در سی‌دومین صحن شورای شهر همدان مطرح شد:
سی‌ودومین صحن شورای اسلامی شهر همدان به منظور بررسی و شفاف‌سازی برای تسهیل امور پروژه سرمایه‌گذاری هایپرمارکت واقع در خیابان میرزاده عشقی، پیچ زندان که با مشارکت یکی از سرمایه‌گذاران و شرکت مخابرات کشور به انجام خواهد رسید؛ برگزار شد.
کد خبر: ۸۸۵۶۰۶
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۲ 09 August 2020
سی‌ودومین صحن شورای اسلامی شهر همدان به منظور بررسی و شفاف‌سازی برای تسهیل امور پروژه سرمایه‌گذاری هایپرمارکت واقع در خیابان میرزاده عشقی، پیچ زندان که با مشارکت یکی از سرمایه‌گذاران و شرکت مخابرات کشور به انجام خواهد رسید؛ برگزار شد.

به گزارش تابناک همدان از روابط‌ عمومی شورای اسلامی شهر همدان؛ اعضای شورا، شهردار و مدیران شهری، معاون راه‌وشهرسازی استان، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان به همراه رئیس کارگروه تخصصی سازه این سازمان، سرمایه‌گذار و مشاور پروژه به‌منظور هم‌اندیشی برای رفع موانع این پروژه بزرگ سرمایه‌گذاری تجاری، فرهنگی، ورزشی و اقامتی در صحن شورا شهر، گردهم آمدند.

* گردان: اعضای شورا مصر بر اجرای قانون هستند

رئیس شورای شهر همدان در این جلسه گفت: این پروژه سرمایه‌گذاری تجاری، فرهنگی و خدماتی از سال ۱۳۹۵ از طریق یکی از سرمایه‌گذاران و شرکت مخابرات پیگیری شده و تمام مراحل قانونی خود را در کمیته فنی و کمیسیون ماده ۵، طی کرده است.

کامران گردان اظهار کرد: پروژه پیچ زندان مساحتی نزدیک به ۹۰ هزار و ۱۹۸ مترمربع دارد که میزان تراکم آن ۸۴.۵ درصد خواهد بود و در ۱۳.۵ طبقه احداث خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه هزار و ۱۵۲ واحد پارکینگ در این پروژه بزرگ سرمایه‌گذاری تأمین خواهد شد؛ ادامه داد: مساحت تجاری این پروژه ۲۱۵ هزار و ۲۲۷ مترمربع و مساحت کل پارکینگ نیز ۳۰ هزار و ۶۶۹ مترمربع است.

گردان با بیان اینکه این طرح بزرگ مشمول تخفیف‌های عمومی شورای شهر شده است؛ گفت: بر اساس مصوبات شورا، اینگونه تخفیف‌ها در راستای حمایت از سرمایه‌گذاران برای مواردی که در املاک بیش از ۵۰ هزار مترمربع سرمایه‌گذاری می‌کنند، اعمال می‌شود. البته نه تنها این پروژه، بلکه تمام پروژه‌های سرمایه‌گذاری از جمله پروژه عصر طلایی و… که بیش از ۵۰ هزار مترمربع هستند، شامل این تخفیف می‌شوند.

رئیس شورای شهر همدان توضیح داد: ۲۹ اردیبهشت‌ماه امسال تمامی مدیران ارشد و شهری در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان واقع در دادگستری استان همدان گردهم آمدند و تصمیم بر این مهم بود تا ضمن رعایت ضوابط، حداکثر همکاری با این مجموعه بزرگ صورت پذیرد.

گردان با تأکید بر اینکه برگزاری این جلسه دلیل بر مخالف یا موافقت با پروژه سرمایه‌گذاری پیچ زندان نیست؛ معتقد است: تمامی اعضای شورای شهر همدان مصر بر اجرای قانون هستند؛ از این رو نشستی با حضور مسئولان امر برای کالبدشکافی و شفاف‌سازی مسائل و رفع موانع موجود داشتیم تا ضمن روشن شدن وضعیت، قانع شویم.

وی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت ویژه نسبت به سرمایه‌گذار و کارآفرینان که به فکر نیاز کشور هستند؛ تأکید کرد: هیچ یک از اعضای شورا ضوابط را به روابط، ترجیح نمی‌دهند.

رئیس شورای شهر همدان تأکید کرد: شهرداری همدان ملزم است که پیوست‌های فرهنگی، اجتماعی و ترافیکی این طرح بزرگ را دریافت کند و سپس مجوز پروانه را ارائه دهد.

گردان توضیحات ارائه شده مشاور پروژه را به عنوان تعهد پذیرفت و ابراز امیدواری کرد: هر چه سریعتر پیش پروانه ساختمانی این پروژه به مجوز اصلی تبدیل شود.

* مولوی: پروژه پیچ زندان؛ موتور محرکه همدان خواهد بود

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر همدان نیز با بیان اینکه تمامی اعضای شورا و مدیران استان با این پروژه و بارگزاری آن، مخالف نیستند؛ گفت: این پروژه بزرگ سرمایه‌گذاری، موتور محرکه توسعه پایدار شهر همدان خواهد بود که بر اساس تحقیقات به عمل آمده، چندین هزار شغل ایجاد کرده و با گردش مالی بالایی که دارد، قطعا موحب رونق اقتصادی در جامعه خواهد شد؛ همچنین با ایجاد صد‌ها هزار شغل به رفع بیکاری و ثبات اقتصادی کمک خواهد کرد.

ابراهیم مولوی با انتقاد نسبت به گودبرداری ۳۲ متری و اجرای عملیات پیش از دریافت مجوز پروانه ساختمانی، بیان کرد: در حال حاضر استحکام زمین، مقاومت خاک، دانه‌بندی آن، سنگ بستر و... در تمام پروژه‌ها با گمانه‌زنی انجام می‌شود که این مهم باید مورد بررسی قرار گیرد و نیاز به گودبرداری با این حجم و ارتفاع نیست.

* کاوسی‌امید: هیچگونه مخالفتی با سرمایه‌گذاری نداریم

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و مالی شورای شهر همدان هم با تأکید بر اینکه بنده و دوستانم هیچگونه مخالفتی با سرمایه گذاری نداریم؛ اعلام کرد: به صورت مشخص با سرمایه‌گذار پروژه پیچ زندان و با هیچ یک از شهروندوان مشکل ندارم.

اکبر کاوسی‌امید با تأکید بر اینکه بحث سرمایه‌گذار و حقوق عامه هر دو باید محترم دانسته شود؛ گفت: احترام سرمایه‌گذار به عنوان شخصی که شغل ایجاد میکند و مورد تأکید مقام معطم رهبری است؛ حایز اهمیت است و بر قدم‌های آنان در راستای توسعه و آبادانی، بوسه می‌زنیم.

وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری مولد، اصلاح الگوی مصرف و... همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده است، بیان کرد: در زمینه پروژه پیچ زندان دو مبحث قانونی و فنی مطرح است.

کاوسی‌امید با اشاره به مصوبات کمیسیون ماده ۵ مبنی بر تأیید این پروژه بزرگ سرمایه گذاری؛ گفت: مصوبه کمیسیون ماده ۵ مشروط بر ارائه پیوست‌های ترافیکی است که به مبحث پیوست‌های تکمیلی از جمله فرهنگی، اجتماعی و بهداشتی هم اشاره کرده اند و باید ارائه شود.

وی همچنین اظهار کرد: اقدام به گودبرداری از مراحل ساخت و ساز محسوب میشود و براساس قانون، شهرداری مکلف است پس از صدور پروانه، اجازه ادامه کار را بدهد.

* قراباغی: حامی پروژه‌های سرمایه‌گذاری هستم و هزینه آن را هم می‌دهم

رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه گذاری و گردشگری شورای شهر همدان هم گفت: متأسفانه همواره شعار حمایت از سرمایه گذار و پهن کردن فرش قرمز زیر پای آنان را در شهر همدان سر میدهیم؛ اما در عمل حمایتی از سرمایه‌گذار چه در حوزه دولتی و چه مدیریت‌شهری شاهد نبودیم.

حسین قراباغی؛ عملکرد برخی از شهر‌های کشور در جذب سرمایه‌گذار را موفق ارزیابی کرد و افزود: مدیران این منطقه، ابتدای امر اجازه کار می‌دهند و سپس با سرمایه‌گذار، حساب و کتاب می‌کنند؛ در حالی که در شهر همدان ابتدای امر چرتکه می‌اندزاند، منافع مدیریت‌شهری و... دیده می‌شود و سپس اجازه سرمایه‌گذاری می‌دهند که گاهی اگر سنگ در حین کار، زیر پای سرمایه‌گذار نیندازند هم جای شکر دارد.

وی اظهار کرد: سرمایه گذارانی که آبرو و هستی خود را در چرخه اقتصادی قرار داده است و قطعا نمی‌خواهند سرمایه چند میلیاردی خود را صرف دلالی و آسیب به اقتصاد کشور کنند؛ باید همه‌جانبه حمایت کنیم.

رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای شهر همدان خطاب به شهردار، گفت: آقای شهردار، صد‌ها مورد داشته‌ایم که به‌دلیل تسهیل امور ساخت‌وساز در این شهر، پیش از صدور پروانه نسبت به گودبرداری محل اقدام کرده‌اند؛ از این رو به شیوه «یک بام و دو هوا» که نمیشود اقدام کرد که اگر تخلف بوده است، باید همه موارد را تخلف برشمرد.

قراباغی افزود: با توجه به اینکه دغدغه بنده به عنوان نماینده مردم در پارلمان شهری، جذب سرمایه گذار در مسیر صحیح آن بود؛ باید واقع بین باشیم و موضوعات را با زاوایه دید بهتر برای حمات از سرمایه گذار لحاظ کنیم و به بهانه حمایت، ریشه سرمایه گذار را نزنیم.

وی با تأکید بر اینکه به عنوان رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورا از پروژه‌های سرمایه‌گذاری حمایت خواهم کرد و هزینه آن را هم میدهم؛ گفت: بنده دست سرمایه‌گذاری که به اقتصاد مملکت کمک میکند، می‌بوسم و احترام می‌گذارم و معتقدم باید تمامی منویات مقام معظم رهبری مبنی بر جذب سرمایه‌گذار و حفظ سرمایه‌گذاری را اجرایی کنیم.

* سلماسی: تأکید بر مطالعات ترافیکی و اجتماعی پروژه پیچ زندان

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر همدان نیز گفت: اجرای این پروژه با توجه به ابعاد قابل توجه آن قطعاً بر روی زندگی مردم تأاثیر می‌گذارد؛ از این‌رو مطالعات ترافیکی، فرهنگی، اجتماعی و زیست‌محیطی برای چنین پروژه‌هایی باید پیش از آغاز، انجام شود.

رضوان سلماسی تأکید کرد: با توجه به اینکه منطقه پیچ زندان به استناد نقشه سال ۱۳۵۲ همدان، در محدوده تاریخی شهر قرار داشته است، باید ضوابط میراث فرهنگی در بافت‌های تاریخی را نیز در نظر گرفت.

* فتحی: نباید سرمایه‌گذار را معطل کنیم

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان با تأکید بر مصوبات حمایتی شورا برای سرمایه گذاران، گفت: پروژه‌های بالای ۵۰ هزار مترمربع مشمول تخفیف ویژه مدیریت‌شهری خواهند شد.

علی فتحی ادامه داد: پروژه خاک‌برداری پیچ زندان با توجه به حجم در نظر گرفته‌شده برای گودبرداری، احتمالاً ۲ سال طول بکشد؛ از این‌رو نباید جلو پیشرفت کار را بگیریم.

وی معتقد است: صدور پروانه ساختمانی، امر قانونی است؛ اما نباید سرمایه‌گذار را معطل کنیم؛ در حالی که در عمل باید از سرمایه‌گذار حمایت کنیم و تأکید می‌شود مسائل فنی آن را هم درنظر گرفت و کمک کنیم تا مراحل کار، سریعتر انجام شود

* معاون راه‌وشهرسازی استان: پروژه پیچ زندان مورد تأیید کمیسیون ماده ۵ است

معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه‌وشهرسازی استان به عنوان کمیسیون ماده ۵ استان همدان، گفت: پروژه سرمایه‌گذاری پیچ زندان در نشست‌های تخصصی کمیسیون ماده ۵، بحث و بررسی شده است که مورد تأیید قرار گرفت.

مریم سمایی افزود: تأمین هزار و ۱۵۲ واحد پارکینگ در یک نقطه از شهر به عناون یکی از نکات مثبت این طرح، اعضای کمیسیون ۵ را قانع کرد و همچنین تأکید شد ضمن تهیه گزارش پیوست‌های ترافیکی و فرهنگی و اجتماعی، ضوابط و مقررات را طی کند.

* سرمایه‌گذار: شرعا تا قیامت حلال نمی‌کنم

سرمایه‌گذار پروژه بزرگ سرمایه‌گذاری تجاری، فرهنگی و خدماتی واقع در پیچ زندان هم با بیان اینکه گاهی ضدتبلیغ، تبلیغ بزرگی است؛ گفت: برای همدان ارزش قایلم که اینجا هستم، منت همدان را دارم و افتخار می‌کنم که در این شهر سرمایه‌گذاری کنم.

محسن خوشنودان با بیان اینکه از ابتدای دوره نخست شورای شهر با شهرداری در ارتباط هستم و کاملاً نسبت به فضای شهر تسلط دارم؛ اظهار کرد: فرش قرمز نیاز نیست و دست اعضای شورا را می‌بوسم که فرصت و بستری برای تحقق آمال و آرزو‌های ما ایجاد می‌کنند.

وی در ادامه ضن ابراز گلایه از حواشی که برایمان ایجاد شده است؛ اظهار کرد: بنده شرعا تا قیامت حلال نمی‌کنم که بر علیه من بدون تحقیق و ارتباط، در رسانه‌ها و فضای مجازی سخن گفته شد و این مهم تخلف غیراخلاقی بسیار خطرناکی است.

وی با تأکید بر اینکه هیچگونه تخلفی در پروژه سرمایه‌گذاری پیچ زندان صورت نگرفته است؛ اعلام کرد: تیم من، حرفه‌ای هستند و درخواست دارم که اعتماد کنید تا باهم این پروژه را به ثمر برسانیم.

خوشنودان؛ اعضای شورای شهر و شهرداری همدان را شریک اقتصادی خواند و گفت: بخشی از عوارض ما در قالب قرارداد این پروژه بزرگ، نهفته شده است و یقین داشته باشید که درصد قابل توجهی از این پروژه از جمله پردیس سینمایی که این الزام در شهرداری تهران وجود دارد؛ اما در همدان الزامی برای ساخت آن نداشتم، اما اجرایی خواهیم کرد و غیرقابل فروش است.

* مشاور عالی پروژه: پروژه پیچ زندان غیرفانونی نیست

مشاور عالی پروژه بزرگ سرمایه‌گذاری پیچ زندان در این جلسه با اشاره به قوانین حاکم بر طرح به‌منظور رفع دغدغه نمایندگان پارلمان شهری همدان، تأکید کرد: تمام موارد قانونی به صورت پلکانی رعایت شده است.

علیرضا رجبیان افزود: بر اساس مصوبه کمیسیون ماده ۵، تأکید شده است که نسبت به طراحی نقشه‌های تکمیلی اقدام شود و این مهم نشان می‌دهد نقشه‌های اولیه را ارائه داده‌ایم.

وی افزود: همچنین مکلف به بررسی و مطالعات ترافیکی پروژه و ارائه آن به شهرداری هستیم که این مهم هم بر ما واجب است.

رجبیان با تأکید بر اینکه پیوست‌های فرهنگی تکلیف بالادستی است که صرفا الزامی برای صدور پروانه ساخت نیست؛ گفت: پیوست فرهنگی ممکن است در حین ساخت و بهره‌برداری تغییر کند که با تمام این تفاسیر، این مهم را نیز انجام داده‌ایم.

وی معتقد است: پیوست‌های مطالعات اجتماعی پروژه‌های بزرگ در خارج از کشور مرسوم بوده است که خوشبختانه حاصل تفکر مقام معظم رهبری بر مبنای گسترش فرهنگ اسلامی در کشور، بر این بود که پیوست فرهنگی برای هر پروژه بزرگ تعریف شود که در این مهم، مطالعات اجتماعی هم زیر مجموعه آن است؛ در مجموع پیوست‌های فرهنگی، مطالعات بالادستی است که اجازه می‌دهد در بخش فرهنگی به شیوه صحیح توسعه یابند و در خدمت توسعه فرهنگی کشور باشند.

رجبیان با اشاره به پیوست‌های ترافیکی، عنوان کرد: بر اساس اظهارنظر مشاور طرح جامع شهر همدان در کمیسیون ماده ۵ ملزم به تأمین هزار و ۱۵۲ واحد پارکینگ هستیم که این مهم تأمین شده است و در تمامی نقشه‌های ارائه شده به شهرداری هم اعلام داشته‌ایم که این تعداد واحد پارکینگ را بدون مزاحم با مسیر‌های یک طرفه در استانداردترین شرایط ممکن، جانمایی خواهیم کرد و مورد تأیید شهرداری همدان هم واقع شده است.

وی همچنین با تأکید بر تبعات ترافیکی این پروژه، ادامه داد: بر اساس استعلامات و بررسی‌ها که حدود یکسال طول کشید، نسبت به صحت این مباحث، اطمینان حاصل شد و هم‌اکنون در حال مطالعه مباحث ترافیکی هستیم که حدود ۱۴ هفته به طول می‌انجامد.

مشاور عالی این پروژه اذعان داشت: به عنوان همدانی، به شدت به نقشه معماری متعصب هستم و اعلام می‌کنم که نقشه دوم معماری وجود ندارد و در این پروژه با توجه به وسعت بالا، تمام مقادیر بر حسب سامتی‌متر در نقشه‌های شهرداری قید و به شهرداری همدان ارائه شده که تمامی این مقادیر به صورت دقیق در پیش‌پروانه صادر شده نیز درج شده است.

رجبیان با تأکید بر اینکه عملیات اجرایی این پروژه آغاز نشده است؛ گفت: این پروژه، پیش‌پروانه قانونی دارد و کار غیرقانونی، انجام نشده است.

وی با اشاره به حساسیت اعضای شورا مبنی بر ارائه پیوست‌های ترافیکی و فرهنگی، گفت: علاوه بر پیوست‌های ترافیکی و فرهنگی، مطالعات بسیار کاملی برای این پروژه انجام می‌گیرد که بیش از ۱۱ مشاور برتر کشور در حوزه‌های مختلف را درگیر خود می‌کند تا بتوانیم برای چنین پروژه‌ای با چنین وسعتی، مطالعات دقیقی به کارفرما و مراجع قانونی ارائه دهیم.

رجبیان با بیان اینکه شاید طراحی سازه در صورت عدم مطالعات تکمیلی، غیراقتصادی باشد؛ ادامه داد: بر اساس مطالعات اولیه ناقص نمی‌توانیم کار اجرایی را آغاز کنیم، زیرا ادله لازم برای کار اجرایی ندارم و سرمایه ما به خطر می‌افتد.

وی با تأکید بر اینکه درخواست تجهیز کارگاه مطالعات مهندسی ساختمان راداشته‌ایم؛ اظهار کرد: در حوزه عملیات گوبرداری هم دلیل اعلام عمق حدود ۳۰ مترمربع خاکبرداری، به دلیل تبعات ایجاد پارکینگ‌هایی است که بر ما تکلیف شده است و خود مکلف به تأمین آن می‌دانیم؛ در مجموع با پروانه ساختمانی هم نمی‌توانیم در حال حاضر کار اجرایی انجام دهیم.

این مشاور عالی افزود: به علت وجود ۲ ساختمان امنیتی و درمانی در پیرامون پروژه و همچنین بر اساس مطالعات اولیه ارائه شده، وضعیت خاک بستر این پروژه بسیار خاص است و باید محتاط عمل می‌کنیم؛ زیرا مشخصات خاک پایدار نیست و از عمق ۶ متری خاک در پروژه، آب دیده شده است که مخاطرات زیادی را به همراه دارد.

رجبیان با تأکید بر اینکه علاوه بر بررسی ۳ پلان و برنامه، همزمان تیم اقتصادی مقرون به صرفه بودن طرح را بررسی می‌کنند؛ ادامه داد: ضمن جابه‌جایی نخاله برجای مانده از ساختمان قدیمی زندان بر روی زمین پروژه که بیش از ۳۰ هزار مترمکعب است، بر اساس نقشه‌های پیشنهادی مشاور باید زمین را به صورت پلکانی در میانه خاکبرداری کنیم تا لایه‌های کلی خاک در سطح نهایی عمق مورد نظر قابل برداشت، دیده شود.

وی با بیان اینکه حق و حقوق شهر را محفظ برشمرده و پیش از اجرا نسبت به اظهارمالی پروژه اقدام کردیم؛ معتقد است: باید در چنین پروژه‌های بزرگی که هزینه ساخت آن در طبقات زیرین بین ۱.۵ تا ۲ برابر هزینه ساخت آن است، مطالعاتی دقیق و جامع انجام دهیم و پس از این مهم، نسبت به آغاز پروژه اقدام شود.

رجبیان نسبت به درج مطالب یکی از رسانه‌های استان با عنوان «پروژه غیرقانونی!»، ابراز ناراحتی کرد و گفت: در طول ۳ سال پیگیری و تلاش برای پروژه، ذره‌ای بی‌قانونی نداشته‌ایم و در مجموع در اجرای پروژه‌های بزرگ، امکان ندارد بی‌قانونی انجام شود و قرار نیست، بی‌قانونی صورت پذیرد.

مشاور پروژه همچنین بر اساس ایرادات وارد شده بر پروژه، اظهار کرد: در خصوص طراحی این پروژه قصد نداریم حقوق عامه به خطر بیفتد و تجهیز کارگاه هم در حریم امن پیاده‌راه به منظور محافظت از کارگاه و عابرپیاده در نظر گرفته شده است.

رجبیان در خصوص نام پروژه هم توضیح داد: بر اساس ضوابط در طراحی هویت بصری این پروژه، نام وزینی برای آن انتخاب شده است که در حال حاضر به علت درگیری در عملیات فنی مهندسی و مطالعات، فرصت رونمایی از آن را نداشتیم؛ در آینده نزدیک از این نام با هویت بصری پروژه، رونمایی خواهد شد

وی در پایان با تأکید بر اینکه من یک همدانی هستم و با شهر همدان، غریبه نیستم، گفت: من طراح باغ موزه دفاع مقدس شهر همدان بوده و به شهر، مردم و شهدای همدان مدیون هستم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار