شاهد تکنیک‌های جدیدی هستیم به طوری که کودک با دیدن این نمایش خودش به دنبال پاسخ سوالات ایجاد شده در ذهنش است و با تفکرات، دقت و ذهن خلاقی که دارد در پی ابهامات کار می‌گردد و این امر نکته مهمی در ایجاد جذابیت بیشتر این اثر شده است.

وی گفت: متاسفانه خیلی از نمایش‌هایی که در سال‌های اخیر به روی صحنه می‌روند به نوعی لقمه آماده بوده و با اضافه کردن چاشنی رقص، ساز و آواز به نوعی کلیشه‌ای شده و شاید کمتر ذهن مخاطب را درگیر پیامد‌های خود می‌کند بنابراین همه چیز را به زبان آوردن و گفتن تا مخاطب متوجه پیام بشود، شاید برای بچه‌های امروزی چندان مناسب نباشد.

انصاری در مورد عوامل این نمایش گفت: در این کار شیما شادمانی (نویسنده)، آرش اسکندرلو (آهنگساز)، امیرمحمد انصافی (دستیار کارگردان)، محسن سپه‌دوست (طراح حرکات فوم)، سعید باغبانی‌نیر، زهرا مریدی، امیرمحمد انصافی (مشاوران کارگردان) و خسرو انصافی (مشاور هنری) هستند ضمن اینکه هوتن آزادی، نرگس صفامنش، راشین رضایی، آرزو صدری، عرفان فروتن، زهره قاسمی و میثم میثاقی هم بازیگران ما را تشکیل می‌دهند.

* شرایط برای اجرا و تماشای تئاتر مهیا نیست و تماشاچی نداریم

وی با تاکید بر اینکه تولید و اجرای این نمایش از سال گذشته شروع شد و به نوعی اجرای الان ما، ورژِن سوم و جدید این کار است اظهار کرد: در اجرای اول قرار بود که این نمایش از ۱۵ بهمن تا اواخر اسفندماه سال گذشته در تالار هنر به روی صحنه برود که متاسفانه با شیوع این ویروس، اجرای ما هم تعطیل شد که این امر خسارت فراوانی از جمله از دست دادن تماشاچیان و هزینه‌های تبلیغات و... را به روی دست ما گذاشت.

این کارگردان همدانی افزود: پس از به‌روزرسانی و ویرایش کار نهایتاً مجدداً از ۱۹ مردادماه تا ۱۹ شهریور مجوز اجرا ما داده شد، ولی متاسفانه باز هم به خاطر شرایط موجود و با وجود اینکه در مجموعه تالار هنر پروتکل‌های بهداشتی در حد بسیار مطلوبی رعایت می‌شود، اما شاهد حضور تعداد کثیری از تماشاچیان نیستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از تصمیمات مسئولان هنری وزارت ارشاد و انجمن هنر‌های نمایشی در خصوص اجرای نمایش‌ها اظهار کرد: علیرغم اینکه همه گروه ما و مجوعه تالار هنر نهایت تلاش خود را به منظور رعایت مسایل بهداشتی و پروتکل‌های آن دارند، اما به شخصه معتقدم هنوز شرایط برای اجرا و تماشای تئاتر مهیا نیست.

* با ریسک بسیار بالایی در حال کار هستیم

انصاری گفت: این امر هم برای عوامل و بازیگرانی که از نقاط مختلف شهر و با صرف هزینه‌های فراوان خود را به اجرا می‌رسانند و هم برای اندک تماشاچیان ما وجود دارد و در واقع ما با ریسک بسیار بالایی در حال کار هستیم.

وی ادامه داد: اینکه وزارت ارشاد یا انجمن هنر‌های نمایشی اعلام می‌کند، هنرمندان تئاتر مشغول فعالیت، تولید و اجرای آثار هستند، بدین صورت و با تحمل و رنج حداکثری ناشی از خطرات شیوع ویروس است و این در حالی است که نه تنها هیچ تبصره‌ای در بحث مالی لحاظ نشده بلکه حتی با وجود تورم همچنان با مبلغ قرارداد سال گذشته در حال کار هستیم.

این کارگردان در پایان با تاکید بر اینکه حال تئاتر خوب نیست افزود: مسئولان فرهنگی به این فکر هستند که گزارش تداوم فعالیت‌های هنری را داشته باشند حتی اگر هنرمندان با سختی و استرس فراوان مشغول کار باشند و هیچ انگیزه و سرمایه‌ای هم برای تولیدات بعدی خود نداشته باشند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار