بازار سکه‌وطلا در حالی چند روز گذشته شاهد عقب‌نشینی قیمت‌هاست که این امر سبب شده نرخ سکه به کانال ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان برسد.
کد خبر: ۶۴۵۸۹۰
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۶ 21 August 2018
بازار سکه‌وطلا در حالی چند روز گذشته شاهد عقب‌نشینی قیمت‌هاست که این امر سبب شده نرخ سکه به کانال ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان برسد.

به گزارش گسترش تجارت، کارشناسان و فعالان بازار در دلایل این افت نرخ معتقدند تداوم کاهشی نرخ طلای جهانی، کاهش نوسان‌های نرخ دلار، عرضه سکه‌های پیش‌فروش شده و همچنین کاهش تقاضا در بازار ارز وسکه سیگنال مثبتی را بازار داده که این امر موجب شده تا قیمت‌ها روند نزولی به خود بگیرد و با توجه به این شرایط می‌توان انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها را در روز‌های آینده داشت.


تقاضای خرید کم شد

محمد کشتی‌آرای، عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و سکه دراین‌باره در گفت‌وگو با «گسترش‌تجارت» با بیان اینکه برخلاف هفته‌های گذشته که بازار ارز و سکه شاهد رشد هیجانی قیمت‌ها بود، اما چند روزی است که این روند متوقف و نرخ سکه با کاهش روبه‌رو شده است، افزود: دلیل این افت نرخ در چند روز گذشته را می‌توان در کاهش نوسان‌های نرخ ارز جست‌وجو کرد که به‌عنوان یکی از عوامل مهم و اثرگذار تلقی می‌شود. او با بیان اینکه ما در چند روز گذشته شاهد کم شدن التهاب‌های بازار ارز هستیم و روند نزولی قیمت‌ها را در این بازار شاهدیم، گفت: این موضوع تاثیر بسزایی بر کاهش قیمت‌ها در بازار سکه و طلا داشته است.
وی با بیان اینکه در کنار این موضوع، کاهش نرخ اونس جهانی طلا و انتظار بازار برای عرضه سکه‌های پیش‌فروش شده نیز از موضوع‌های مهم دیگری است که توانسته بازار را متاثر و روند کاهشی قیمت‌ها را در این بازار رقم بزند، اظهار کرد: ما در روز‌های گذشته شاهد این امر بودیم که از التهاب‌های بازار کاسته شده و تقاضا برای خرید سکه تا حدی کاهش یافته است.

او ادامه داد: با آرامش نسبی که در بازار ایجاد شده، انتظار این است که این روند ادامه داشته باشد و با عرضه سکه‌های پیش‌فروش شده باز هم قیمت‌ها نزولی شود. به گفته عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و سکه، با کاهش التهاب‌ها در بازار، پیش‌بینی می‌شود سکه‌های پیش‌فروش شده، برخلاف دوره‌های قبل که وارد بازار نمی‌شد، در روز‌های آینده به‌تدریج وارد بازار شود و ازاین بابت قیمت‌ها افت بیشتری را تجربه کند. او براین باور است که هرچه این نوسان‌ها کمتر شود و بازار آرامش بیشتری به خود بگیرد، می‌توان وضعیت با ثبات‌تری را در بازار‌ها شاهد بود و امیدواریم در روز‌های آینده این شرایط حاکم شود.


کاهش نوسان‌های بازار ارز

به هرحال آنچه به‌عنوان عامل مهم و اثرگذار بر کاهش نرخ سکه عنوان شده، پایین آمدن نرخ ارز در بازار آزاد است. به گفته فعالان این بازار، کم شدن تقاضا و انتظار برای کاهش بیشتر قیمت‌ها از عوامل مهمی است که بر بازار تاثیر گذاشته و سبب شده تا نرخ دلار به نسبت روز‌های گذشته کاهش یابد و بازار یک آرامش نسبی را تجربه کند.

مصطفی خانزاده از کارشناسان و فعالان بازار ارز در گفت‌وگو با «گسترش‌تجارت» با بیان اینکه دلار که در روز‌ها گذشته با نرخ ۱۰ هزار و ۶۰۰ تومان در بازار معامله می‌شد، اینک به نرخ ۱۰ هزارو ۳۰۰ تومان رسیده و یورو نرخ ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان را تجربه می‌کند، افزود: این افت نرخ ناشی از کاهش تقاضا و جو روانی مثبتی است که در بازار ایجاد و سبب شده بازار یک آرامش نسبی را تجربه کند.

وی با بیان اینکه بازار ارز این روز‌ها برخلاف گذشته، به‌طور تقریبی در رکود است و از تقاضای خرید خبری نیست، گفت: با کم شدن خریداران، بازار به یک ثبات نسبی رسیده که امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.
به گفته خانزاده اگر انتظار این است که روند کاهشی قیمت‌ها و آرامش نسبی که در بازار ایجاد شده، ادامه یابد، به نظرمی‌رسد که دولت باید عرضه ارز را در بازار بیشتر و اقدامات اصلاحی را در حوزه اقتصادی ادامه دهد. به گفته او، اگر تحول مناسبی در حوزه اقتصادی رخ دهد به‌طورحتم، بازار‌ها هم به آرامش می‌رسند و همین روند می‌تواند انتظار را برای کاهش بیشتر قیمت‌ها فراهم کند. این فعال بازار براین باور است که فضای ایجاد شده در بازار ارز سبب شده قیمت‌ها در بازار سکه نیز روند نزولی به خود بگیرد و قیمت‌ها تاحدی عقب‌نشینی داشته باشد.


کاهش طلای جهانی برای ششمین هفته متوالی

روند نسبی کاهش بهای طلاوسکه بازار داخلی در حالی رقم خورده که کاهش نرخ طلای جهانی به‌عنوان یکی از عوامل اثرگذار براین بازار ازسوی فعالان بازار طلا عنوان می‌شود. آن‌طور که گزارش‌ها حکایت دارد، در بازار جهانی فلزات گرانبها، نرخ اونس طلا در چند روز گذشته با کاهش روبه‌رو شده است و این فلز گرانبها، ششمین هفته متوالی کاهشی را در هفته گذشته ثبت کرده که بـزرگ‌ترین کاهش هفتـگی از ماه مه سال ۲۰۱۷ (اردیبهشت - خرداد سال ۱۳۹۶) بـه شمار می‌رود.

به نقل از رویترز، هر چند در آخرین روز کاهش بازار‌های جهانی نرخ طلا با تضعیف ارزش دلار کمی افزایش یافت، اما طلا همچنان در نزدیکی کمترین رقم ۱۹ ماه گذشته باقی ماند و بزرگ‌ترین کاهش هفتگی از مه ۲۰۱۷ را ثبت کرد. طلا از بالاترین رقمی که در ماه آوریل ثبت کرده تاکنون ۱۴ درصد از ارزش خود را به علت افزایش ارزش دلار از دست داده است.

این شرایط در حالی بر بازار جهانی طلا حاکم است که موسسه تی‌دی‌اس پیش‌بینی می‌کند که نرخ طلا تا پایان امسال روند نزولی خود را متوقف خواهد کرد. ملک، تحلیلگر ارشد موسسه تی‌دی‌اس معتقد است که بحران ارزی ترکیه و رویکرد فدرال رزرو امریکا برای افزایش نرخ بهره عامل اصلی کاهش نرخ جهانی طلا و نقره به‌شمار می‌رود. به نظر می‌رسد نرخ طلا و نقره می‌تواند تا پایان امسال میلادی از این روند نزولی رها شود.


 عرضه سکه‌های پیش‌فروش آغاز شد

آن‌طور که فعالان بازار می‌گویند، عرضه سکه‌های پیش‌فروش شده ۶ ماهه و انتظار ورود این سکه‌ها به بازار به عنوان یکی از عوامل موثر، باعث افت قیمت‌ها شده است. بانک مرکزی از دیروز (۲۸ مرداد) دور جدید عرضه سکه‌های پیش‌فروش شده قطعی را آغاز کرده که قرار است در این دور از واگذاری‌ها ۲ میلیون و ۵۵۴ هزار سکه تحویل خریداران شود. در مجموع حدود ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه سکه در سررسید‌های یک‌ماهه، ۳ ماهه، ۶ ماهه، ۹ ماهه، ۱۸ ماهه و ۲ ساله پیش‌فروش شده که از این تعداد سررسید‌های یک‌ماهه و ۳ ماهه تحویل شده و از دیروز مرحله تحویل پیش‌فروش ۶ ماهه نیز آغاز شده که تا آبان ۹۷ براساس سررسید توزیع و تحویل می‌شود.

در روز‌های پایانی مرداد ۲۵ هزار و ۸۰۰ قطعه سکه، در شهریور ۳۳۶ هزار قطعه، در مهر یک‌میلیون و ۲۸۷ هزار قطعه، آبان ۹۰۷ هزار سکه و در مجموع در سررسید ۶ ماهه بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار سکه پیش‌فروش قطعی تحویل متقاضیان می‌شود. قرار است این سکه‌ها به ترتیب زمان ثبت نام، در همان شعبی که عملیات پیش خرید در آن انجام شده، تحویل خریداران شود. براساس آمار، از ۲ میلیون و ۵۷۵ هزار قطعه سکه پیش‌فروش ۶ ماهه، در روز‌های پایانی مرداد ۲۵ هزار و ۸۰۰ قطعه سکه، در شهریور ۳۳۶ هزار قطعه، در مهر یک‌میلیون و ۲۸۷ هزار قطعه و در آبان ۹۰۷ هزار سکه پیش‌فروش قطعی تحویل متقاضیان می‌شود.
 
آن‌گونه که اعداد و ارقام بانک مرکزی در پیش‌فروش سکه نشان می‌دهد، خریداران سکه با سررسید‌های یک‌ماهه، برای هر قطعه سکه یک‌میلیون و ۵۹۰ هزار تومان هزینه کرده‌اند که این رقم برای خریداران با پیش‌فروش ۳ ماهه، یک‌میلیون و ۵۴۰ هزار تومان به ثبت رسیده است.

همچنین براساس آمار بانک مرکزی، مردم سکه‌های پیش‌فروش شده با سررسید ۶ ماهه را یک‌میلیون و ۴۷۵ هزار تومان از بانک خریداری کرده‌اند و برای سکه‌های با سررسید ۹ ماهه نیز یک‌میلیون و ۴۱۰ هزار تومان به ازای هر قطعه سکه پرداخت کرده‌اند.

براساس اعلام همان روز‌های بانک مرکزی که قرار بر این بود پیش‌فروش‌های سکه آغاز شود، سکه‌های با سررسید یک‌ساله یک‌میلیون و ۳۵۰ هزار تومان، ۱۸ ماهه یک‌میلیون و ۲۴۵ هزار تومان و سررسید ۲۴ ماهه نیز یک‌میلیون و ۱۱۶ هزار تومان به صورت رقم قطعی بوده است. براساس معاملات نرخ روز سکه که حدود ۳ میلیون و ۷۰۰ هزارتومان است که اگر بخواهیم مابه‌التفاوت نرخ پیش‌فروش را که یک‌میلیون و ۴۷۵ هزار تومان بوده است، از این رقم کم کنیم، خریداران سکه‌های پیش‌فروش ۶ ماهه، بر مبنای نرخ روز، روی هر قطعه سکه ۲ میلیون و ۳۱۱ هزار تومان سود خواهند کرد.

بر این اساس اگر میزان سود عایدی بابت هر قطعه سکه را در تعداد سکه‌های پیش‌فروش ۶ ماهه ضرب کنیم، می‌بینم که دولت فقط در پیش‌فروش ۶ ماهه که از دیروز آغاز شده، حدود ۶ هزار میلیارد تومان سود میان خریداران توزیع خواهد کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار