شیرزاد جمشیدی درباره وضعیت سرقت کابل و تجهیزات در سطح استان همدان نیز گفت: سرقت کابل و تجهیزات متأسفانه در سطح استان وجود دارد، اما با انجام اقدامات پیشگیرانه مثل تعویض شبکه‌های سیم مسی با کابل خودنگهدار، ایجاد صعوبت و عدم دسترسی راحت به پست‌های زمینی وهمچنین برگزاری نشست‌های متعدد با فرماندهان نظامی استان و شهرستان‌ها تلاش کرده ایم تا میزان این سرقت‌ها را کاهش دهیم.
کد خبر: ۷۸۰۵۲۰
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۴ 16 September 2019
هرچند تعداد مشترکان پرمصرف قابل مقایسه با تعداد کم‌مصرف‌ها نیست، با این حال یک درصد از مشترکان برق که در بالاترین رده مصرفی قرار دارند، به اندازه ۱۰ درصد مشترکان کم مصرف برق مصرف می‌کنند. آمار‌ها حاکی از آن است که به طور کلی ۱۰ درصد مشترکان در ایران و ۴ درصد مشترکان خانگی در همدان عنوان پرمصرفی را یدک می‌کشند.

به گزارش ایسنا، میزان الگوی مصرف اینگونه است که برای مشترکان عادی ماهانه ۳۰۰ کیلووات ساعت مصرف برق در ماه و الگوی مصرف برای ماه‌های گرم است و ۶۰۰ کیلووات ساعت برای دو ماه مصرف است، حال اگر مشترکی کمتر از این عدد مصرف کند، خوش‌مصرف و بالاتر از این عدد باشد، پرمصرف محسوب می‌شود. البته این یک قاعده کلی است و الگوی مصرف برق در مناطق گرمسیر یا عادی متفاوت بوده و بستگی به نوع آب و هوای مناطق مختلف، این الگو‌ها تعیین شده است.

آمار و ارقام حاکی از آن است که ۱۰ درصد از مشترکان جزء پرمصرف‌ها هستند و با توجه به اینکه برای تولید برق باید سوخت گاز مصرف شود، این گروه از مشترکان با مصرف بیشتر برق، نه تنها باعث آلودگی بیشتر محیط زیست می‌شوند، بلکه یارانه بیشتری را هم به خود اختصاص می‌دهند. یک درصد از مشترکان برق که در بالاترین رده مصرفی قرار دارند، به اندازه ۱۰ درصد مشترکان کم مصرف کشور برق مصرف می‌کنند.

رشد یک درصدی پیک مصرف برق

در این راستا شیرزاد جمشیدی- معاون بهره برداری و امور دیسپاچینگ شرکت توزیع برق استان همدان- با بیان اینکه پیک مصرف برق در سال گذشته ۶۸۷ مگاوات بود که امسال با رشد حدود یک درصدی به ۶۹۴ مگاوات رسیده است، عنوان کرد: در طول چهار سال گذشته نیز میانگین رشد پیک مصرف حدود ۱.۸ درصد بوده است.

وی با اشاره به اینکه پیش بینی شرکت توزیع برق برای پیک مصرف برق امسال ۷۲۳ مگاوات بود، ادامه داد: پیک مصرف امسال در ۳۰ تیرماه رخ داد که خوشبختانه با کمک مردم، کشاورزان و صنایع، استان همدان در تمام طول مدت تابستان همواره در منطقه سبز مصرف کشوری قرار گرفت.

امسال خاموشی با برنامه نداشتیم

جمشیدی درباره قطعی برق در تابستان امسال نیز بیان کرد: امسال به هیچ وجه خاموشی با برنامه که ناشی از کمبود باشد، نداشته ایم و قطع برق فقط در حد تعمیرات پیشگیرانه و اتفاقات بوده است که از قبل نیز به مردم اعلام کرده بودیم.

وی با بیان اینکه هرچند از پیک مصرف عبور کرده ایم، اما لازم است تا مردم همچنان مثل قبل به صورت بهینه مصرف کنند، یادآور شد: ساعات پیک مصرف روزانه از ساعت ۱۲ تا ۱۷ و شب‌ها از ساعت ۲۰ تا ۲۳ است که از مردم تقاضا داریم تا در این ساعات از وسایل پرمصرف مثل ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی و اتو استفاده نکنند.

جمشیدی درباره وضعیت سرقت کابل و تجهیزات در سطح استان همدان نیز گفت: سرقت کابل و تجهیزات متأسفانه در سطح استان وجود دارد، اما با انجام اقدامات پیشگیرانه مثل تعویض شبکه‌های سیم مسی با کابل خودنگهدار، ایجاد صعوبت و عدم دسترسی راحت به پست‌های زمینی وهمچنین برگزاری نشست‌های متعدد با فرماندهان نظامی استان و شهرستان‌ها تلاش کرده ایم تا میزان این سرقت‌ها را کاهش دهیم.

وی ادامه داد: سرقت کابل و تجهیزات در جنوب استان بیشتر از سایر نقاط است که با همکاری نیرو‌های انتظامی و دیگر ارگان ها، خوشبختانه در ماه‌های اخیرسرقت کابل در این منطقه نیز مانند کل استان روند نزولی داشته است.

معاون بهره برداری و امور دیسپاچینگ شرکت توزیع برق استان همدان با بیان اینکه علاوه بر سرقت کابل و تجهیزات، سرقت انرژی نیز در سطح استان داریم، اظهار کرد: سرقت انرژی در دستکاری لوازم اندازه گیری و کنتور است که مشاورین و واحد حقوقی شرکت توزیع برق استان به خوبی این سرقت‌ها را شناسایی کرده و به دادگاه معرفی می‌کنند و دادگاه نیز با جدیت و شدت برخورد می‌کن

۴ درصد همدانی‌ها پرمصرف هستند

لیدا یوسفی- مدیر دفتر مدیریت مصرف برق شرکت توزیع نیروی برق استان همدان- نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در پنج ماهه ابتدای امسال ۴ درصد از مشترکین استان همدان پر مصرف بوده اند، اظهار کرد: مشترکینی که بیش از ۳۰۰ کیلووات ساعت در ماه مصرف دارند، بالای الگوی مصرف هستند و به عنوان مشترک پرمصرف شناخته می‌شوند که البته مشترکینی که سال قبل مصرف آن‌ها بالای الگو بوده، اما امسال پایین‌تر از الگو مصرف کنند، از تخفیف برخوردار می‌شوند.

وی درباره اقدامات صورت گرفته برای مدیریت مصرف برق در استان همدان عنوان کرد: توزیع بروشور، پخش کلیپ و پیام مدیریت مصرف از صداوسیمای مکز استان، نصب بنر طرح‌های کاهش پیک مصرف در تابستان در روستا‌های بزرگ و مساجد آنها، نصب بنر طرح‌های وِیژه صنایع در شهرک‌های صنعتی، نصب بنر در ادارات برق شهرستان‌ها و اطلاع رسانی طرح‌های کاهش پیک برای مشترکین خاصی که می‌توانند با شرکت توزیع برق همکاری کنند و از تخفیف برخوردار شوند و بازدید از واحد‌های تجاری از جمله اقدامات برای مدیریت مصرف برق در استان بوده است.

یوسفی افزود: همچنین جمع آوری لامپ‌های پرمصرف، معرفی لامپ LED، بازدید از واحد‌های صنعتی، برگزاری جلسات آموزشی و سمینار، استفاده از ظرفیت مساجد و ائمه جماعت برای مطرح کردن مسائل مربوط به صرفه جویی، مصاحبه رادیویی درباره وسایل پرمصرف برقی و معرفی پیک تابستان و ساعات اوج مصرف، قرار دادن شعار‌های مدیریت مصرف در ایستگاه‌های اتوبوس و بر روی اتوبوس‌ها و نازل برد‌های پمپ بنزین ها، آموزش راهکار‌های صرفه جویی با نمایش‌های شاد در مهد کودک‌ها و بازدید دانش آموزان از موزه برق از دیگر جمله اقدامات بوده است.

مدیریت مصرف برق در ادارات

وی درباره مدیریت مصرف برق در ادارات نیز بیان کرد: راهکار‌های صرفه جویی انرژی از طریق استانداری برای ادارات فرستاده و از ادارات خواسته شد تا در ساعات اوج مصرف بار سرمایشی خود را کاهش دهند همچنین اکیپ‌های بازدید از ادارات برای تهیه چک لیست انرژی وجود داشت و به طور کلی ادارات رصد می‌شدند و هر هفته به استانداری گزارش می‌شد.

یوسفی با اشاره به اینکه صنایع نیز در طرح‌های تشویق محور با شرکت توزیع برق استان همدان همکاری داشته اند، اظهار کرد: صنایع طبق تفاهم نامه‌ای که با شرکت توزیع برق منعقد می‌کردند، در ساعات مشخص شده مصرف خودشان را کاهش می‌دادند که پاداش این صنایع محاسبه و در پایان طرح به آن‌ها تخفیف داده می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار