فرماندار همدان درباره عوارض شهرداری‌ها نیز گفت: مردم تقریبا عوارض شهرداری‌ها را نمی‌پردازند و پرداخت عوارض منوط به خرید و فروش مساکن است و اکنون که بازار مسکن در حالت رکود است، شهرداری‌ها درآمد پایینی دارند و در واقع می‌توان گفت: در کل کشور درآمد‌های پایدار شهرداری‌ها ضعیف است.
کد خبر: ۷۳۵۶۴۰
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۹ 17 April 2019
حسین افشاری گفت: به تازگی در بودجه سال ۹۸ ردیفی تحت عنوان قطار سبک شهری یا همان «تراموا» درنظر گرفته شده که فعلا در مرحله مطالعاتی است.

به‌گزارش ایسنا،افشاری با بیان اینکه حمایت از کالای ایرانی و رونق تولید جزو سرفصل‌های مهم اقتصاد مقاومتی است، اظهار کرد: اگر کالای ایرانی به خوبی حمایت نشود تولید هرگز رونق نخواهد گرفت.

وی با اشاره به وجود کالای قاچاق در بازار، بیان کرد: برخی از واحد‌های تولیدی به علت اینکه کالای قاچاق بازار را گرفته بود، بازار فروش نداشتند و تولیدکنندگان با مشکل فروش مواجه بودند.

افشاری با بیان اینکه رونق تولید دارای ۳ بُعد است، تصریح کرد: رونق تولید به ۳ بُعد حاکمیت، تولیدکننده و مصرف‌کننده برمی‌گردد به‌طوریکه حاکمیت می‌تواند با رفع موانع تولید، تولیدکننده با تولید محصول با کیفیت و مردم با خرید کالای ایرانی به رونق تولید کمک کنند.

همدانی‌ها کالای تولید داخل استان را بخرند

وی با تأکید بر اینکه باید همه کمک کنند تا تولید رونق داشته باشد، افزود: مردم با داشتن روحیه و عرق ملی کالا‌های تولیدی استان را به سایر تولیدات اولویت قرار دهند.

فرماندار همدان با بیان اینکه حوزه گردشگری محور توسعه استان است، یادآور شد: با توجه به اینکه حوزه گردشگری محور توسعه استان است مشاغلی که مرتبط با سفر هستند باید در شهرستان ایجاد شود به طوریکه اجلاس همدان ۲۰۱۸ فضای مناسبی ایجاد کرده و رغبت سرمایه‌گذاری در همدان بیشتر شده است

چشم انداز ایجاد ۶۰۰۰ شغل در همدان

وی با بیان اینکه براساس هدفگذاری صورت گرفته در سند توسعه استان همدان امسال باید ۶۰۰۰ شغل در شهرستان همدان ایجاد شود، افزود: در صورتی که مرکز خدمات سفر به بهره‌برداری برسد می‌تواند هزار شغل ایجاد کند.

افشاری با بیان اینکه در کارگروه رفع موانع تولید در جز به جز موارد واحد‌های تولیدی ورود پیدا می‌کنیم، اظهار کرد: باید از ظرفیت گردشگری برای ایجاد اشتغال استفاده کنیم.

روستائیان تمایل به توسعه دام‌های سنتی دارند

وی در پاسخ به اینکه چرا شهرستان همدان در اشتغال روستایی طرح‌های کمی را معرفی کرده است؟ گفت: تمایل روستائیان شهرستان همدان بیشتر به سمت توسعه دام‌های سنتی بوده بنابراین در دستورالعمل اشتغال روستایی به خرید دام سنتی تسهیلات داده نمی‌شود که خوشبختانه در نیمه اسفند مجوز پرداخت تسهیلات به این شاخه نیز داده شد.

فرماندار با بیان اینکه شهرستان همدان بیش از ۱۰۰ هزار سکنه روستایی دارد، یادآور شد: تعداد طرح‌های اشتغال روستایی شهرستان همدان کم بوده، اما میزان تسهیلات اشتغال روستایی بالا بوده است.

وی در ادامه درباره مدیریت سیل در همدان و میزان خسارت‌های وارده سیل بیان کرد: برای هر بحران ۴ مرحله اصلی تعریف می‌شود که مرحله پیش بینی و پیشگیری در وهله نخست است که در استان همدان به خوبی انجام شد و اطلاع رسانی خوبی از سوی هواشناسی صورت گرفت و مردم و مسئولان در آمادگی کامل بودند و پیشگیری‌های لازم در زمینه بازگشایی مسیل‌های رودخانه‌ها و نقاطی که پل‌ها قرار گرفته شده بود، در یک هفته منتهی به بارش انجام شد و افرادی که بیشتر جلوی دوربین حضور داشتند نقش کمرنگ تری داشتند و نیرو‌های دهیاری ها، شوراها، بسیج، سپاه، هلال احمر و بخش مردمی به خوبی در این عرصه وارد شدند.

خسارت ۲۴۰ میلیاردی سیل در همدان

افشاری با بیان اینکه ۲۴۰ میلیارد تومان خسارت در شهرستان همدان برآورد شده است، تصریح کرد: خساراتی که به زمین‌های کشاورزی، راه ها، منازل مسکونی، زیرساخت‌ها در شهر همدان وارد شده، حدود ۲۴۰ میلیارد تومان بوده که از این میزان ۱۱۵ میلیارد مربوط به باغات، زمین‌های زراعی و تأسیسات آب و خاک مربوط به حوزه کشاورزی می‌شود، ۱۷ میلیارد تومان به حوزه راه‌ها و پل‌ها و الباقی به منازل به ویژه روستایی خسارت وارد شده است.

فرماندار همدان تأکید کرد: ۹۰۰ منزل مسکونی در سطح شهر همدان دچار خسارت شده و نیاز به بازسازی دارند که اغلب در روستا‌ها هستند و ۱۲۰۰ منزل مسکونی نیز نیاز به تعمیر دارند.

افشاری در ادامه سخنانش نظر خود را درباره حضور بانوان به عنوان معاونان فرمانداران این گونه بیان کرد: هیچ تفاوتی بین توانایی‌های آقایان و بانوان وجود ندارد به طوریکه در برخی از موارد بانوان در اجرای کار‌های اداری منضبط‌تر و دقیق‌تر از آقایان ظاهر می‌شوند که این مسأله به نوع گزینش افراد بستگی دارد.

در حال حاضر کلانشهر نیستیم

وی درباره کلانشهرشدن همدان نیز گفت: در گذشته شرط کلانشهر شدن، داشتن جمعیت بالای ۵۰۰ هزار نفر بود که در آن زمان جمعیت همدان بالای این میزان بود و به نوعی عنوان کلانشهر به همدان اطلاق می‌شد، اما بعد‌ها که جمعیت شهر‌ها در سطح کشور به بالای ۵۰۰ هزار نفر رسید، شاخص کلانشهرشدن به حدود یک میلیون نفر رسید که برای رقابت برای کلانشهر شدن باید جمعیت همدان را افزایش دهیم که مقدم بر میزان جمعیت، طرح جامع شهری است که این طرح در همدان در مرحله مطالعاتی است.

فرماندار همدان با بیان اینکه در حال حاضر همدان، کلانشهر نیست، ادامه داد: موضوع کلانشهر شدن طرحی سیاسی و اجتماعی نیست بلکه موضوعی فنی است و باید دید که زیرساخت‌های شهر همدان توانایی این میزان جمعیت را دارد یاخیر؟ در مرحله بعد باید دید سازوکار روستا‌ها این مسأله را تأکید خواهد کرد که یک خط بین شهر و روستا کشیده شود؟ و در بخشی دیگر برخی از روستائیان تمایلی به الحاق شهر ندارند چرا که پرداختی‌های آنان به شهرداری‌ها و ساخت و ساز‌ها محدودتر خواهد شد و اکنون تیم کارشناسی قوی در حال بررسی جوانب کار هستند


همدان، پروژه‌های نیمه کار متوقف زیادی ندارد

وی درباره پروژه‌های نیمه کاره سطح شهر نیز گفت: در شهرستان همدان پروژه‌های نیمه کاره متوقف زیادی وجود ندارد؛ یکی از پروژه‌های عظیم راه آهن بود که افزون بر هزار میلیارد تومان برای آن سرمایه گذاری شده بود که فعلا به دو مسیر تهران و مشهد مسافر دارد و کار‌های جامانده‌ای همچون دوری فاصله ایستگاه تا سطح شهر هستند که بر روی آن‌ها کار می‌کنیم.

افشاری ادامه داد: همچنین بخشی از بیمارستان‌ها بودند که به سرانجام می‌رسند و بیمارستان جایگزین اکباتان دارای پیشرفت فیزیکی ۶۵ درصدی است و اغلب اینگونه پروژه‌ها به علت مسائل مالی به تعویق افتاده اند و سعی می‌کنیم پروژه‌هایی که اغلب پیشرفت فیزیکی بالاتری داشته و جنبه مردمی تری دارند مانند زیرساخت‌های حمل و نقل، بهداشت و درمان و گردشگری را در اولویت قرار دهیم.

افتتاح پتروشیمی ابن سینا تا پایان سال

افشاری درباره پروژه‌های پتروشیمی نیز گفت: دو پروژه هگمتانه و ابن سینا دو پروژه مهم استان همدان هستند که هر در دست دو بخش خصوصی بوده که پروژه پتروشیمی ابن سینا تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید.

وی درباره مشکلات حمل و نقل همدان نیز عنوان کرد: یکی از مشکلات بخش حمل و نقل عمومی به جز ناوگان اتوبوسرانی و تاکسی آن هم نه همه مسیرها، پوشش داده نشده و مشاوران از زمان‌های گذشته مشاوره‌هایی دادند به طوریکه برخی پیشنهاد مونوریل را داده بودند که مناسب شهر همدان نبود، پیشنهاد دیگر مترو بود که به علت کم عرض بودن معابر، کمتر مورد توجه قرار گرفت و به تازگی در بودجه سال ۹۸ ردیفی تحت عنوان قطار شهری یا همان تراموا درنظر گرفته شده که فعلا در مرحله مطالعاتی است که اگر به نتیجه برسد، در قانون بودجه پیش بینی تأمین اعتبار آن نیز شده است که متولی آن شهرداری و شورای شهر هستند که در ۶ ماه اول سال ۹۸ مطالعات به سرانجام خواهد رسید.

همدان قنوات زیادی دارد

فرماندار همدان بااشاره به کنترل آب‌های قنوات عنوان کرد: این مسأله با همکاری آب و فاضلاب شهری، شهرداری و امورآب مرتفع خواهد شد چرا که قنوات زیادی باتوجه به شهر همدان وجود دارد که اغلب آن‌ها خشک بودند و در برخی از ایام سال با بارش ها، پرآب می‌شوند و دربرخی از نقاط روی رودخانه‌ها پوشانده شده و یکی از دل مشغولی‌های ما این است که اگر بارش‌های ۳۰ ساعته در ۱۰ ساعت صورت می‌گرفت، آب خروجی از کانال به علت عدم گنجایش کانال ها، باعث تخریب ساختمان‌های بالادست رودخانه‌ها و قنوات ساخته شده می‌شد که این به عنوان یکی از چالش‌های مدیریت بحران مطرح شده است.

وی در ادامه بااشاره به پیاده راه‌های بوعلی و اکباتان اظهار کرد: اصرار زیادی برای ساخت پیاده راه بوعلی و اکباتان داشتیم و اکنون با رضایتمندی مردم در این مسیر‌ها مواجه هستیم و بعد از گذشت ۱۷ سال از تصویب پیاده راه کردن این مسیر، فرمانداری مسئولیت این امر را پذیرفت چرا که معتقد بودیم اگر همدان مرکز گردشگری است باید مسیری داشته باشد تا گردشگر با خیال راحت فارغ از تصادف و بوق ماشین بتواند قدم بزند و به گفته مشاور طرح، آرامگاه به عنوان نماد همدان بعد از اسلام و هگمتانه نماد همدان قبل از اسلام را به هم وصل کنیم تا گردشگر در این مسیر تردد کند که شهرداری مجری این طرح است.

 حجم بالای ساخت و ساز غیرقانونی در باغات همدان

افشاری درباره حفظ باغات نیز گفت: هم از طریق کنترل مصوبات شهر و هم کمیسیون ماده ۱۰۰ روی تخریب باغات انسجام جدی را اجرا کردیم و مواردی که حکم تخریب می‌گیرند را پیگیر هستیم، اما حجم تصرف غیرقانونی در سطح شهر همدان بالا است و اینکه مراجع قضایی چگونه می‌توانند تک تک این شکایات را رسیدگی کنند، زمانبر است و، اما اکنون باید دست به دست بدهیم و نگذاریم از این بیشتر توسعه پیدا کند.

وی درباره رسیدگی به ورودی‌های شهر همدان اظهار کرد: هرسه ورودی شهر همدان برای رفع ایرادات و اشکالات در دستور کار است و باید به تدریج وارد شد.

فرماندار همدان درباره عوارض شهرداری‌ها نیز گفت: مردم تقریبا عوارض شهرداری‌ها را نمی‌پردازند و پرداخت عوارض منوط به خرید و فروش مساکن است و اکنون که بازار مسکن در حالت رکود است، شهرداری‌ها درآمد پایینی دارند و در واقع می‌توان گفت: در کل کشور درآمد‌های پایدار شهرداری‌ها ضعیف است.

وی بااشاره به کنارگذر غربی شهر همدان، یادآور شد: کنارگذر غربی در ادامه آزادراه غربی همدان که خودرو‌های عبوری برای رفتن به شهر‌های غربی وارد شهر نشوند، درنظرگرفته شده و سرفصل اعتباری دارد و زیرسازی‌های لازم انجام شده و جزو تعهدات امسال وزارت راه و شهرسازی است که باید تکمیل شود.

بخش مهمی از تولید علم کشور مرهون جهاددانشگاهی است

افشاری در بخش پایانی سخنانش با بیان اینکه کشور در حوزه تولید علم از سند چشم انداز بسیار جلوتر است، گفت: سند چشم انداز جمهوری اسلامی که در سال ۸۴ به عنوان سند رسمی ابلاغ شد بنا بود در سال ۱۴۰۴ ما را به رتبه اول اقتصادی، علمی در آسیای جنوب غربی برساند، اما اکنون شاهد آن هستیم که در تولید علم از اهداف تعیین شده چند سالی جلوتر هستیم به طوریکه نهاد‌های علمی جهان اعلام می‌کنند ایران از لحاظ شتاب علمی رتبه اول جهان و در تولید علم رتبه ۱۶ را دارد که بخش مهمی از آن مرهون نیرو‌های علمی کشور و جهاد دانشگاهی است.

برتری ایسنا نسبت به سایر خبرگزاری‌ها

فرماندار همدان با بیان اینکه ایسنا واقع نمایی زیادی دارد، عنوان کرد: اقدام خوب جهاددانشگاهی ایجاد خبرگزاری دانشجویان ایران است و باید این مجموعه را نسبت به سایر خبرگزاری‌ها برتر دانست چرا که نخستین مجموعه خبری که در زمان حضور بنده همگام و همراه فرمانداری است، ایسنا بوده است.

وی به نقش دانشجویان در سطح استان اشاره و بیان کرد: دانشجویان کشور نبض اجتماع هستند که اگر درست کار کنند نشان می‌دهد که مجموعه جامعه کارش درست است و اگر ناهمگون باشد، نگرانی‌ها و مشکلات عدیده‌ای در پی دارد.

افشاری با اشاره به صداقت قشر دانشجویان در همه زمینه‌ها عنوان کرد: دانشجویان به لحاظ جوان بودن هنوز رنگ و لعاب منفعت را کسب نکرده اند همچنین دغدغه اول دانشجویان آرمان گرایی است و می‌توانند ایده‌های مطلوب خود را با دست باز تری ارائه دهند.

وی اقتدار و نمایش ایسنا در بین خبرگزاری‌های دیگر را بالا دانست و اظهار کرد: فعالیت خودجوش دانشجویان در ایسنا باعث شده تا میزان همراهی و همکاری در بین این قشر افزایش یافته و ایسنا به یکی از بخش‌های مهم و بدنه‌ای مستحکم و علمی در جهاددانشگاهی محسوب شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار