این روز‌ها با وضعیت اقتصادی پیش آمده، مسیر ازدواج جوانان نیز دیگر سهل و آسان نیست، ازدواجی که تنها بسته حمایتی دولت از آن پرداخت وام ۱۵ میلیون تومانی است، تسهیلاتی که تنها یک دلخوشی و آرام بخش موقتی است.
کد خبر: ۶۴۳۱۸۱
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۵ 14 August 2018
این روز‌ها با وضعیت اقتصادی پیش آمده، مسیر ازدواج جوانان نیز دیگر سهل و آسان نیست، ازدواجی که تنها بسته حمایتی دولت از آن پرداخت وام ۱۵ میلیون تومانی است، تسهیلاتی که تنها یک دلخوشی و آرام بخش موقتی است.

به گزارش فارس، در آیات و روایات متعدد اسلامی به امر مقدس ازدواج سفارش شده و در نقطه مقابل داشتن زندگی فردمحور بدون خانواده و همسر به شدت مورد نکوهش قرار گرفته است.

این روز‌ها با هر دختر و پسر جوانی که از ازدواج سخن می‌گویی یک جمله بیشتر نمی‌شنوی و آن هم این است، «دلت خوش است» یا «سری که درد نمی‌کند، دستمال نمی‌بندند»؟!

متأسفانه شرایط نابسامان اقتصادی جامعه، بیکاری و نبود شغل مناسب خصوصاً برای قشر تحصیلکرده و سایر مشکلات بر عدم تشکیل زندگی زناشویی دامن می‌زند تا آنجا که در وضعیت فعلی شاهد بالا رفتن سن دختران و پسران جامعه هستیم و این خود یک دغدغه بزرگ برای خانواده ایرانی به حساب می‌آید.

در این وانفسای مشکلات رکود و تورم و گرانی، گرفتن عروسی‌های آنچنانی و تجملاتی از طرف داماد و چشم و هم‌چشمی جوانان و گاه خانواده‌هایشان و داشتن جهیزیه کامل، لوکس و مارک‌دار روی دیگر ازدواج است که شاید این روز‌ها نتوان به آن‌ها فکر کرد.

در زمان‌های نه چندان دور یعنی همان روز‌هایی که والدین اکثر ما تعریف می‌کنند، زندگی مشترک در گذشته با حداقل وسیله‌های اولیه و در یک اتاق ساده و بی‌ریا، اما سرشار از عشق و محبت شروع می‌شد تا مرد و زن بتوانند اندوخته‌ای پس‌انداز کنند و خود صاحب خانه و وسایل دیگر زندگی شوند، اما این روز‌ها چنین امکاناتی هم دیگر جوابگوی ازدواج نیست.

یک سر داستان ازدواج به نگاه ما برای تشکیل زندگی برمی‌گردد و سر دیگرش هم به فرهنگی‌سازی غلط، مشکلات اقتصادی جامعه و عدم برنامه‌ریزی مناسب مسئولان مربوطه برای امر ازدواج در طول دهه‌های گذشته که امروز به شکل یک معضل گریبان‌گیر جوانان و خانواده‌ها شده است.

این روز‌ها دیگر تنها حمایت دولت و پرداخت وام‌های ازدواج آن هم با صف‌های طولانی، پروسه سخت ضمانت، تورم روزانه و گاه ساعتی و رکود در بازار همراه با منت فراوان هم کارساز نیست و جوانان دست روی دست گذاشته‌اند.

سالروز ازدواج حضرت زهرا (س) و حضرت علی (ع) بهانه‌ای شد برای بررسی مسائل و مشکلات ازدواج و تشکیل زندگی از دید تمام کسانی که به نوعی با مسئله ازدواج درگیرند، تا نگاهی اجمالی به پروسه ازدواج داشته باشیم که این روز‌ها و با مشکلات موجود یک ازدواج ساده چقدر هزینه در بردارد؟!

وارد مغازه آینه و شمعدان فروشی که شدم، آقای اسدی پدری میانسال در حال چانه زدن برای گرفتن تخفیف برای آینه و شمعدانی بود، وضعیت بازار و مصائب ازدواج جوانان موضوعی بود که با او به گپ و گفت: پرداختم.

این مرد میانسال گفت: قصد سیاه نمایی ندارم، اما واقعیت آن است که مسائل و مشکلات اقتصادی باعث شده تا جوانان بر سر یک دو راهی سخت قرار گیرند که یا برای همیشه قید ازدواج را بزنند و یا برای تشکیل یک زندگی ساده به هر دری بزنند.

 وی افزود: خدا را شکر این فرزند آخرم بود که برای او زن گرفتیم و همه دختران و پسرانم به خانه بخت رفتند، اما برای والدینی که می‌خواهند برای فرزندانشان آستین بالا بزنند، ناراحتم، چون خیلی سخت شده است.

اسدی در پاسخ به این سؤال که آیا جوان امروزی می‌تواند با وام ۱۵ میلیونی زندگی خود را آغاز کند؟ خاطرنشان کرد: قطعاً نه، با اینکه من خودم در یکی از روستا‌های همدان زندگی می‌کنم تا امروز نزدیک به ۴۰ میلیون تومان خرج کرده‌ام در حالی که هنوز هزینه میهمانی عروسی مانده است.

وی ادامه داد: برای گرفتن این وام باید ضامن داشت و، چون پیدا کردن ضامن برای ما مقدور نبود از گرفتن وام منصرف شدیم و از طرفی، چون وضعیت بازار هر روز در حال تغییر است و قیمت‌ها بالا می‌رود، تصمیم گرفتم هر چه زودتر مقدمات کار را برای پسرم فراهم کنم تا به خانه بخت برود.

در ادامه به یک مزون لباس عروس رفتم که در آنجا چند مشتری در حال بررسی لباس‌های عروس بودند، از میان آن‌ها با یک عروس به گفت‌وگو نشستم.

ا. 
این عروس ۲۳ ساله برایم گفت: یک سالی است نامزد کرده و از سال گذشته تا الان همه قیمت‌ها چند برابر شده است و این موضوع برای من که همسرم شغل آزاد و درآمد به نسبت خوبی دارد سخت است، چه برسد به جوانانی که شغل با حقوق کافی و پس‌انداز ندارند.

الماسی یکی از معیار‌های خود برای ازدواج را توان مالی همسرش ذکر کرد و افزود: معتقدم وقتی مرد در زندگی مشترک با مشکل مالی مواجهه می‌شود، تمام مسائل زناشویی تحت تأثیر قرار گرفته و رفته رفته آرامش از زندگی زوجین از بین می‌رود.

وی در پاسخ سؤالی در خصوص گرفتن وام ازدواج تصریح کرد: متأسفانه پس از چند ماه دوندگی و جور کردن ضامن فعلاً بانک امروز و فردا می‌کند و به ما می‌گوید که در نوبت هستیم؛ به نظر من باید با این شرایط اقتصادی، وام ازدواج به متقاضیان آن زودتر تحویل داده شود تا وسائل اولیه را تهیه کنند، هر چند که با ۱۵ میلیون فقط می‌شود دو وسیله مانند یخچال و تلویزیون خریداری کرد.

الماسی افزود: بسیاری از دوستان و آشنایان اطراف خودم را می‌بینم که به خاطر شرایط مالی حتی فکر ازدواج را هم نمی‌کنند و یا سالهاست نامزد هستند، ولی جرات تشکیل زندگی را ندارند.

وی در ادامه به موضوع تجملات و آسیب‌های آن اشاره کرد و گفت: البته گاهی خود والدین و زوجین هم مقصرند و مشکلات اقتصادی تنها علت دشواری ازدواج نیست، امروزه عروس و داماد می‌خواهند ره صد ساله را یک شبه طی کنند و امکاناتی را که پدر و مادرهایمان طی سالیان سال برای ساختن زندگی خریداری کرده‌اند همه را از همان آغاز زندگی داشته باشند در حالی که تمام لذت زندگی به نداشتن‌هایی است که انسان برای رسیدن به آن تلاش می‌کند.

در ادامه به سراغ طلافروش، آتلیه عکس، تالار عروسی، آرایشگاه زنانه و مردانه، لوازم خانگی، گل فروشی، بنگاه مسکن و کت و شلوار مردانه رفتم و از تمامی این افراد در خصوص عدم تمایل جوانان به ازدواج و مبلغ وام ازدواج که تنها بسته حمایتی دولت است، سؤالات بالا را پرسیدم و نظر تک به تک آن‌ها را جویا شدم.

همه آن‌ها که روزانه با زوج‌های زیادی از اقشار مختلف با سطح مالی متفاوت سر و کار دارند، معتقد بودند جوان امروزی زمانی ازدواج می‌کند که از آینده مالی و وضعیت اقتصادی خود مطمئن باشد، در غیر این صورت ازدواج برای او سخت خواهد بود.

فرار جوانان از ازدواج به دلیل ترس از عدم تأمین زندگی مشترک و مشکلات مالی است، بنابراین برای ازدواج و شروع یک زندگی باید حداقل‌های اقتصادی و شغلی فراهم باشد.

بیکاری، نداشتن ثبات اقتصادی، بالا بودن اجاره خانه، هزینه‌های سرسام‌آور مراسم عروسی مانند هزینه‌های تالار عروسی و آرایشگاه و آتلیه، قیمت‌های نجومی طلا و لوازم منزل و سایر موارد می‌تواند از دلایل بسیار جدی ترس و به تأخیر انداختن ازدواج جوانان باشد که پرداخت وام ۱۵ میلیونی تنها یک دلخوشی و قرص آرام‌بخش موقتی است.

وظیفه دولت تنها با پرداخت این وام برای ازدواج جوانانش ساقط نمی‌شود بلکه در شرایط فعلی که جوانان در فشار هستند باید فکر و چاره‌ای جدی برای ترویج این امر و تشکیل زندگی‌های ساده آن‌ها بیاندیشد و خود مردم نیز کمک‌کننده باشند.

مسؤولان بدانند، عدم ازدواج جوانان آسیب‌های جدی و جبران‌ناپذیری را به جامعه و خانواده تحمیل می‌کند و هم اکنون شاهد برخی از این آسیب‌ها هستیم، پس با راهکار‌های عملی و جدی باید فضا برای سهولت در مسیر ازدواج جوانان فراهم شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار