«بیمه» یکی از مشکلات منبت‌کاران ملایر است که با وجود قول مسوولان و انعکاس خبر آن از رسانه ملی، اما تاکنون این وعده محقق نشده است به طوری که با مراجعه بسیاری از منبت‌کاران به میراث فرهنگی و بیمه تامین اجتماعی هیچ جوابی به این هنرمندان داده نمی‌شود.
کد خبر: ۷۴۷۱۹۳
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۱ 21 May 2019
«بیمه» یکی از مشکلات دیروز و امروز منبت‌کاران ملایری است وعده‌ای که با وجود قول مساعد مسوولان تاکنون رفع نشده است.

به گزارش فارس، دو سال پیش بود که حاصل تلاش هنرمندان ملایر و حکاکی دستان هنرمند منبت‌کاران بر چوب بی‌جان جان گرفت و این شهر به عنوان شهر ملی منبت ایران ثبت شد.

در حال حاضر بخش عظیمی از اشتغال ملایر در حوزه مبل و منبت است، بیش از ۴ هزار کارگاه مبل و منبت در این شهرستان فعال است و حدود ۸ هزار نفر به طور مستقیم و ۲۰ هزار نفر نیز به صورت غیرمستقیم در این حوزه فعالند.

با این وجود دغدغه‌ها و آسیب‌هایی که هنرمندان شهر ملی منبت ایران دارند دور از واقعیت نیست.

«بیمه» یکی از مشکلات منبت‌کاران ملایر است که با وجود قول مسوولان و انعکاس خبر آن از رسانه ملی، اما تاکنون این وعده محقق نشده است به طوری که با مراجعه بسیاری از منبت‌کاران به میراث فرهنگی و بیمه تامین اجتماعی هیچ جوابی به این هنرمندان داده نمی‌شود.

 این روز‌ها با سیر صعودی تعرفه بیمه‌های تامین اجتماعی پرداخت حق بیمه برای اقشار مختلف به ویژه کسانی که می‌خواهند در قالب مشاغل آزاد بیمه واریز کنند بسیار بالا بوده و منبت‌کاران نیز از وضعیت نگران هستند.

 یکی از منبت‌کاران ملایر در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه ۱۵ سال است در حرفه منبت فعالم اظهار کرد: امروز تعداد زیادی از جوانان ملایر به این حرفه مشغولند، اما مشکلات زیاد از جمله گرانی چوب، ورود دلالان و واسطه‌ها و مشکل بیمه روز به روز انگیزه کار کردن را برای هنرمندان این صنعت کمتر می‌کند.

بشیر گنبدی با بیان اینکه چند سال پیش بیمه صنایع دستی بودم، اما در حال حاضر قطع شده و دوباره نتوانستم از این بیمه استفاده کند افزود: متاسفانه با بالا رفتن هزینه بیمه آزاد دیگر قادر به پرداخت بیمه نیستم، دیگر می‌دانم باید چه کنم؟

وی با بیان اینکه با وجود چندین بار مراجعه به تامین اجتماعی و سایت میراث فرهنگی هیچ جوابی جز اینکه سایت باز نشده دریافت نکرده‌ام افزود: این موضوع فقط مشکل من نیست، تعداد بالایی از هنرمندان صنایع دستی به ویژه منبت‌کاران درگیر این مسئله هستند.

 این منبت‌کار با درخواست از مسوولان برای پیگیری این امر گفت: بیمه تمام امید ما برای آینده است، اگر این بیمه نباشد امنیت شغلی نداریم، با توجه به سختی کار در آینده باید چکار کنیم؟

ملکی دیگر منبت‌کاری است که از این وضعیت گلایه دارد، او در این زمینه گفت: چند سال پیش در یک کارگاه منبت کار می‌کردم، در آن زمان بیمه بودم، اما به خاطر اینکه کار خود را به طور مستقل در یک کارگاه شخصی آغاز کردم بیمه‌ام قطع شد، در حال حاضر چند سال است هیچ بیمه‌ای ندارم.

وی با بیان اینکه با درآمد فعلی هم قادر به پرداخت بیمه آزاد نیستم گفت: قبول این شرایط برای من و خانواده‌ام با توجه به بالا بودن هزینه‌ها و درآمد کم مشکل است.

این هنرمند منبت‌کار با اشاره به اینکه مسوولان سال گذشته وعده بیمه هنرمندان صنایع دستی را دادند، اما محقق نشد افزود: چرا باید وعده بدهند و عمل نکنند؟

رئیس هیات مدیره مبل ملایر نیز با اشاره به اینکه مطالبات منبت‌کاران و فعالان صنایع دستی در حوزه بیمه به حق است تأکید کرد: پیگیر هستیم بیمه منبت‌کاران درست شود، ولی هنوز به صورت جدی کار شروع نشده است.

یدالله کریمی ادامه داد: در این زمینه معاون رئیس جمهور و معاون صنایع دستی قول رفع مشکل بیمه منبت‌کاران را اعلام کرده، اما هنوز قطعی انجام نشده که امیدواریم زودتر نتیجه بدهد.

وی با بیان اینکه مسوولان تاکنون طبق وعده خود عمل نکرده‌اند گفت: ما تمام سعی خود را می‌کنیم تا بتوانیم گره از مشکل این قشر باز شود.

معاون صنایع دستی اداره میراث فرهنگی همدان نیز با بیان اینکه بیمه قالیبافان و هنرمندان صنایع دستی در سال‌های گذشته فعال بوده و دولت با توجه به اعتبارات یارانه‌ای برای بیمه هنرمندان صنایع دستی داشت افزود: بسیاری از هنرمندان صنایع دستی از این بیمه بهره‌مند شدند.

هاشم مظاهری با بیان اینکه با توجه به اعتبارات دولت و مشکلات اقتصادی طی سال‌های اخیر برای بیمه هنرمندان صنایع دستی سایت بسته و دیگر به شکل قبل نیست گفت: در حال حاضر برای بیمه هنرمندان برنامه بیمه جدید برای هنرمندان صنایع دستی به صورت حساب شده پیش می‌رود و افرادی که از قبل طبق سهمیه معرفی شده‌اند به تدریج بیمه می‌شوند.

وی افزود: سال گذشته پیگیری از سوی نمایندگان مجلس و مسوولان میراث فرهنگی انجام شد و قول مساعد رفع مشکل بیمه داده شده است، این کار در حال انجام است که بر اساس اولویت افرادی که قبلا معرفی شده‌اند پیش می‌رود.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان گفت: در این زمینه نیز اسامی تعدادی از هنرمندان صنایع دستی همدان برای استفاده از مزایای این بیمه به سازمان ارسال شده است.

وی گفت: تمام تلاش مسوولان میراث فرهنگی این است اکثر هنرمندان صنایع دستی بتوانند از این بیمه استفاده کنند، در همه استان‌ها سهمیه‌بندی شده و ما هم لیست را ارسال کرده ایم که به تدریج کار انجام خواهد شد.

مظاهری با بیان اینکه سهمیه محدود است و ما نیز طبق قانون و سهمیه پیش می‌رویم تصریح کرد: هنرمندان صنایع دستی استان در رشته‌های مختلف انتظار دارند از این بیمه بهره‌مند شوند و این مشکل مختص منبت‌کاران ملایر نیست.

وی با بیان اینکه با تفاهمنامه‌ای که داشتیم هنرمندان صنایع دستی می‌توانند از مزایای بیمه روستایی و عشایر استفاده کنند گفت: توصیه ما این است که هنرمندان صنایع دستی از این فرصت استفاده کرده و با استفاده از مزایای بیمه روستایی خود را بیمه کنند.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان با بیان اینکه این بیمه قیمت مناسبی دارد خاطرنشان کرد: بیمه روستاییان و عشایر هم مانند سایر بیمه‌ها تعهدات لازم و بازنشستگی دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار