کد خبر: ۶۳۹۶۷۵
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۲ 05 August 2018

شهر همدان از جمله شهر‌های گردشگری در ایران است که با داشتن ظرفیت‌های طبیعی و تاریخی بسیار نقشی مهم در توسعه توریسم کشور دارد. جاذبه‌های این شهر هر یک گویای فرهنگ و تمدن این شهر است. در شهر همدان وجود تپه تاریخی هگمتانه با قدمت ۳ هزار ساله جاذبه‌ای بی بدیل است.

هرودوت تاریخ بنای شهر باستانی همدان را در سدهٔ هشتم پیش از میلاد در دوران ماد‌ها به‌دست دیاکو ذکر کرده است. ماد‌ها این شهر را هگمتانه خواندند و همدان صورت جدید هگمتانه است.
 
آرامگاه باباطاهر شاعر نامی همدانی و آرامگاه حکیم بوعلی سینا، برج قربان، شیر سنگی، تپه باستانی نوشیجان و ... از جمله مکان‌های تاریخی منحصر به فرد استان همدان بوده که علاقه‌مندان به تاریخ را به سوی خود فرا می‌خواند.
غار علیصدر همدان که محال است کسی نام آن را نشنیده باشد تنها غار تالابی ایران است این غار که بزرگترین غار آبی جهان است از دالانی پرپیچ و دهلیز‌های متعدد برخوردار است و دریاچه بزرگ درون غار نیز از مجموعه رشته آب‌ها پدید آمده که با قایق می‌توان در آن به تفریح و گردش پرداخت.

مجسمه شیرسنگی نیز که آن را متعلق به دوره ماد‌ها می‌دانند بر روی تپه‌ای باستانی قرار دارد که تابوتی متعلق به دوره اشکانی در این محل کشف شده است.
 
هگمتانه هم که پایتخت شاهنشاهی ماد‌ها و پایتخت تابستانی هخامنشیان و اشکانیان بود نخستین پایتخت ایران بوده و به همراه آتن در یونان و رم در ایتالیا، از معدود شهر‌های باستانی جهان است که همچنان زنده و مهم است. یونانیان این شهر را اکباتان می‌خواندند. هرودوت این شهر را ساخته دیااکو دانسته و گفته است که هفت دیوار داشته که هر کدام به رنگ یکی از سیاره‌ها بوده‌اند.

گنبد علویان در چهار باغ علویان در نزدیکی میدان امامزاده عبدالله شهر همدان هم از جمله شاهکار‌های معماری و گچ‌بری بعد از اسلام در همدان است. این گنبد یکی از یادمان‌های متعلق به اواخر دوره سلجوقیان در قرن ششم هجری است که توسط خاندان علویان ابتدا به عنوان مسجد احداث شده و در دوران‌های بعد نیز با ایجاد سردابی در زیرزمین به مقبره‌ای برای علویان تبدیل شد. 

آرامگاه باباطاهر عریان هم در میدان باباطاهر همدان واقع است. باباطاهر که حدوداً در اواخر قرن چهارم و اوایل قرن پنجم هجری می‌زیسته، از شعرا و عرفای بزرگ روزگار خویش است.

آرامگاه بوعلی سینا نیز بنای یادبود شیخ‌الرئیس ابن سینا فیلسوف، دانشمند ایرانی است که در مرکز شهر همدان در میدان بوعلی سینا واقع شده است. بنای ابتدایی این آرامگاه در زمان قاجاریه احداث شده است.
آرامگاه یوشع بن نوح نیز که در نزدیکی ملایر قرار دارد در دامنه باغات روستای سیاه کمر واقع شده که جاذبه‌ای برای گردشگری معنوی به حساب می‌آید.

مقبره سیف‌الدوله هم که از نوع گور‌های غیرمذهبی است دارای پلان ۴ ضلعی می‌باشد. ۴ ضلعی گنبد دارای پیشینه‌ی دوگانه است که یک بخش آن آتشکده ساسانیان و دیگری به دوره قاجاریه و حتی بعد از آن می‌رسد. در این مقبره علاوه بر قبر سیف‌الدوله، گور‌های امیرالمؤید و نوه سیف الدوله و ۷ قبر دیگر قرار دارد.

حمام حاج آقاتراب نهاوند نیز که به عنوان جاذبه‌ای تاریخی شناخته شده است از آثار دوره قاجار است و از قسمت‌های تون، حمام سرد و گرم، حجره شاه نشیر، خزینه تشکیل شده و شامل تزئیناتی نظیر نبرد رستم با دیر سفید، آهک‌بری و کاشی‌کاری است.

در این استان روستا‌های گردشگری بسیاری هم وجود دارد که با طبیعتی زیبا گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می‌کنند.

روستای ورکانه در نزدیکی همدان به عنوان نگین گردشگری روستایی این استان شناخته شده است. تمام کوچه‌های این شهر با سنگ‌های لاشه تزیین شده است. پیشینه این روستا به بیش از ۴۰۰ سال می‌رسد و محله درب مسجد نیز قدیمی‌ترین محله این روستا است.

منطقه دره مادبیک و سیلوار همدان نیز از دیگر مناطقی است که طبیعتی شگفت انگیز دارد.

پیست اسکی الوند هم که در ۱۰ کیلومتری جنوب غربی جاده هگمتانه و در دامنه‌های کوه‌های الوند قرار دارد به مکانی تفریحی و ورزشی برای وزرش دوستان و علاقمندان به اسکی تبدیل شده است.

علاوه بر موارد ذکر شده آثار باستانی و زیبای دیگری در استان زیبای همدان وجود دارد که تنها باید با سفر به این شهر آن‌ها را جستجو کرد که اکنون فصل تابستان و تعطیلات تابستانی زمانی مناسب برای گشت و گذار در این شهر تاریخی است وبا توجه به پیش رو بودن دو رویداد بین المللی همدان ۲۰۱۸ در سال جاری باعث شده شهر شمایل جدیدی به خود بگیرد، به طور مثال کاشت گل‌های اطلسی که رنگ وبوی خاصی به این دیار داده است.

همدان دیرباز به شهر اطلسی‌های ایران زمین شهرتی فرا ملی داشت و تصاویر به ثبت رسیده از دوستداران طبیعت در سال‌های نه چندان دور گواه این را می‌دهد که روزگاری این شهر مملو از گل‌های رنگارنگ اطلسی بود.آشتی اطلسی‌ها با همدان
 
حالا پس از سال‌ها فراموشی این آوازه شهرت که در دل خاک آرمیده بود، به همت شهرداری همدان و با کاشت گل‌های اطلسی، مردم و گردشگران بار دیگر شاهد منظره چشم نواز، دل انگیزی و رویایی هستند.

گل‌هایی که با انتخاب همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا در سال جاری میلادی زیبایی خاصی به چهره این شهر می‌دهند و با رخ نمایی رنگارنگ، پذیرای میهمانان رویداد ۲۰۱۸ خواهند بود.

گل‌های اطلسی پس از سال‌ها در میادین اصلی و پارک‌های شهر همدان، چون تابلوی بی بدیل خودنمایی می‌کند؛ تابلویی در دل پایتخت گردشگری آسیا در سال ۲۰۱۸ میلادی که در گذشته نیز به شهر اطلسی‌ها مشهور بود.

این گل تا حدودی در مقابل خشکی مقاوم است و در مقابل باران‌های شدید نیز آسیب می‌بیند.

اطلسی دما را تا حدود ۳۰ درجه سانتیگراد به خوبی تحمل می‌کند، اما اگر دما به بیش از این افزایش یابد باید به آبیاری آن بیشتر توجه کرد تا از خشکی ناشی از گرمای زیاد آسیب نبیند همچنین در گرمای شدید هوا از میزان گل دادن آن کاسته می‌شود. اطلسی با نام علمی ‘Petunia x. hybrid’ گیاهی با رشد سریع، یکساله و بومی آمریکای جنوبی است که گل‌های آن به شکل شیپور مانند، قرمز رنگ با حاشیه سفید و چین دار بوده و در فصل تابستان تا پاییز ظاهر می‌شوند.

نوع بومی آن در ایران هر چند با گلبرگ کمتر، اما از عطر دلپذیری برخوردار است.

گل اطلسی ساقه‌ای کرکدار و پرشاخه، شیپوری شکل و مخملی است و بیشتر به رنگ‌های سفید، قرمز، بنفش، و دو رنگ دیده می‌شود.

اطلسی‌ها خوشبو هستند و شب‌ها عطر آن بیشتر است، اما این گیاه برابر باد و باران آسیب پذیر بوده و با این حال نیاز به نگهداری مناسب دارد.

منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار