نویسنده و شاعر کتاب شعر انقلاب همدان:
محمد صارمی*
کد خبر: ۵۶۷۱۹۵
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۷ 17 February 2018
نویسنده و شاعر همدانی گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر فقط روی یک یا چند شاعر و نویسنده تمرکز شده و بقیه نویسندگان و به خصوص نویسندگان جوان مورد توجه قرار نگرفته‌اند، باید سعی کنیم ادبیات 40 ساله انقلاب اسلامی را مانند سعدی و حافظ جهانی کنیم، معرفی ادبیات انقلاب اسلامی به جهان جای کار دارد.

به گزارش فارس، انقلاب اسلامی ایران یکی از بزرگترین و منحصر به فرد‌ترین انقلاب‌های جهان است که جوانان و نوجوانان، زنان و مردان برای به ثمر نشستن این انقلاب جان خود را فدا کردند.

این در حالی است که مردم ایران قریب به 40 سال همچنان روحیه انقلابی و شهادت‌طلبی خود را حفظ کرده و هنوز هم جوانان زیادی دفاع از آرمان‌های دینی پا را  فراتر از مرزها گذاشته با دشمنان می‌جنگند تا دشمن به گوشه‌ای از خاک وطن نزدیک نشود.

قطعا نقش حوزه‌ها و نهادهای فرهنگی برای آشنایی جوانان و نسل‌های آینده این کشور با آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب بیشتر از سایر حوزه‌ها است و حال باید دید آیا حوزه‌های فرهنگی موفق به انتقال مفاهیم دینی و ارزشی و در کنار آن جذب جوانان به ارزش‌های دینی شده‌اند؟ با توجه به شبیخون‌ فرهنگی آیا همانگونه که دشمن برای جدایی جوانان از آرمان‌های انقلاب تلاش می‌کند، نهادهای فرهنگی و اجتماعی برای جذب جوانان تلاش می‌کنند؟

به همین منظور گفت‌وگویی با محمد صارمی شاعر و نویسنده همدانی انجام دادیم که در ادامه آن را می‌خوانید.

 ابتدا خود را معرفی کنید و بفرمایید چند سال است که در این حوزه فعال هستید؟
صارمی: محمد صارمی هستم متولد 64؛ 15 سال است در حوزه شعر و ادبیات انقلاب می‌نویسم و شعر می‌گویم.

چند اثر در حوزه انقلاب دارید؟
صارمی: از زمان شروع فعالیت تا کنون پنج کتاب در حوزه شعر انقلاب و کودکان و نوجوان نوشته‌ام، «رویای کودکان بی سرزمین» در قالب شعر سپید، «شناسنامه مشترک»، «تحریر» از جمله آثارم هست، دو کتاب دیگر در حوزه کودکان و نوجوانان در دست چاپ است؛ در مجموع 35 شعر در قالب شعر سپید دارم.

بیشتر در چه حوزه‌ای فعالیت دارید؟
صارمی: قالب شعرهای من موضوع آزادی و صلح است و بیشتر در حوزه شعر سپید کودکان و نوجوانان فعالیت می‌کنم.

آیا کتاب‌های انقلابی در قالب رمان به چاپ رسیده‌ است؟
صارمی: خوشبختانه طی سال‌های گذشته کتاب‌های انقلابی در قالب رمان و خاطره نویسی به چاپ رسیده و جشنواره‌ها و شب شعر‌های زیادی در طول سال برگزار می‌شود اما این جشنواره‌ها هنوز به انسجام نرسیده‌اند.

 آیا در حوزه شعر و کتاب موفق به معرفی انقلاب اسلامی شده‌ایم؟
صارمی: کتاب‌ها و شعر‌ها نباید محدود به کشور ایران باشد بلکه باید شعرهای انقلاب اسلامی را به زبان‌های دیگر ترجمه و انقلاب را در قالب شعر به سایر کشورها معرفی کنیم، متاسفانه در زمینه شناساندن ادبیات اسلامی به سایر کشورها ضعیف بوده‌ایم.

در خصوص تاثیر هنر و شعر در انتقال مفاهیم و ارزش‌ها صحبتی دارید؟
صارمی: هیچ هنری مانند شعر به مردم نزدیک نیست چراکه عموم مردم حداقل در روز یک بیت شعر را می‌خوانند و بنابراین باید بیشتر در این حوزه وارد شویم و از این پتانسیل ارزشمند در راستای شناساندن ارزش‌های انقلاب به جامعه داخلی و خارجی بهره ببریم، در این زمینه نیز رسانه‌ها باید در معرفی کتاب‌ها و نویسندگان ورود جدی داشته باشند چراکه شاعران و نویسندگان خوب و خبره‌ای در این زمینه داریم.
 
 آیا ادبیات انقلاب اسلامی آن طور که باید به کشور‌های دیگر معرفی شده‌ است؟
صارمی: متاسفانه در سال‌های اخیر فقط روی یک یا چند شاعر و نویسنده تمرکز شده و بقیه نویسندگان و به خصوص نویسندگان جوان مورد توجه قرار نگرفته‌اند، باید سعی کنیم ادبیات 40 ساله انقلاب اسلامی را مانند سعدی و حافظ جهانی کنیم، معرفی ادبیات انقلاب اسلامی به جهان جای کار دارد و ما نیز مترجمان خوبی در این زمینه داریم که می‌توانند آثار انقلابی را به زبان‌ کشور‌های دیگر ترجمه کنند.

نقش هنر در ماندگاری ارزش‌های انقلاب؟
صارمی: «طبق سخن رهبر انقلاب هر تفکری که در قالب هنر گنجانده نشود ماندنی نیست»، و اگر به دنبال ماندگاری ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی هستیم چاره‌ای جز گنجاندن آن در قالب هنر ندرایم که شعریکی از مهم‌ترین هنر‌ها به منظور ماندگاری ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی است.

در مورد کتاب «تحریر» کتاب برگزیده جشنواره انقلاب صحبتی دارید؟
صارمی: کتاب تحریر در جشنواره شعر انقلاب سال گذشته به عنوان اثر برگزیده انتخاب و شد و اکنون در یک نسخه و هزار جلد به چاپ رسیده‌، نوع نگاه من در این کتاب فرامرزی است و تاکید بر صلح و آزادی دارد.

هنگام نوشتن کتاب و اشعار این کتاب به چه چیزی فکر‌ می‌کردید؟
صارمی: این کتاب بیشتر برگرفته از فضای انقلاب اسلامی است و هنگام نوشتن آن سعی کردم غیر ایرانی‌ها و کسانی که جنگ را ندیده‌اند جنگ را درک کنند و امیدوارم با نوشتن این کتاب یک گام به منظور بین‌المللی کردن ادبیات انقلابی برداشته باشم.

سخن پایانی:
صارمی: همدان دارای شاعران و نویسندگان بزرگی است اما همیشه چهره‌های این حوزه به صورت تک نفری معرفی شده‌اند، و من امیدوارم بقیه نویسندگان و شاعران نیز مورد توجه قرار گیرند تا بتوانیم از آنها در راستای معرفی انقلاب‌ و ارزش‌های آن استفاده کنیم.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار