کد خبر: ۷۶۰۵۰۱
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۷ 08 July 2019
آموزش‌های نظری به تنهایی پاسخگوی نیاز واقعی بازار در صنعت چاپ نیست
 
صنعت چاپ یکی از موارد ضروری در کشور جهت نشر اطلاعات می‏ باشد. این صنعت برخلاف سایر محصولاتی که می‏ تواند به صورت وارداتی، از خارج وارد کشور شود، باید در کشور تولید گردد. به این معنا که کتابهای درسی، علمی، هنری، روزنامه، نشریات و … که متناسب با قوانین کشور هستند، باید در داخل کشور تولید شوند. ممکن است واردات کتاب، نشریات و … از کشورهای خارجی، مغایر با شئونات اسلامی و عرف جامعه ایران باشد. لذا توجه به این صنعت ضرورت پیدا می‏کند.

عباس شاکر یکی از گرافیست‌های جوان همدانی است که بیش از ۱۳ سال است که در این حوزه فعالیت می‌کند گفتگویی انجام داده ایم که به سمع و نظر شما مخاطبان عزیزمی رسانیم.
اندر احوالات صنعت چاپ
تا چه اندازه دوره‌های نظارت فنی چاپ برای شما که در این حرفه فعالیت دارد سودمند است؟

گذراندن این دوره‌ها می‌تواند مفید باشد در صورتی که همزمان در این راستا فعالیت شود و از نزدیک با نحوه چاپ آثار طراحی خود فعالان در این رشته آشنا شوند، بنده به شخصه تنها با گذراندن این دوره‌ها نتوانستم اطلاعات کاملی از چاپ به به دست آورم تا اینکه خودم وارد کار شدم، برای اینکه به درک درستی از نحوه ارسال کار برای چاپ به صورت اصولی برسم مدتی درچاپخانه مشغول به کار شدم و اطلاعاتی که به صورت تئوری داشتم برایم ملموس‌تر شد.

تا زمانی که یک طراح کار‌های چاپ افست، تنها پشت کامپیوتر بنشیند و طراحی کند، نمی‌تواند از چاپ درست اثر خود اطمینان داشته باشد و درک درستی از اصول چاپ پیدا کند به همین منظور به مدت ۵ ماه در بخش چاپ به صورت رایگان و صحافی فعالیت کردم و آن چیزی که به صورتی تئوری یاد گرفته و دیده می‌شود با واقعیتی که انجام می‌گیرد بسیار متفاوت است. 

متاسفانه بسیاری از مدیران چاپخانه‌ها چندان تمایل ندارند که پروسه چاپ را به دیگران منتقل کنند، فرایند چاپ به نوعی اسرار کارشان است، حتی در بعضی از چاپخانه‌ها اجازه بازدید از روند چاپ به طراح داده نمی‌شود چه برسد به اینکه بخواهد به آن‌ها توضیح بدهد گرافیست‌ها بدون هیچ گونه اطلاعات کافی از این که خروجی کارشان چه خواهد بود تنها پشت سیستم می‌نشینند و از اطلاعات فنی کار بی خبرند و این در حالی است که آن‌ها خودشان باید سعی کنند این نکات را بیاموزند و همیشه جستجوگر و پیگیر باشند تا به نتیجه دلخواهشان برسند یک گرافیست خوب باید بتواند مشاوره خوبی در زمینه پیشنهادات چاپ و چه بسا یک مشاور تبلیغاتی باشد.

طراحی که می‌خواهد در صنعت چاپ فعالیت کند باید درباره چه بخش‌هایی اطلاعات داشته باشد؟

کسی که به تازگی از دانشگاه فارغ التحصیل شده و می‌خواهد بازار کار خود را پیدا کند بهتر است در حوزه تبلیغات و برند اطلاعات داشته باشد، برای طراحی تجاری بهتر است با مطالعه و رفتن به صورت حضوری در مراحل قبل و بعد از چاپ اطلاعات کسب کند و عملکرد دستگاه‌های مختلف را از نزدیک ببیند و باید مخاطب خود را بشناسد و باید بتواند هنر خود را به عمل تبدیل کند، یک طراح خوب باید روابط عمومی بالایی نیز داشته باشد.

طراح باید در حد امکان ازکتاب‌های چاپی را مورد مطالعه قرار دهد و از دستگاه‌ها و ماشین آلات چاپ از نزدیک بازدید کند ما نباید منتظر بنشینیم و انتظار داشته باشیم که کسی بیاید و به ما راجع به چاپ بگوید و یا ما را به بازدید از دستگاه‌ها ببرند گرافیست‌ها هر چه پویاتر و فعال‌تر باشند سهم بیشتری از بازار نصیبشان خواهد شد.

یک گرافیست برای آنکه به یک ایده جدیدی برسد از چه روشی استفاده می‌کند؟

برای دستیابی به یک ایده جدید هر کس روش خاص خود را دارد ممکن است طراحی با فکر کردن به ایده برسد و یک نفر یک خوابی را ببیند و از آن الهام بگیرد و ...... و این به دلیل ان است که ایده در واقع از ضمیر ناخودآگاه ما می‌آید و در بعضی موارد منشا مشخصی ندارد گاهی هم یک نیاز منجر به ایده پردازی می‌شود اگر در طراحی آگهی نیاز سفارش دهنده مورد توجه قرار گیرد، طراح آسانتر خواهد توانست سبک کاری خود را انتخاب کند تا تبلیغ مورد نظر را به مقصود برساند.

وضعیت این صنعت (چاپ و تبلیغات) در مقایسه با سایر کشور‌های منطقه چگونه است؟

طبیعتا تبلیغات در حال حاضر در کشور‌ها در نقطه مطلوب قرار ندارد. ولی خوشبختانه چند سالی است که با پذیرش نقش موثر تبلیغات و چاپ در رشد و شکوفایی اقتصادی و در پیش گرفتن یک رویکرد علمی به نظر می‌رسد، که ما در مسیر رشد قرار گرفته ایم و دیدگاه سنتی موجود به تدریج در حال تغییر است. 

وضعیت فعلی صنعت چاپ را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

متاسفانه ما در این صنعت فقر دانشی را به وضوح می‌بینیم؛ و نتیجه آن چیزی نیست جز زیان برای کل کشور؛ در حال حاضر نیز قیمت دستگاه چاپ بسیار بالاست و سرمایه داران جرات ندارند که دستگاه‌های گران قیمت خود را زیر دست اپراتور‌هایی بگذارند که بی تجربه و تازه از دانشگاه فارغ التحصیل شده اند و این دردی است که تا زمانی که حمایت دولتی وجود نداشته باشد صنعت را همچنان آزار خواهد داد.

بهترین کاری که تاکنون انجام داده اید چه بوده است؟ 

 خیلی علاقه دارم که برای کارهایم ایده پردازی کنم و تا جایی که شده به مرور به این مهم رسیده ام، ولی واقعیت این است که هنوز به آن چیزی که رضایت کامل از آن داشته باشم نرسیده ام و برای رسیدن به ایده آلم در حال تلاشم امیدوارم با همفکری و همیاری سایر هنرمندان فعال در شاخه‌های هنری به یک کار قابل توجه برسیم متاسفانه ما هنوز به انجام کار‌های گروهی عادت نداریم، ولی اگر ما در قالب تیم حرکت کنیم بهتر می‌توانیم به اهداف خود دست یابیم و به نوعی همدیگر را تقویت می‌کنیم. 

سخن پایانی؟ 

 سخن پایانی بنده برای هنرمندان عزیزمان این است که هیچ وقت نا امید نشوید برای خواسته هایشان بجنگند و بدانند که نا توانی ساخته ذهن ماست.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار