طرح «سه‌شنبه‌های بدون خودرو» در راستای وظایف سازمان حفاظت محیط زیست در آذر یا بهمن‌ماه سال ۱۳۹۴ مطرح شد، این طرح علاوه بر آن که کمکی به محیط زیست است، یک پویش اجتماعی است که نشان‌دهنده قدرت تأثیرگذاری مردم در امور همگانی است.
کد خبر: ۶۴۳۸۳۳
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰ 15 August 2018
طرح «سه‌شنبه‌های بدون خودرو» در راستای وظایف سازمان حفاظت محیط زیست در آذر یا بهمن‌ماه سال ۱۳۹۴ مطرح شد، این طرح علاوه بر آن که کمکی به محیط زیست است، یک پویش اجتماعی است که نشان‌دهنده قدرت تأثیرگذاری مردم در امور همگانی است.

به گزارش ایسنا، برای کاهش آلودگی‌های محیط زیستی نخستین گام آغاز از خود مردم یک جامعه است که در این پویش به خوبی شاهد این تغییر از خود و جامعه هستیم.

در کشور ما سرآمد اجرای این طرح اصفهان است که بسیار مورد استقبال مسئولان و مردم قرار گرفته است و علاوه بر آن، یزد، مریوان، نیشابور، مشهد و شیراز هم از جمله شهر‌هایی بوده‌اند که این طرح را در شهر خود اجرا کرده‌اند.

یکی از عواملی که باعث گسترش و فراگیر شدن این طرح در بین عموم مردم می‌شود، تبلیغات گسترده به ویژه تبلیغ در صداوسیما است.
مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان در گفت‌وگو با ایسنا، اعلام کرد: طرح «سه‌شنبه‌های بدون خودرو» در همدان بدون همکاری و حمایت ارگان‌ها قابل اجرا نیست.

رسول منعم در این رابطه اظهار کرد: هنوز هیچ دستورالعملی برای اجرای طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو نداریم و برای این کار باید ستاد، فدراسیون و یا هیئت همگانی وارد کار شود.

وی افزود: برای اجرای طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو باید نیروی انتظامی، راهنمایی و رانندگی، فرماندهی‌ها و هیئت دوچرخه‌سواری با هم همکاری کنند و بدون همکاری این ارگان‌ها این طرح قابل اجرا نیست همچنین نیاز به حمایت اورژانس‌ها و آتش‌نشانی‌ها برای ایجاد امنیت هست.

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان درباره ایجاد پیاده‌راه‌ها گفت: پیاده‌راه‌ها یکی از عوامل تسریع‌کننده این طرح است و باید امنیت در بلوار‌ها فراهم شود چرا که در مسیر غیراستاندارد نمی‌توان این کار را انجام داد.

وی با بیان اینکه این طرح را در شورای همگانی مطرح خواهم کرد، یادآور شد: این طرح در برخی از شهر‌ها توسط شهرداری‌ها اجرا شده که آن هم به صورت آزمایشی و تنها برای چند ماه بود و به طور ثابت در جایی برگزار نشده است.

رئیس اداره آموزش و پژوهش اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان نیز به خبرنگار ایسنا گفت: طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو همانطور که از نامش پیداست، یک پویش مردمی است.

عباس ایزدی افزود: این طرح یک پویش مردمی است، بدان معنا که یک برنامه با هدف تشویق مردم است که یک روز از هفته را که عموما سه‌شنبه‌هاست بدون خودرو‌های شخصی در معابر تردد کنند.

وی با بیان اینکه طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو در راستای حفظ محیط زیست است، عنوان کرد: شخصی که در این راستا قدم برمی‌دارد و از خودروی خود به دلایل مختلف از جمله انواع آلودگی‌ها و ترافیک استفاده نمی‌کند، نوعی حمایت از محیط زیست است که در راستای استفاده نکردن از خودرو جلوه می‌کند.

ایزدی درباره نقش اداره‌کل حفاظت محیط زیست در زمینه اجرای این طرح یادآور شد: این حرکت کاملا مردمی است و ما به عنوان یک مشوق مادی و مالی یا اعتباری برای این طرح نیستیم و بیشتر یک دعوت‌کننده هستیم که فراخوان این طرح را می‌دهیم و مردم را تشویق می‌کنیم تا به این پویش مردمی بپیوندند.

وی درباره رفتار محیط زیستی خاطرنشان کرد: امیدواریم در سایر زمینه‌ها مانند جمع‌آوری و جداسازی زباله‌های پلاستیکی هم این همکاری صورت گیرد چرا که نگرش و دانش محیط زیستی به تنهایی کافی نیست و باید این نگرش و دانش نشان داده شود و عملی باشد.

ایزدی همچنین درباره همکاری مسئولان در این طرح گفت: برخی از مسئولان محیط زیست به طور خودجوش در این پویش وارد شده و در راستای تحقق آن همکاری می‌کنند و انتظار داریم سایر مسئولان هم در این طرح مشارکت کنند. امسال سال اقتصاد مقاومتی و مصرف بهینه است که همین طرح هم می‌تواند کمکی برای تحقق این امر باشد.

وی درباره ایجاد پیاده‌راه‌ها برای اجرای این طرح عنوان کرد: همدان زمینه و بستر لازم را از لحاظ زیرساختی برای اجرای این طرح نداشته و پیاده‌راه‌ها تنها عمل تسهیل‌کننده‌ای برای انجام این امر هستند و به تنهایی کفایت نمی‌کند و باید مسیر‌های لازم وجود داشته باشد.
طرح سه شنبه‌های بدون خودرو در سطح ملی به خوبی جواب داده و ممکن است برای همدان جوابگو نباشد.

به گفته ایزدی، نباید منتظر بود حتما دولت وارد کار شود چرا که این کار کاملا مردمی است و با حمایت مردم هم رو‌به‌رو بوده و زیرساخت‌ها فقط تسهیل‌کننده این امر هستند.

پارساجو، سرپرست هیئت دوچرخه‌سواری استان همدان نیز درباره طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو به خبرنگار ایسنا گفت: هنوز هیچ نامه‌ای برای این اجرای طرح نداشته‌ایم و وظایفی برای ما تعیین نشده است هر چند عمده مسئولیت اجرای این طرح بر عهده شهرداری است.

رئیس اداره عملیات ترافیک راهنمایی و رانندگی استان همدان نیز درباره طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو به خبرنگار گفت: پلیس به عنوان مجری قانون باید در چنین مواردی به دستگاه‌های دیگر کمک کند.

حسینی افزود: حمایت‌های مردمی نسبت به پویش‌هایی که در بحث سازمان‌های مردم‌نهاد ورود می‌کنند، باید صورت گیرد و به مدیریت شهری کمک کنند تا اتفاق خوبی بیفتد.

وی با بیان اینکه به علت بافت سنتی موجود در شهر همدان، در مناطق تجاری و بازار‌ها با ترافیک مواجه هستیم، یاد‌آور شد: حوادث و تصادفات درون‌شهری در شهر همدان سالانه جان بیش از ۸۰ نفر را می‌گیرد و ۲۵۰۰ نفر در این تصادفات مجروح می‌شوند که اکثر این تصادفات به علت عدم رعایت قانون است.

رئیس اداره عملیات ترافیک راهور استان همدان درباره فرهنگ و مشارکت مردمی تأکید کرد: باید فرهنگ استفاده از دوچرخه در بین مردم به وجود بیاید و اگر دوچرخه جایگزین خودرو شود و در مسیر‌های کوتاه از خودرو استفاده نکنیم، آمار تصادفات هم کاهش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به آمار جانباختگان سوانح و تصادفات کشوری خاطرنشان کرد: سالانه در کشور ۱۶ هزار نفر جان خود را در تصادفات از دست می‌دهند و ۴ تا ۵ برابر بیشتر از جانباختگان مجروح می‌شوند که این آمار کمی نیست.

حسینی در پایان یادآور شد: پلیس به عنوان مجری قانون باید در این پویش‌ها کمک کند چرا که اینگونه طرح‌ها موجب کاهش ترافیک می‌شود.

مسئول دفتر معاونت فرهنگی شهرداری همدان نیز به ایسنا گفت: اجرای طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو نیاز به هماهنگی شهرداری و هماهنگی بین‌دستگاهی دارد.

هادیان افزود: موضوع سه‌شنبه‌های بدون خودرو نیاز به هماهنگی در شهرداری و هماهنگی بین‌دستگاه‌هایی، چون اداره‌کل ورزش و جوانان، اداره‌کل حفاظت محیط زیست و دیگر دستگاه‌ها دارد.

وی خاطر نشان کرد: هماهنگی‌های این طرح در شهرداری برگزار می‌شود و جلساتی بین سازمان‌ها برگزار شده است که آخرین جلسه در این هفته برگزار می‌شود.

هادیان با بیان اینکه پیاده‌راه‌ها با هدف الگوسازی برای روز‌های بدون خودرو اجرا شده است، گفت: به جز پیاده‌رو بلوار ارم که در دست اجرا است، تبدیل دو یا سه خیابان دیگر به پیاده‌راه در دست کار است که بعد از جلسه پایانی این طرح اطلاعاتی از جزئیات آن را در اختیار قرار خواهیم داد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار