سازوکار تبلیغات محیطی اگرچه در فضای شهری دارای ضوابط و چارچوب خاص است، اما همچنان عده‌ای برای فرار از پرداخت برخی هزینه ها، تبلیغ کسب و کار خود را با استفاده از دیوار‌های شهری به طور رایگان انجام می‌دهند.
کد خبر: ۶۴۵۲۶۱
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۷ 19 August 2018
سازوکار تبلیغات محیطی اگرچه در فضای شهری دارای ضوابط و چارچوب خاص است، اما همچنان عده‌ای برای فرار از پرداخت برخی هزینه ها، تبلیغ کسب و کار خود را با استفاده از دیوار‌های شهری به طور رایگان انجام می‌دهند.

به گزارش ایرنا تبلیغات رنگارنگ در دیوار‌های شهر این روز‌ها به یک روش آسان و رایگان تبدیل شده و به شکل‌های گوناگون شاهد برچسب ها، نقاشی و شعارنویسی‌های متنوع غیرمجاز در این بخش هستیم.

دیوار‌هایی که از حالت طبیعی خود خارج شده و اکنون به سینمای تبلیغی شرکت‌های تجاری و خدماتی، توزیع کنندگان و سایر شغل‌ها تبدیل شده است.

نصب و نشر تبلیغات رنگارنگ در دیوار‌های سطح شهر همدان در شرایطی رشد قارچ گونه به خود گرفته است که بر پایه ماده ۹۲ قانون شهرداری‌ها و با استناد به ماده ۱۴ ضوابط و مقررات زیباسازی و مبلمان شهری، نصب هرگونه اطلاعیه، آگهی و دیوار نویسی بدون اجازه شهرداری، ممنوع است.

این اقدام در واقع از موارد نقض زیبایی شهر به شمار می‌رود و مشمول پرداخت خسارت و جریمه است.

** از شیر مرغ تا جان آدمیزاد

نگاه گذرا بر نمایش تبلیغات نوشتاری و تصویری بر دیوار‌های سطح شهر، از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را به رویت شهروندان قرار می‌دهد.

از دیوار نویسی‌های غیر مجاز شامل شماره تماس شرکت‌های خدمات رسانی برخی آژانس‌های اتومبیل و وانت، لوله بازکنی و آموزشگاه کنکور گرفته تا موارد خاص نظیر عرضه کلیه، وکالت، پرستاری و ... که در مجموع علاوه بر ایجاد آشفتگی دیداری و مخدوش کردن پیکره شهر، نمونه بارز تخلف، سودجویی و رعایت نکردن حقوق شهروندی است.

در واقع دیوار‌های سطح شهر زمینه تبلیغات رایگان و نامحدود را برای سودجویان کسب و کار فراهم کرده و این قشر اغلب مکان‌هایی را انتخاب می‌کنند که فاقد مالک مشخص و حدالامکان بی دردسر باشد.

** دیوارنویسی‌های غیرمجاز نقض آشکار حقوق شهروندی

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری همدان در این باره گفت: دیوارنویسی‌های غیرمجاز در واقع نقض آشکار حقوق شهروندی است.

بابک آزاد افزود: هرگونه تبلیغات و دیوار نویسی‌های غیرمجاز، نقض آشکار حقوق شهروندی است و به طور جدی با عاملان آن برخورد می‌کنیم.

وی با اشاره به اجرای طرح پاکسازی دیوارنویسی‌های سطح شهر خاطرنشان کرد: هدف از اجرای این طرح حذف آلودگی‌های بصری، آراستگی منظر شهر و ارتقای زیبایی نمای شهری است و لازم است که شهروندان قبل از هرگونه دیوار نویسی، نصب پرده و پوستر‌های تبلیغاتی مجوز‌های لازم را اخذ کنند تا مانع از بروز هرگونه مشکل برای خود و سایر شهروندان شوند.

آزاد اظهار داشت: آلودگی‌ها و ناهنجاری‌های موجود در بدنه شهری از جمله مواردی است که بر زشتی و آلودگی‌های بصری می‌افزاید و تاثیری نامطلوب در سیمای شهر دارد.

وی افزود: سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری همدان همه ساله برای پاکسازی دیوار‌های سطح شهر از آلودگی‌های بصری بودجه کلان را صرف می‌کند.

آزاد بیان کرد: این بودجه در واقع برای شعارنویسی‌ها و تبلیغات بی‌مورد و جملات ناشایستی که سیمای شهر را ناهنجار می‌سازد، صرف می‌شود در حالیکه می‌تواند برای سایر موارد زیباسازی هزینه شود.

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری همدان اضافه کرد: این سازمان روزانه ضمن بازدید از خیابان‌های سطح شهر، نسبت به پاکسازی و امحای شعارنویسی‌ها، دیوار نویسی و پوستر‌های تبلیغاتی شهری اقدام می‌کند.

** پاکسازی بیش از پنج هزار متر مربع دیوار‌های آلوده

آزاد با اشاره به طرح پاکسازی دیوار‌های آلوده گفت: از ابتدای امسال تاکنون پنج هزار متر مربع دیوار‌های آلوده ناشی از شعارنویسی و تبلیغات غیرمجاز در مناطق مختلف سطح شهر توسط عوامل اجرایی این سازمان شناسایی و پاکسازی شد.

وی اشاره کرد: هم اینک یکی از مشکلات اصلی سیما و منظر شهری همدان دیوار نویسی‌های غیرمجاز بروی ساختمان منازل شخصی، دستگاه‌های اجرایی و مغازه داران است.

آزاد بیان کرد: متاسفانه درج آگهی‌ها، تبلیغات و استفاده از اسپری‌های رنگارنگ برای نوشتن متن‌های تبلیغاتی در سطح شهر به طور چشمگیری افزایش یافته است.

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری همدان تاکید کرد: جامعه شهری در واقع محیط زندگی شهروندان را تشکیل می‌دهد و همه دستگاه‌های اجرایی باید در راستای برخورد قانونی با پدیده دیوارنویسی تعامل و همکاری لازم را داشته باشند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار