سرهنگ رضا عزیزی گفت: حدود یک چهارم سوانح فوتی این استان در سه محور حادثه خیز این استان رخ میدهد.
به گزارش ایرنا، سرهنگ عزیزی در نشست اعضای شورای هماهنگی ترافیک استان همدان افزود: محور آورزمان نهاوند - ملایر، غارعلیصدر کبودرآهنگ و جاده قدیم همدان - ساوه سانحه خیزترین جادههای همدان هستند.
وی ادامه داد: ۳۶۰ تن سالانه در سوانح جادهای این استان جان میبازند که حدود ۱۰۰ تن از جانباختگان متعلق به این سه محور است.
رئیس پلیس راه استان همدان ادامه داد: سه محور آورزمان، غار علیصدر و جاده قدیم ساوه - همدان ۲۰۰ کیلومتر از پنج هزار و ۴۰۰ کیلومتر راههای اصلی، فرعی و روستایی استان را شامل میشود.
سرهنگ عزیزی تاکید کرد: با توجه به وضعیت کنونی محور آورزمان، پلیس راه با تردد کامیون و اتوبوس در این مسیر تا بزرگراه شدن آن، مخالف است.
وی بیان کرد: ۱۸ تن در سال ۹۵ در جاده آورزمان جان باختند که این آمار در سال گذشته به ۲۳ تن و در پنج ماهه نخست امسال به ۱۲ نفر رسیده است.
رئیس پلیس راه استان همدان ادامه داد: امسال تاکنون سه مورد تصادف دسته جمعی در جاده آورزمان رخ داده که در صورت اجازه تردد به کامیون و اتوبوس از این محور، شمار سوانح فوتی دسته جمعی افزایش مییابد.
سرهنگ عزیزی بیان کرد: سه تیم محسوس و یک تیم به صورت نامحسوس این محور ۳۲ کیلومتری را کنترل میکنند که اگر شمار گشتیها را مطابق با استاندارد پیش بینی شود آمار سوانح این محور افزایش مییابد.
رئیس پلیس راه استان همدان پیشنهاد داد: با شتاب دهی به روند اجرای طرح عمرانی جاده سامن - ملایر، ترافیک را به این جاده هدایت کرد تا میزان تلفات در جاده آورزمان کاهش یابد.
سرهنگ عزیزی بیان کرد: آمار سوانح فوتی در جاده قدیم همدان- ساوه از پل ۱۲۳ به سمت گردنه نیز با وجود مستقر شدن گشتهای پلیس راه و اعمال قانون متخلفان بالا است.
سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای همدان گفت: طرح مطالعاتی از سوی مشاور برای چهارخطه شدن آورزمان تهیه شده است.
مصطفی پناهنده افزود: با توجه به حذف نشدن تقاطعهای غیر همسطح در این طرح، اجرای آن تاثیری در کاهش سوانح نداشت بنابراین در صورت اجرای آن تنها سرعت خودروها و آمار مرگ و میر را افزایش مییافت.
وی اضافه کرد: بنابراین مقرر شد که این طرح مجدد توسط مشاور بازبینی و گزینههای را برای ایمن سازی این محور ارائه دهد.
سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای همدان گفت: مجریان طرح آورزمان معتقدند بازبینی این طرح هزینهها را افزایش میدهد با این وجود ایمنی جاده برای حفظ جان افراد از اهمیت بالایی برخوردار است.
پناهنده وضعیت جاده قدیم همدان- ساوه را مناسب دانست و گفت: بیشتر جانباختگان در این مسیر افراد بومی و آشنا به این جاده هستند.
وی تاکید کرد: توسعه نابسامان راه، میتواند عاملی برای افزایش تصادف جادهای شود بنابراین نمیتوان تنها عامل راه را علت اصلی بروز سوانح رانندگی دانست.