معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور، گفت: متاسفانه سیل و وضعیت نامناسب آب و هوا در هر سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مشکلات و خسارت‌هایی را به بار آورده است و در حوزه میراث فرهنگی بخش عمده‌ای از آثار تاریخی ۱۹ استان دچار آسیب شده و بررسی آثار تاریخی در استان‌های مختلف برای برآورد رقم دقیق خسارت ادامه دارد.
کد خبر: ۷۳۳۱۳۹
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۸ 09 April 2019

معاون گردشگری گفت: متاسفانه سیل و وضعیت نامناسب آب و هوا در هر سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مشکلات و خسارت‌هایی را به بار آورده است، در حوزه میراث فرهنگی بخش عمده‌ای از آثار تاریخی ۱۹ استان دچار آسیب شده و بنا بر بررسی‌ها حدود ۲۵۲ میلیارد تومان خسارت به آثار تاریخی وارد شده است، بررسی آثار تاریخی در استان‌های مختلف برای برآورد رقم دقیق خسارت ادامه دارد.

به گزارش تابناک همدان از میراث آریا، ولی تیموری با حضور در برنامه زنده تلویزیونی روی خط خبر شبکه خبر با اشاره به آمار گردشگری داخلی در ایام نوروز گفت: از ۲۹ اسفند ۹۷ تا ۱۶ فروردین ۹۸، تعداد ۷۷ میلیون و ۱۲۰ هزار اقامت شب در کل کشور ثبت شده است که اگر برای هر فرد به طور میانگین ۴ شب اقامت را در نظر بگیریم، می‌توان گفت: ۲۰ میلیون نفر در ایام نوروز سفر کرده‌اند.

وی تصریح کرد: با توجه به نوسان نرخ ارز در کشور، ما پیش بینی می‌کردیم که امسال گردشگری داخلی رشد قابل توجهی داشته باشد، به طوری که در روز‌های نخست هم شاهد رشد ۲۷ درصدی در این حوزه بودیم، اما در ادامه تعطیلات با تغییرات آب و هوایی و معضلات و مشکلاتی که سیل به وجود آورد، روند رشد کاهش پیدا کرد.

تیموری ادامه داد: با توجه به شرایط آب و هوایی در کشور، امسال ماندگاری مسافران افرایش یافت و به تناسب تردد جاده‌ای کمتر شد، با توجه به این شرایط و مشکلاتی که در ایام نوروز ایجاد شد شاهد رشد ۵.۴۴ درصدی گردشگری داخلی در این ایام بودیم، خوشبختانه گردشگری به عنوان اولویت مردم در سبد خانوار ایرانی‌ها قرار گرفته است و به رغم فشار‌های اقتصادی مردم نیازمند اوقات فراغت و تفریح هستند.

وی یادآور شد: در ایام نوروز همچنین شاهد افزایش ۱۶.۷۵ درصدی ورود گردشگران خارجی نسبت به مدت مشابه سال قبل بودیم و این موضوع نشان دهنده این است که با وجود فشار‌های خارجی و وضعیت آب و هوایی، ایران همچنان مقصد جذابی برای گردشگران است.

تیموری اضافه کرد: ۱۸۳ هزار و ۲۸۵ گردشگر خارجی در ایام نوروز از ایران بازدید کردند، این گردشگران از کشور‌های اروپایی و کشور‌های همسایه وارد کشورمان شده اند، این آمار غیر از ایرانیان مقیم خارج از کشور است که در نوروز برای دیدار با خویشاوندان خود به ایران سفر می‌کنند.

معاون گردشگری با اشاره به اینکه سفر‌های خروجی ۳۲ درصد در ایام نوروز ۹۸ کاهش داشته است، افزود: با توجه به وضعیت ارزی، ۳۷۷ هزار نفر از ایرانیان به خارج از کشور سفر کرده‌اند.

تیموری ادامه داد: به نظر می‌رسد اقامت مسافران در ایام نوروز ۹۸، تابع انتخاب نبوده است چراکه با توجه به شرایط آب و هوایی، گردشگران مقاصدی غیر از آنچه مدنظر داشته اند را به عنوان مقصد انتخاب کرده اند تا با مشکلاتی که سیل به وجود آورد برخورد نکنند، اصفهان، یزد و خراسان رضوی که کمتر درگیر سیل بودند مورد توجه گردشگران بیشتری قرار گرفتند.

معاون گردشگری افزود: متاسفانه سیل و وضعیت نامناسب آب و هوا در هر سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مشکلات و خسارت‌هایی را به بار آورده است، در حوزه میراث فرهنگی بخش عمده‌ای از آثار تاریخی ۱۹ استان دچار آسیب شده و بنا بر بررسی‌ها حدود ۲۵۲ میلیارد تومان خسارت به آثار تاریخی وارد شده است، بررسی آثار تاریخی در استان‌های مختلف برای برآورد رقم دقیق خسارت ادامه دارد.

تیموری تصریح کرد: همچنین در حوزه صنایع‌دستی و کارگاه‌هایی که بیشتر در روستا‌ها فعالیت داشتند، ۱۵۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان خسارت وارد شده است، در بخش گردشگری و زیرساخت‌های این حوزه هم ۱۵۰ میلیارد تومان خسارت برآورد شده است هرچند که خسارت در حوزه گردشگری را از بعد دیگری هم باید مورد بررسی قرار داد، بسیاری از اماکن گردشگری و اقامتی مناطق سیل زده مسیر‌های ارتباطی خود را از دست داده اند، همچنین این اماکن که پیش از نوروز رزرو ۱۰۰ درصدی داشتند متضرر شده اند و باید مورد حمایت قرار گیرند.

او یادآور شد: ارتقای کیفیت و توزیع سفر در حوزه گردشگری داخلی مورد توجه است، براساس برنامه ریزی‌های انجام شده مناطق کمتر شناخته شده و مقاصدی که گردشگران کمتری دارند با اجرای برنامه‌های ویژه همانند قطار گردشگری مورد توجه قرار گرفتند، خوشبختانه قطار گردشگری با استقبال بسیار خوبی مواجه شد و ما تلاش خواهیم کرد این برنامه‌ها به طور مستمر ادامه داشته باشد.

معاون گردشگری خاطر نشان ساخت: اجرای طرح سفر‌های ارزان با زوایای دیگری دنبال می‌شود، ما به دنبال ایجاد بسته سفر ارزان هستیم و برای این منظور با دفاتر خدمات مسافرتی، هتل‌ها و مراکز اقامتی و سایر ارکان گردشگری مذاکراتی داشته‌ایم تا یک بسته سفر با کیفیت و قیمت مناسب به مردم عرضه شود.

تیموری تصریح کرد: سفر‌های آسان و برنامه ریزی شده می‌تواند راهکار خوبی برای جلوگیری از انباشتگی سفر در مقاصد سنتی باشد، خوشبختانه مقاصد ما با تمام امکانات و تجهیزات آماده استقبال از گردشگران و اجرای طرح بسته ارزان سفر هستند.

او یادآور شد: استفاده از بسته سفر باید با فرهنگ سازی در جامعه رونق پیدا کند، گردشگری داخلی رونق خوبی دارد، اما این نوع گردشگری متوازن نیست و تاسیسات گردشگری را درگیر نمی‌کند، این موضوع نیازمند فرهنگ سازی و معرفی است، همچنین تاسیسات گردشگری باید منافع درازمدت را باید مورد توجه قرار دهند و از سود کوتاه مدت عبور کنند.

معاون گردشگری گفت: امروز شاهد هستیم که حجم بالایی از گردشگری داخلی و خارجی در کشور جریاد دارد، اما خوشبختانه مشکلی در اسکان و اقامت مسافران وجود ندارد، در شرایط موجود و با وضع موجود مشکل اسکان نداریم، بازار عرضه و تقاضا در حوزه گردشگری باید مورد توجه قرار گیرد، سرمایه گذاران حوزه گردشگری از بخش خصوصی هستند و با توجه به ظرفیت و شرایطی که وجود دارد بسیاری از سرمایه گذاران سایر حوزه‌ها وارد چرخه صنعت گردشگری شده اند.

تیموری ادامه داد: ما در حوزه حمل و نقل نیازمند تقویت هستیم، چراکه این بخش در حوزه گردشگری تاثیرگذار است و در بسته سفر اولین و هزینه بر‌ترین موضوع حمل و نقل است، این موضوع همچنین ارتباط مستقیمی با توزیع سفر دارد، همچنین در بعد بین المللی حمل و نقل یکی از تاثیرگذارترین موضوعات است، متاسفانه با توجه به تحریم‌های ناعادلانه ما پرواز‌های مستقیم خارجی را از دست داده ایم.

معاون گردشگری اظهار داشت: ما باید از زیرساخت‌های فناوری برای توسعه صنعت گردشگری استفاده کنیم، صنعت گردشگری کشور ما به رغم این وضعیت بین المللی نشاط لازم را دارد و باید مورد حمایت و پشتیبانی قرار گیرد، تقویت و توسعه صنعت گردشگری نیازمند عزم ملی است.

وییادآور شد: برنامه‌هایی که سازمان میراث‌فرهنگی در سال ۹۸ دنبال می‌کند، تسهیل فرآیند‌های مربوط به صدور مجوزها، تسریع اعطای وام‌ها و تسهیلات به سرمایه گذاران حوزه گردشگری، ظرفیت سازی جوامع محلی میزبان برای ایجاد کسب و کار‌های کوچک و متوسط است، همچنین در حوزه برنامه‌های زیربنای، اجرای برنامه ملی توسعه گردشگری کشور، برند سازی گردشگری کشور و اجرای طرح جامع آموزش گردشگری در دستور کار است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار