دهیار روستای برفیان با اشاره به اینکه در حال حاضر ۳۴ خانوار در این روستا ساکن هستند گفت: طبق گفته اهالی روستا ساعت ۱۱ صبح روز گذشته قبل از رانش زمین گازی از زمین خارج شد و رانش زمین ساعت ۱۵:۴۰ رخ داد.
کد خبر: ۷۳۳۷۹۴
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۵ 11 April 2019
«برفیان» یکی از روستا‌های تویسرکان است که بعد از بارش‌های اخیر از روز گذشته دچار رانش زمین شده است.

به گزارش فارس، بارش‌های شدید یازدهم فروردین‌ماه خسارات زیادی در اغلب نقاط کشور ایجاد کرد که شهرستان تویسرکان نیز از خسارات این بارش‌های سیل‌آسا در امان نماند، هرچند با انجام اقدامات پیشگیرانه بحران در این خطه به خوبی مدیریت شد.

البته نباید از برکات نزول رحمت الهی غافل شد، از سیراب شدن زمین تشنه تا پر شدن قنات‌ها، چشمه‌ها و رودخانه‌ها.

این موضوع که بارش‌های سیل‌آسا با خود تبعاتی دارد امری طبیعی است، «رانش زمین» یکی از آثار این بارش‌هاست که چند روزی است برخی از روستا‌های تویسرکان را درگیر خود کرده است به خصوص روستای «برفیان» در ۱۵ کیلومتری فرسفج در بخش قلقل‌رود.

مالمیر گفت: شب گذشته پس از رایزنی‌های لازم اسکان اضطراری در دبیرستان شبانه‌روزی روستای منجان مهیا شد و حدود ۸۵ نفر اسکان داده شدند.

وی با بیان اینکه هشدار‌های لازم در خصوص رانش زمین به مردم داده شده است ادامه داد: خوشبختانه مردم روستا و اموال آن‌ها هیچ گونه آسیبی ندید.

فرماندار تویسرکان نیز در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: پس ۱۰ روز از بارندگی‌های شدید در تاریخ ۱۱ و ۱۲ فروردین‌ماه در نقاط مختلف شهرستان تویسرکان با پدیده رانش زمین مواجه شده‌ایم.

حبیب مومیوند با اشاره به بازدید از بعضی از روستا‌ها مانند روستای «گل زرد» که رانش در آن زمین رخ داده و یا روستا‌هایی که احتمال رانش در آن‌ها وجود دارد افزود: روستای برفیان در ارتفاع قرار گرفته و امروز از دو الی سه طرف شاهد رانش زمین در این روستا هستیم.

وی با بیان اینکه کارشناسان مدیریت بحران استانداری در خصوص تخلیه روستا یا عدم تخلیه آن تصمیم می‌گیرند ادامه داد: برای بالادست روستای برفیان نگرانیم که مبادا در آینده با شیار‌های ایجاد شده و ارتفاع و شیب منطقه روستا دچار مشکل شود.

فرماندار تویسرکان تاکید کرد: از مدیریت بحران استانداری تقاضا کردیم از رانش زمین در روستا بازدید کند تا اگر احیانا خطری متوجه مردم باشد نسبت به اسکان اضطراری ورود کنیم.

وی با اشاره به اینکه هشدار لازم را به اهالی روستا دادیم و تعدادی خانه خود را تخلیه کردند اظهار کرد: مکان‌یابی برای بازسازی و احداث ساختمان‌های جدید توسط بنیاد مسکن انجام خواهد شد ضمن اینکه تسهیلات ارزان‌قیمت نیز به مردم این روستا اعطا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تقریبا در دوسوم شهرستان نقاط ارتفاعی وجود دارد گفت: زمینه رانش زمین در این نقاط وجود دارد ضمن اینکه در نقاطی نظیر روستا‌های گل زرد، گردنه اشتران، جرا و... رانش زمین داریم، اما خوشبختانه نگرانی برای جابجایی خانه‌ها نداریم البته پیگیری لازم را می‌کنیم که به کسی آسیب نرسد.

صاحبان اراضی در این دره زمین متعلق به خود را جستجو می‌کنند، اما متأسفانه چیزی با نشان‌های زمین خود را نمی‌یابند طبق گفته اهالی این روستا درختان و زمین‌های قبلی در این قسمت توسط درختان و خاکی که به واسطه رانش زمین از ارتفاعات ایجاد شده بستر قبلی را در خود مدفون کردند.

 رانش زمین در روستای برفیان به قدری قوی بوده که درختان گردو را از ریشه درآورده است، اما خوشبختانه از ساعات اولیه اقدامات لازم برای جلوگیری از خسارات جانی و مالی به مردم انجام شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار