بسم الله الرحمن الرحیم
نقش معلم ومربی در جامعه ما نقش تراز اول است. مقام معظم رهبری
آموزش وپرورش به عنوان یک نهاد پویا ومولد سرمایههای اجتماعی زمینه ساز توسعه اقتصادی، فرهنگی، سیاسی واقتصادی است، وتعالی و امنیت جوامع به جایگاه تعلیم وتربیت آن جامعه وابسته است.
دراین نوع نگرش آموزش وپرورش باید جایگاهی فراتر از همه دستگاهها داشته باشد ومعلم به عنوان مهمترین رکن آن، به والاترین پایگاه اجتماعی دست یازد و هزینه کردن برای معلم سرمایه گذاری انگاشته شود، اگر معلم را بفهمیم وبفهمند، آن روز است که، زندگی معلم گلستان میشود وحاصل این گلستان زیبا و پویا، نیروی انسانی خود باور، توانمند، با بصیرت، آگاه ومعطر به شمیم تعهد وتخصص خواهدبود، که درسایه این منابع عظیم وارزشمند، امنیت واستقلال واعتلای کشور تضمین میگردد، دراین نوع نگرش معلمان نه زیاد هستند ونه زیادی، زیرا به همان نسبت در تولید سرمایه وسلامت اجتماعی ایفای نقش دارند.
بابزرگداشت مقام شهید مطهری و تبریک فرارسیدن روز وهفته بزرگداشت مقام معلم، به فرهنگیان و پیشکسوتان و بازنشستگان، فرصت را مغتنم شمرده، از معلمان وفرهنگیان عزیز که با وجود بحران جهانی شیوع بیماری کرونا، گرچه با تعطیلی مدارس وقفهای طولانی در حضور فیزیکی دانش آموزان در مدارس ایجاد شد، بازهم با دغدغههای مقدس معلمان، آموزش وپرورش دانش آموزان کشور را تعطیل نکردند، تا آنجا که مقدور بود، نوای جانبخش دانایی را با کمترین وسادهترین امکانات موجود، به صورت آموزشهای مجازی ودیجیتالی بربال امواج در گوش دانش آموزان زمزمه کردند وآنجا که محدودیتهای تجهیزات وزیرساختهای سخت افزاری ونرم افزاری وجود داشت، معلمان، سوار بربال تعهد وعشق وایثار با تحمل سختیها وپذیرش خطرات به کار تعلیم وتربیت کودکان ونوجوانان محروم پرداختند.
تجربه حاصل در بحران جهانی شیوع بیماری کرونا، حامل نکات قابل تاملی است، در این ایام همانگونه که جایگاه کادر سلامت در جامعه ارتقاء یافت، جایگاه فرهنگیان نیز درجامعه والاتر شد، که جهاد معلم ستودن نادانستهها وسپردن دانستهها وایجادالگوی عشق وایثار وتعهد برای دانش آموزان است.
اما فرصت حاضر علیرغم همه زیباییها سختیهایی نیز به همراه داشت، با وجود همه تلاشهای معلمان به لحاظ آماده نبودن زیرساختها، بسیاری ازدانش آموزان ومعلمان ووالدین برای آموزشهای مجازی و دیجیتالی به سختی افتادند وتعدادی نیز از این فرصت محروم بودند.
جای سئوال از دولت محترم دارد، چرا با وجود، تاکید وتصریح سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری، سند تحول بنیادین، قانون مستحکم برنامه ششم در ایجاد زیرساختهای آموزشهای الکترونیک تعلل شده است؟
برای اجرایی شدن ماده ۶۹، قانون برنامه ششم توسعه کشور مبنی برایجاد زیرساختهای آموزشهای الکترونیک درشهرهای زیر جمعیت ۲۰ هزارنفر، روستاها، حاشیههای شهرهای بزرگ که زمانبندی اجرای کامل آن پایان سال دوم برنامه ششم بوده است، چه اقدامی صورت گرفته و چند درصد از این قانون اجرایی شده است؟
دولت برای اجرایی نمودن این قانون چه اقداماتی در وزارت آموزش وپرورش و وزارت فناوری و ارتباطات انجام داده است؟ چند درصد از مشارکتهای بخش غیردولتی در این حوزه جلب شده است؟
نکند بخش غیر دولتی، در برنامههای دولت محترم فقط خصوصی سازی مدارس تلقی واز کنار قوانین مصوب به راحت گذر شده باشد؟
به طور کلی برای اجرای قانون برنامه ششم توسعه در آموزش وپرورش، به ویژه اجرایی نمودن سند تحول بینادین، با تدوین همه برنامهها براساس این سند، اجرایی شدن نظام رتبه بندی معلمان که سند وقانون ششم درآن تاکید وتصریح دارد، ارتقای جایگاه دانشگاه فرهنگیان به عنوان قلب سند تحول چه اقداماتی صورت گرفته است؟
جا دارد، مجلس ودولت با بررسی دقیق میزان تحقق اهداف برنامههای مبتنی براسناد فرادستی در آموزش وپرورش، به ویژه سند تحول بنیادین، برنامه ششم توسعه کشور و عنایت به فرارسیدن سالهای پایانی برنامه، و آسیب شناسی، تمهیدات لازم برای اولویت بخشی، پیش بینی اعتبارات ومجوزهای قانونی و جلب مشارکت سایر دستگاههای اجرایی با فرا وزارتخانه آموزش وپرورش داشته باشند، تابتوانیم شاهد تحقق منویات وانتظارات مقام معظم رهبری وارتقای جایگاه آموزش وپرورش و پایگاه علمی ومعیشتی معلمان به اساتید وفناوران که درسند تحول بنیادین، نقشه جامع علمی کشور، پیش بینی شده است دست یابیم و آموزش وپرورش را به عنوان مهمترین اولویت کشور در ایجاد زیرساختهای توسعه همه جانبه جمهوری اسلامی ایران یاری کنیم.
با آرزوی قبولی طاعات و عبادات، سعادت وسلامت و سربلندی برای فرهنگیان عزیز شاغل وپیشکسوت وبازنشستگان، اساتید دانشگاه و بزرگداشت مقام معلمان شهید، ازتعهد ودغدغه مندی و همت معلمان برای تعلیم وتربیت کودکان ونوجوانان در اقصی نقاط کشور تقدیر وتشکر میکنم و ازخداوند سبحان مسالت مینمایم، همه مارا درمسیر اعتلای نظام تعلیم وتربیت، درتراز جمهوری اسلامی ایران بیش ازپیش یاری نماید.
حمیدرضا حاجی بابایی
رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی