سخنگوی شورای اسلامی شهر همدان گفت: درختچههای شمشاد و زرشک به جای چمن و نردههای آهنین در بلوارهای این شهر کاشته میشود.
به گزارش ایرنا، کامران گردان در نشست اعضای شورای هماهنگی ترافیک همدان افزود: جایگزینی پوشش گیاهی مناسب به جای چمن و نردههای آهنین، چهرهای زیبا از شهر را به نمایش میگذارد.
وی اضافه کرد: علاوه بر این کاشت این گونهها به جای چمن، میزان مصرف آب را کاهش میدهد چراکه پوشش گیاهی چمن هر روز یک نوبت، اما درختچههای شمشاد و زرشک هفتهای دو نوبت نیازمند آبیاری هستند.
سخنگوی شورای اسلامی شهر همدان ادامه داد: همدان به عنوان یک شهر گردشگری باید برای حضور مسافران و گردشگران زیباتر شود و جایگزینی شمشاد به جای نردههای آهنین، در زیبایی منظر شهری تاثیر دارد.
گردان با بیان اینکه با ادامه نصب نردههای مخالف هستم، اظهار داشت: هر مسافری با دیدن نردههای دو متری نصب شده، قضاوت نادرستی از شهر و ساکنان آن میکنند.
وی ادامه داد: پلیس راهور خواستار ادامه نرده کشی در بلوارهاست، اما آمارها گویای تاثیر اندک این مولفه در کاهش سوانح رانندگی است.
سخنگوی شورای شهر همدان اظهار داشت: علاوه بر اجرای طرحهای عمرانی و مقررات انتظامی، باید مولفههای آموزشی نیز جدی گرفته شود چراکه آموزش مغفول مانده است.
گردان درباره نصب سرعتکاه برای کاهش سوانح نیز بیان کرد: افزایش نصب سرعت گیر موجب بروز ترافیک، نارضایتی مردمی و هدایت خودروها به دیگر معابر میشود.
وی افزود: در برخی معابر به قدری شمار سرعتکاههای زیاد شده است که راننده رغبتی به انتخاب این مسیر برای عبور و مرور ندارد.
سخنگوی شورای اسلامی شهر همدان تاکید کرد: به جای ایجاد یک فضای پلیسی و نصب متعدد سرعت گیر، باید از تجهیزات نوین برای کاهش سوانح بهره گرفت.
گردان تاکید کرد: با وجود اینکه میلیاردها ریال برای نصب دوربین و ایجاد مانیتورینگ در شهرداری هزینه شده، اما پلیس راهور به علت یک اختلاف نظر، مامور خود را از این مرکز فراخوانده است.
وی گفت: مستقر شدن مانیتورینگ در مقر پلیس یا شهرداری محل مناقشه این دو مجموعه است با این وجود این موضوع نباید عاملی برای فراخوان مامور راهور شود.
گردان اضافه کرد: هم اینک با وجود هزینه میلیاری برای راه اندازی این مرکز با هدف کنترل تخلفات حادثه ساز، اما اعمال قانونی صورت نمیگیرد.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان همدان نیز در این نشست بیان کرد: ۵۸ درصد متوفیان سوانح در هفت سال گذشته مختص شهرستان همدان است.
سرهنگ نعمت الله زنگنه افزود: میانگین فوت عابران در هفت سال گذشته هر ساله بیش از ۵۰ درصد مجموع متوفیان سوانح درون شهری ثبت میشود.
وی اضافه کرد: همچنین شهرستان همدان بیشترین سهم را در آمار سوانح فوتی و جرحی در هفت سال گذشته دارد.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی همدان اظهار داشت: بیش از ۶۰ درصد مجروحان سوانح رانندگی این شهرستان را عابران تشکیل میدهند که این آمار در هفت سال گذشته سیر صعودی نشان میدهد.
سرهنگ زنگنه ادامه داد: بیشترین میزان سوانح فوتی در ۱۳ معبر این شهرستان شامل بلوارهای شهید همدانی، امام خمینی (ره)، ارتش، آیت الله نجفی، بهشت، سیدجمال الدین اسدآبادی، شهید مطهری، ارم، کربلا، آزادگان، بدیع الزمان، رجایی و کاشانی رخ داده است.
وی خواستار ایمن کردن معابر با افزایش طول نرده کشی، ایجاد سرعتکاه استاندارد، اجرای طرح اصلاح هندسی، نصب و بهره برداری از دوربینهای کنترل تخلفات، ایجاد شیارهای لرزانده بصورت عرضی و مسدود کردن ترددهای عرضی در بلوارها به خصوص برای موتور سواران با نصب نرده یا گاردریل شد.
مشاور معاونت امور عمرانی استانداری همدان نیز در این جلسه تاکید کرد: برای ارائه برنامه صحیح در زمینه کاهش سوانح باید ابتدا محل دقیق سوانح مشخص شود.
مهدی شاکری اضافه کرد: وقتی بدون بیان محل بروز حادثه، عنوان میشود که در یک بلوار چند کیلومتری چندین سانحه فوتی رخ داده است نمیتوان برنامه علمی برای کاهش سانحه ارائه کرد.
وی ادامه داد: با وجود مکاتبات صورت گرفته برای در نظر گرفتن طول و عرض جغرافیای سوانح و پیاده کردن آن بر روی نقشه 'جی. آی. اس' متولیان امر کاری نکردند.
شاکری اضافه کرد: حتی برای به دست آوردن محل و نقطه دقیق سوانح به ارائه نشانههایی نظیر بروز سانحه در نزدیک یک واحد تولیدی، تجاری و یا محل کسب و کار به عنوان نقطه کمکی نیز قانع شدیم که این آمار و اطلاعات نیز به دستمان نرسید.
وی پیشنهاد داد: برای اینکه بتوان برنامه دقیقی برای کاهش سوانح فوتی در شهرستان همدان ارائه دهیم، هر هفته یک نوبت نمایندگانی از هر سازمان در محل دقیق سانحه فوتی حضور یافته و علل و عوامل بروز این سانحه را در محل بررسی کنند.
سال گذشته ۵۰۵ تن در سوانح رانندگی درون و برونشهری استان همدان جان خود را از دست دادند.