جنگ روانی دشمن و مشکلات ارزی، عرصه صادرات را نیز تحت تاثیر قرار داده و امروز شاهد کاهش شدید صادرات کالا‌ها از گمرک هستیم.
کد خبر: ۶۲۸۴۹۶
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۷ 10 July 2018
جنگ روانی دشمن و مشکلات ارزی، عرصه صادرات را نیز تحت تاثیر قرار داده و امروز شاهد کاهش شدید صادرات کالا‌ها از گمرک هستیم.

به گزارش  فارس، رهبر معظم انقلاب در یکی از بند‌های سیاست‌های ابلاغی اقتصادی مقاومتی بر حمایت همه‌جانبه هدفمند از صادرات کالا‌ها و خدمات به تناسب ارزش افزوده و با خالص ارزآوری مثبت تاکید داشته‌اند.

ایشان تسهیل مقررات و گسترش مشوق‌های لازم، گسترش خدمات تجارت خارجی، ترانزیت و زیرساخت‌های مورد نیاز، تشویق سرمایه‌گذاری خارجی برای صادرات، برنامه‌ریزی تولید ملی متناسب با نیاز‌های صادراتی، شکل‌دهی بازار‌های جدید و تنوع بخشی پیوند‌های اقتصادی با کشور‌ها به ویژه با کشور‌های منطقه، استفاده از ساز و کار مبادلات تهاتری برای تسهیل مبادلات در صورت نیاز و ایجاد ثبات رویه و مقررات در مورد صادرات با هدف گسترش پایدار سهم ایران در بازار‌های هدف را از جمله مولفه‌های تحقق این بند از سیاست‌های اقتصادی مقاومتی عنوان کرده‌اند.

رهبر معظم انقلاب از سال‌های دور بر کاهش وابستگی کشور به درآمد‌های نفتی و تکیه بر صادرات غیر نفتی تاکید داشته‌اند که تحقق و عدم تحقق آن نیازمند آسیب‌شناسی و بررسی کارشناسان امر است.

تمام مسوولان بر تسهیل و روان‌سازی امور صادرات تاکید بسیاری دارند چراکه این روز‌ها که کشور با مشکل کمبود ارز مواجه است، صادرات می‌تواند در زمینه ارزآوری موثر واقع شده و بسیاری از مشکلات را رفع کند.

اما گاهی مسوولان و دولتمردان به جای تسهیل و روان‌سازی امور گمرکی و صادرات در عمل، سنگ‌اندازی‌هایی در برابر صادرات دارند که زمین‌گیری صادرکنندگان کوچک و متوسط را در پی دارد.

تشدید تحریم‌ها از سوی آمریکا و افزایش قیمت ارز، بازار صادرات را نیز دچار آسیب و تهدید کرده است به طوری که میزان صادرات کالا به شدت کاهش یافته و از سوی دیگر صادرکنندگان و تجار نیز تمایلی به صادرات ندارند.

بیشتر صادرکنندگان استان همدان با پول ایرانی کالای خود را معاوضه و صادر می‌کنند که بخشنامه دولت تاکید دارد باید ارز به بانک مرکزی تحویل شود. این روند سبب شده تا صادرکنندگان میزان صادرات خود را کاهش داده و منتظر تغییر نظر دولت در این زمینه باشند که به همین دلیل میزان صادرات کالا از گمرک استان در دو ماهه نخست امسال از نظر ارزشی ۳۱ درصد کاهش داشته است.

برای حل مشکلات ارزی کشور باید موضوع برگشت ارز حاصل از صادرات شامل صادرکنندگان عمده کشور شود و صادرکنندگان جزئی که حدود ۳۰ درصد صادرات کشور را انجام می‌دهند از این بخشنامه مستثنی کنند.

نوسانات نرخ ارز نیز سبب شده، تولیدکنندگان ارز مورد نیاز را به سختی تهیه کرده و نسبت به واردات مواد اولیه اقدام کنند، از این رو کاهش واردات نیز خود را نشان داده است.

مشکلات و مسائل مالیاتی، بانکی و سخت‌تر کردن شرایط از طریق برخی بخشنامه‌های دولتی، تجار و صادرکنندگان که سرداران جنگ اقتصادی محسوب می‌شوند را با معضلات بسیاری روبرو می‌سازد که خروج از عرصه و اعلام ورشکستگی را در پی دارد.

برخی سخنان و اقدامات دولت در بخش اقتصادی از جمله تولید، صادرات و بازار به گونه‌ای است که گویا برخی از دولتمردان در این کشور زندگی نمی‌کنند و از مشکلات مردم اطلاعی ندارند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان اظهار کرد: در سه ماهه اول سال ۱۳۹۷ صادرات استان از گمرک همدان از نظر ارزشی به ۲۳ میلیون و ۵۵۶ هزار دلار و به لحاظ وزنی به ۵۳ هزار و ۹۸۸ تن رسیده است.

حمیدرضا متین بیان کرد: واردات کالا از گمرک همدان نیز طی این مدت ۴ میلیون و ۲۵۲ هزار دلار به وزن یک‌هزار و ۱۹۷ تن بوده است.

وی تصریح کرد: از این میزان ۱۸۰ هزار دلار معادل ۴.۳ درصد کالای مصرفی، ۳ میلیون و ۳۸۰ هزار دلار معادل ۷۹.۵ درصد کالای واسطه‌ای و ۶۹۱ هزار دلار معادل ۱۶.۳ درصد خطوط تولید بوده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان عنوان کرد: تراز تجاری استان مثبت و بالغ بر ۱۹ میلیون دلار و حجم مبادلات تجاری استان بالغ بر ۲۷ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار است.

وی اظهار کرد: شعار امسال به فرموده مقام معظم رهبری حمایت از کالای ایرانی بوده و این وظیفه مسوولان و آحاد مردم است که فرهنگ‌سازی کرده تا مصرف کالای ایرانی افزایش یابد.

متین تصریح کرد: خرید کالای ایرانی باعث استقلال اقتصادی و اشتغال جوانان می‌شود که در این راستا حمایت از تولیدکننده و صادرکننده از مهمترین وظایف اداره کل گمرک است.

وی افزود: صادرات، پیش‌نیاز‌هایی همچون افزایش چشمگیر تولید، کیفی کردن تولیدات و کاهش هزینه‌های تولید برای رقابت در بازار دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان عنوان کرد: مدیریت حوزه صادرات تنها به یک دستگاه وابسته نبوده و دستگاه‌های مختلفی از جمله بیمه، بانک‌ها، گمرک و امور مالیاتی باید همکاری لازم را داشته باشند.

وی بیان کرد: در چنین شرایطی که فشار‌های اقتصادی دشمن افزایش یافته باید مسیر را برای صادرات کالا و ارزآوری تجار هموار کنیم نه اینکه با برخی اقدامات در برابر آن‌ها سنگ‌اندازی کنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار