وزیر علوم گفت: همه مسئولان استان همدان به دنبال توسعه دانش بنیان هستند، امروز فشار‌های اقتصادی که ناجوانمردانه تحمیل می‌شود را باید به عنوان یک فرصت بدانیم و از جوانان استفاده کنیم.
کد خبر: ۸۰۷۱۶۴
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۵:۱۹ 20 December 2019
وزیر علوم گفت: همه مسئولان استان همدان به دنبال توسعه دانش بنیان هستند، امروز فشار‌های اقتصادی که ناجوانمردانه تحمیل می‌شود را باید به عنوان یک فرصت بدانیم و از جوانان استفاده کنیم.
 
به گزارش تابناک همدان، با بیان اینکه فضای علم و فناوری کشور را باید شفاف‌تر کنیم چرا که اغلب دلسوزان نقد می‌کنند که دانشگاه‌ها در ۴۰ سال گذشته چه اقدامی انجام داده اند؟ گفت: مجوز صندوق پژوهش، فناوری و نوآوری برای همدان صادر شد.

دکتر منصور غلامی در بازدید از پارک علم و فناوری استان و دیدار با مدیران و رؤسای دانشگاه‌های همدان، افزود: همدان ظرفیت بالایی برای ارائه خدمات برتر دارد به طوریکه از گذشته به عنوان یک منطقه خدمات برتر معرفی شده و در حوزه علم و فناوری می‌تواند این ظرفیت خود را به منصه ظهور برساند.

وی یاد آور شد: در منطقه ویژه علم و فناوری همدان حمایت‌هایی از شرکت‌های فناور و فناوری‌های پیشرفته به عمل می‌آید تا در داخل استان این شرکت‌ها حفظ شوند و زیرساخت‌ها برای آن‌ها فراهم شود به طوریکه در این راستا مجوز صندوق پژوهش، فناوری و نوآوری برای همدان صادر شد. این صندوق سرمایه گذاری‌های ریسک پذیر می‌کند و شرکت‌هایی که شک دارند به سود برسند، وام دریافت می‌کنند و اگر در شرایط محاسباتی دقیق و مستدل دچار شکست شوند، این شرکت‌ها زیرفشار قرار نمی‌گیرند.


وی در ادامه با اشاره به اینکه امسال یکی از بهترین نمایشگاه‌ها در حوزه فناوری پس از پیروزی انقلاب تاکنون برگزار شده است، اظهار کرد: در این نمایشگاه تجهیزات از فناوری‌های پیشرفته مبتنی بر‌های تک ارائه شد و شرکت‌های جوانی حاضر شدند که فعالیت‌های اقتصادی تأثیرگذاری را در کشور دارند.

وزیر علوم افزود: شاهد برپایی میز عرضه و تقاضای تکنولوژی در این نمایشگاه هستیم؛ دو میز جدا از هم که بخش‌های مختلف از جمله دولت و بخش خصوصی اعلام کردند که به چه مواردی نیاز دارند. خوشبختانه قراردا‌های خوبی نیز منعقد شده و جای بسی خوشحالی است که سه شرکت مستقر در پارک هم توانسته است قراردادی با قیمت‌هایی از ۸۰۰ میلیون تا پنج میلیارد تومان منعقد کنند البته فرآیند در حال به روز رسانی است و آینده خوبی در حوزه علم و فناوری پیش بینی می‌شود.

وی با بیان اینکه فضای علم و فناوری کشور را باید شفاف‌تر کنیم چرا که اغلب دلسوزان نقد می‌کنند که دانشگاه‌ها در ۴۰ سال گذشته چه اقدامی انجام داده اند، خاطرنشان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی دانشگاه‌ها نوسازی و آغاز به کار کردند و پس از آن شاهد توسعه دانشگاه‌ها و رشد دانشگاه‌های جدید بودیم. پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در بسیاری از حوزه‌های مهم از کارشناسان خارجی استفاده می‌شد، نه تنها در حوزه نظامی و نفت بلکه در حوزه بهداشت و درمان نیز پزشکان خارجی در کشور حضور داشتند بنابراین دانشگاه‌های ما در یک بازه زمانی ۱۰ تا ۱۵ ساله نیاز به تحصیل کارشناسان را بر عهده گرفتند و پست‌های مختلف را برطرف کردند و امروز می‌بینیم که مدیران و فعالان اقتصادی و صنعتی اکثراً در داخل کشور تحصیل می‌کنند.

غلامی با تأکید بر اینکه پس از دهه ۷۰ دانشگاه‌ها به پژوهش و تولید علم روی آوردند به طوریکه در این دوران دانشگاه‌ها رتبه‌های اول تولید علم را به دست آوردند و به دنیا عرضه داشتند، تصریح کرد: این اتفاق باعث سربلندی نظام اسلامی است که با وجود همه مشکلات در دنیا بین کشور‌های صاحب نام علم و فناوری قرار داریم به طوریکه در منطقه رتبه نخست، در آسیا در بین پنج کشور نخست، در دنیا رتبه شانزدهم و پیش بینی می‌شود در سال ۲۰۲۰ به رتبه پانزدهم نیز دست یابیم.

وی ادامه داد: از اوایل دهه ۸۰ توجه به کاربردی کردن نتایج علوم و تحقیقات آغاز و مراکز رشد ایجاد شد و در حال حاضر بیش از ۱۹۷ مرکز رشد تنها در حوزه وزارت علوم داریم و در حوزه وزارت بهداشت هم مراکز رشد وجود دارند.

به گفته وزیر علوم، هم اکنون بیش از ۴۳ مرکز پارک علم و فناوری در کشور وجود دارد که حاصل آن شرکت‌های زیاد در حوزه دانش بنیان است که از ویژگی‌های خاصی برخوردار هستند. حدود ۵۰۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور ثبت شده که در ادامه توانمندی‌های علم و فناوری کشور رشد کرده و خود را نشان دادند و در شرایط سخت اقتصادی امروز بهترین زمان برای توجه به شرکت‌های دانش بنیان است.

وی با اشاره به اینکه همه شرکت‌های دانش بنیان توسط تحصیل کردگان دانشگاه ایجاد شدند، افزود: در حوزه آموزش ضعفی وجود ندارد و ممکن است برخی از افراد به تحصیل علاقه نداشته باشند این در حالیست که امروز بین چهار میلیون دانشجوی کشور تعداد زیادی نخبه وجود دارد.

غلامی با بیان اینکه امروز مشکلات صنایع مختلف توسط جوانان و نخبگان برطرف می‌شود و آنچه رخ داده نتیجه اقدامات علمی و پژوهشی است، خاطرنشان کرد: کشور‌های دیگر نیز بدون محدودیت و سرمایه‌های بیشتری در حال تلاش هستند و ما در یک شرایط نابرابر دستاورد‌های علمی و پژوهشی را کسب کردیم.

وی با اشاره به اینکه پارک‌ها در کشور توانستند جایگاه خود را تثبیت کنند و به جامعه بشناسانند، یادآور شد: در برخی از پارک‌ها جا برای پذیرش شرکت‌ها وجود ندارد و ما به دنبال حمایت از پارک‌ها هستیم که استان‌ها نیز به خوبی استقبال کردند. در هر استان حداقل یک پارک علم و فناوری وجود دارد، پارک‌ها هم در حل مشکلات استانی و کشوری مؤثر هستند و توانستند در حوزه ایجاد اشتغال نیز تأثیرگذار باشند. در استان همدان نیز پارک علم و فناوری از سال‌ها پیش ایجاد شده و با محل جدید پارک، این مکان می‌تواند آینده بسیار درخشانی داشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار