قالی دستباف ایرانی به‌عنوان مهم‌ترین و با ارزش‌ترین کالای هنری و کاربردی ایران زمین در جهان شناخته شده و کم کم جای خود را در رده‌های مختلف جوامع دیگر نیز باز کرده است. از این رو در بسیاری از موزه‌های جهان قالی ایرانی همچون نگینی می‌درخشد، اما در حال حاضر فرش دستباف ایرانی به دلایل مختلف از جمله تغییر دکوراسیون‌ها، تغییر فرهنگ و سلایق، سبک معماری ساختمان‌ها، کفپوش‌ها، فرش‌های ماشینی و... با رقبای زیادی روبه‌رو است.
کد خبر: ۶۲۶۷۰۷
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۵ 04 July 2018
قالی دستباف ایرانی به‌عنوان مهم‌ترین و با ارزش‌ترین کالای هنری و کاربردی ایران زمین در جهان شناخته شده و کم کم جای خود را در رده‌های متوسط جوامع دیگر نیز باز کرده است. از این رو در بسیاری از موزه‌های جهان قالی ایرانی همچون نگینی می‌درخشد، اما در حال حاضر فرش دستباف ایرانی به دلایل مختلف از جمله تغییر دکوراسیون‌ها، تغییر فرهنگ و سلایق، سبک معماری ساختمان‌ها، کفپوش‌ها، فرش‌های ماشینی و... با رقبای زیادی روبه‌رو است. از یکسو همه این رقبا به علوم نوین بازاریابی و تبلیغات مجهز هستند و در مقابل فرش دستباف در همه مراحل خود شامل طراحی، تولید، عرضه و صادرات از یک فرآیند سنتی پیروی می‌کند. 

در حال حاضر شاهد سیر نزولی این تولید فاخر هستیم وبا توجه به مسایل عنوان شده آیین نخستین میز فرش کشور به میزبانی همدان برگزار و مسایل و مشکلات این صنعت بررسی شد.

به گزارش تابناک همدان، رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف کشور در همایش و گردهمایی تجار و بازرگانان فرش دستباف کشور با تولیدکنندگان فرش استان همدان با بیان اینکه موانع صادرات، تولید فرش دستباف را از رونق انداخته است، گفت: مجلس شورای اسلامی تنها مرجعی است که می‌تواند برطرف کننده موانع و مشکلات صادرات محصولات این حوزه باشد.

مشکلات فرش به دست قوه مقننه حل می‌شود

احمد کریمی اصفهانی با اشاره به مشکلات صادرات فرش کشور، افزود: اگر قوه مقننه مشکلات صادرات فرش را حل کند، به زنده شدن و اعتلای تولید فرش کمک کرده است.

وی با بیان اینکه معافیت مالیاتی فرش نیاز به بازنگری و شفاف سازی دارد، افزود: معافیت مالیاتی اگرچه در حد صفر است، اما نیاز به تسلیم اظهارنامه دارد و این موضوع مشکلات عدیده‌ای برای فعالان فرش کشور ایجاد می‌کند.
 
مرجوع کردن فرش‌های صادراتی مهمترین مشکل تجار ایرانی

کریمی اصفهانی مرجوع کردن فرش‌های صادراتی را از مشکلات صادرکنندگان دانست و افزود: این موضوع مسئله مهم برای تاجران است که با تعلل بسیار چندساله در ایران صورت می‌گیرد.

وی توجه به حقوق و دستمزد بافندگان را خواستار شد و خاطرنشان کرد: ضعیف‌ترین قشر جامعه، بافندگان فرش هستند و نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید برای این مهم چاره اندیشی کنند.

رئیس اتحادیه صادر کنندگان فرش کشور اظهار داشت: فرش بخشی از اقتصاد مقاومتی و بهترین مصداق برای تحقق سیاست‌های این راهبرد اساسی است.

کریمی اصفهانی با اشاره به نقش فرش در اشتغال و کاهش بیکاری گفت: یک درصد جمعیت فرش کشور با رده‌های مختلف این حوزه در ارتباط هستند و این موضوع باید بیشتر مورد توجه مسئولان باشد.

مهاجرت روستائیان باعث بی فروغ شدن فرش دستباف

وی شهرنشینی و مهاجرت از روستا‌ها را یکی از معضلات کم فروغ شدن فرش دستباف دانست و افزود: فرش با کمترین هزینه بیشترین اشتغال و منفعت را نصیب کشور می‌کند و قابل سرمایه گذاری و توجه بیشتر است.

در ادامه رئیس مرکز ملی فرش ایران نیز در این گردهمایی گفت: فرش دستباف باید جایگزین فرش ماشینی شود و ایران جز قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین خواستگاه‌های فرش دستباف است.

فرشته دست پاک با بیان اینکه فرش دستباف ایران از روزگاران قدیم تاکنون همواره خودنمایی کرده است، افزود: علاوه بر دیدگاه فرهنگی، فرش دستباف به عنوان هنرو صنعت در توسعه اقتصاد کشور مؤثر بوده و باید موردتوجه ویژه قرار گیرد.

دست‌پاک با تأکید بر اینکه استان همدان قدمت طولانی در حوزه فرش اصیل روستایی دارد، افزود: این هنر گران‌بها باید بار دیگر احیا و به آن پرداخته شود.

از صنعت فرش باید همانند هویت ملی صیانت شود

رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به اینکه باید از صنعت فرش و این هویت ملی صیانت شود، تأکید کرد: ۷۰ درصد بافندگان فرش در کشور زنانی هستند که بدون شعار و چشمداشتی به دولت در این عرصه فعالیت می‌کنند و با استفاده از کمترین سرمایه بیشترین منفعت را برای کشور دارند.

پاک‌دست با بیان اینکه دارا بودن پشتوانه فرهنگی و هنری و وجود نگاه مثبت به فرش ایران در بازار‌های جهانی از مزیت‌های فرش دستباف ایرانی است، افزود: در اختیار داشتن بازار‌های جهانی فرش دستباف، تنوع تولیدات از نظر رنگ، طرح، اندازه و الیاف، تأمین بخش عمده‌ای از مواد اولیه در تولید فرش در کشور، وجود مؤسسات و مراکز علمی و تحقیقات و دانش‌آموختگان از دیگر مزیت‌های فرش دستباف در کشور است.

معافیت فرش دستباف از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده

رئیس مرکز ملی فرش ایران اعلام کرد: بر اساس تصویب مجلس تولید و فروش خدمات انواع فرش دستباف و مواد اولیه آن از پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده معاف خواهند بود.

وی یادآور شد: در جای جای روستا‌های این سرزمین فرزندانی بدون هیچ چشم داشتی از دولت در حال کار و فعالیت در این حوزه هستند و کسب‌وکاری مانند فرشبافی که با کمترین هزینه، تولید ارزش‌افزوده‌ای به ارمغان بیاورد و موجب اشتغالزایی شود، وجود ندارد.

فرش ایرانی برای تبدیل به برند خون دل‌ها خورده است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان نیز در گردهمایی تجار و بازرگانان فرش دستباف کشور با تولیدکنندگان فرش استان همدان نیز با اشاره به اینکه بخشی از صادرات غیرنفتی شامل صادرات صنایع‌دستی می‌شود، اظهار داشت: در بین صنایع‌دستی فرش جایگاه ویژه‌ای دارد و خون دل‌های بسیاری برای آن خورده شده است تا به یک برند تبدیل شود.

رضا قیاسی با بیان اینکه استان همدان از فرصت صنعت فرش‌بافی در کنار دیگر فرصت‌ها نظیر صنعت مبل و منبت، کار روی شیشه و سنگ‌های قیمتی استفاده می‌کند، افزود: فرش‌بافی سابقه‌ای دیرینه دارد و روستا‌ها و شهر‌های استان همدان قدمت بسیاری در فرش‌بافی دارند.

وی با بیان اینکه ۳ رویداد مهم ملی و بین‌المللی در استان همدان اتفاق افتاده و می‌افتد، عنوان کرد: رویداد اول برگزاری نخستین جشنواره پویانمایی بود که با حضور مدیران صداوسیما برگزار شد و برگزاری این جشنواره در همدان بهانه و فرصتی برای تبلیغ همدان و رویداد‌های ۲۰۱۸ شد.

عوامل کاهش صادرات فرش دستباف باید شناسایی شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان عنوان کرد: عواملی که سبب کاهش صادرات و از بین رفتن بازار‌های صادراتی فرش دستباف شده است باید شناسایی و رفع شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان نیز در این گردهمایی با اشاره به اینکه همدان امسال میزبان دو رویداد مهم ملی و بین‌المللی است، اظهار داشت: همدان در شهریورماه میزبان رویداد"همدان پایتخت گردشگری آسیا" و در آبان ماه نیز میزبان"چهلمین نشست اعضای وابسته سازمان جهانی گردشگری" است.

حمید رضا متین در مورد وضعیت صنعت فرش و صنایع‌دستی استان همدان بیان کرد: با همکاری متعدد، همدان در رابطه با فرش ثبت جهانی شده و برند‌هایی نظیر فرش جوزان ملایر، مهربان کبودرآهنگ و سالار نهاوند ثبت ملی شده است.

۵۷ هزار بافنده در استان شناسایی شده است

متین با اشاره به اینکه در استان همدان ۵۷ هزار قالیباف شناسایی شده است، ابراز کرد: با توجه به اینکه عده‌ای از قالی‌بافان به سازمان صنعت، معدن و تجارت مراجعه نمی‌کنند پیش‌بینی ما این است که بیش از ۱۰۰ هزار نفر در استان به قالی‌بافی مشغول هستند.

وی با بیان اینکه هدف از برگزاری این گردهمایی این است که در سال حمایت از تولید ایرانی میزبان تجار و تولیدکنندگان فرش هستیم، تأکید کرد: به دنبال برقراری ارتباط تجار با تولیدکنندگان فرش دستباف استان همدان هستیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با تأکید بر اینکه بر اساس دستور استاندار همدان، قرار شده است یارانه‌ای به واحد‌های پشتیبان در حوزه فرش اعطا شود که این امر می‌تواند درزمینهٔ اشتغال‌زایی مؤثر باشد، افزود: ۷۰۰ پرونده برای دریافت تسهیلات تشکیل و به بانک‌ها معروفی شده است که امیدواریم بیش از ۶۵ درصد این پرونده‌ها به مرحله دریافت تسهیلات برسد.
 
همدان زمانی بندرفرش کشور بود

متین با اشاره به اینکه رفع مشکلات بیمه و تخصیص اعتبارات و تسهیلات با نرخ پایین از جمله درخواست‌ها در حوزه صنعت فرش است، بیان کرد: همدان زمانی بندر فرش کشور بود که مقداری این موضوع ضعیف شده است و به دنبال ایجاد فضا و شرایطی مناسب برای بازگشت به شرایط گذشته هستیم.

لازم به ذکر است، آیین برگزاری نخستین میز فرش کشورمان با حضور یکصد تاجر و بازرگان فرش از شهر‌های مختلف کشورمان و بافندگان فرش دستباف، در هتل باباطاهر همدان برگزار شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار