رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: تا پایان سال 20 نوع فناوری نوین را به عرصه تولید محصولات کشاورزی می‌رسانیم ضمن اینکه در دولت یازدهم 38 نوع فناوری نوین را در فرآیند تولید محصولات داشتیم.
کد خبر: ۴۷۹۴۱۲
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۱ 16 August 2017
رئیس مرکز مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی گفت:برای نخستین‌بار در کشور تسهیلات ۴درصد برای توسعه فناوری‌های نوین با همکاری بانک کشاورزی ارائه می‌شود.

به گزارش تسنیم، کامبیز عباسی در حاشیه نشست با دبیران مناطق مکانیزاسیون کشور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امسال برای نخستین بار تسهیلات با سود 4 درصد برای توسعه فناوری‌های نوین در حوزه کشاورزی و در راستای ارتقای بهره‌وری در فرآیند تولید محصولات کشاورزی به بهره‌برداران اعطا می‌شود.

وی با اعلام اینکه برای این اقدام 600 الی 650 میلیارد ریال اعتبار برای اعطای تسهیلات در اختیار مکانیزاسیون است بیان کرد: این تسهیلات طی توافقنامه‌ای که با بانک کشاورزی منعقد شد توسط این بانک ظرف مدت 10 الی 15 روز آینده ارائه می‌شود.

عباسی عنوان کرد: پرداخت تسهیلات صرفاً برای ماشین‌های نوین در حوزه کشت محصولات زراعی، باغی، دام، طیور و غیره اعطا می‌شود ضمن اینکه نوع ماشین‌ها باید خاص باشد و این تسهیلات مشمول ماشین‌های مرسوم نمی‌شود.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: تا پایان سال 20 نوع فناوری نوین را به عرصه تولید محصولات کشاورزی می‌رسانیم ضمن اینکه در دولت یازدهم 38 نوع فناوری نوین را در فرآیند تولید محصولات داشتیم.

وی با بیان اینکه شناسایی نیازهای استان‌ها در مورد استفاده از فناوری‌های نوین انجام گرفته گفت: امیدواریم با اتخاذ این سیاست بتوانیم هدایت تقاضا را به سمت فناوری‌های نوین در کشاورزی داشته باشیم.

عباسی از دبیران مکانیزاسیون استان‌های غرب کشور درخواست کرد تا ظرفیت استان و شهرستان‌های خود را در مورد نوع و تعداد فناوری‌های نوین بررسی کنند و در ادامه بیان کرد: به دنبال این موضوع هستیم تا فناوری در اختیار تشکل یا کسی قرار گیرد تا توان ترویج و توسعه کار را داشته باشد و فنی با ماشین برخورد کند.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: محوریت استفاده از فناوری‌های نوین در راستای کاهش مصرف و تقاضای آب است چرا که باید به سمتی حرکت کنیم ارتقای بهره‌وری آب را داشته باشیم و به ازای آب کمتر محصول بیشتری را تولید کنیم.

رشد 278 درصدی کشور در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی

عباسی با تأکید بر اینکه باید کشت با نشاء را افزایش دهیم و در این راستا برنامه‌هایی داریم اظهار داشت: کاهش عملیات خاک‌ورزی، در راستای حمایت از مکانیزاسیون باغبانی و کاهش قیمت محصولات باغی، توسعه گلخانه‌ها و تغییر نظام کشت از محیط باز به بسته، انتقال کشت‌های بهاره به پاییزه، کشت ارقام با دوره رشد کوتاه و غیره از اولویت‌های در نظر گرفته‌شده است.

وی افزود: در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی رشد 278 درصدی را در ماشین‌ها و ادوات کشاورزی- حفاظتی داشتیم  و برآورد می کنیم تا در شرایط فعلی حدود یک میلیون و 600 هزار هکتار از اراضی کشور تحت عملیات کم خاک‌ورزی و بی خاک‌ورزی قرار گیرد که یک میلیون هکتار از آن مربوط به اراضی دیم است.

صرفه‌جویی 3 میلیارد مترمکعب آب در حوزه کشاورزی

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه برآورد می‌کنیم تا در سطح 640 هزار هکتار اراضی آبی کشور که عملیات داشتیم حدود 3 میلیارد مترمکعب صرفه‌جویی در حوزه آب را داشتیم گفت: این میزان صرفه‌جویی را مدیون تغییر نگرش از استفاده از گاوآهن به سمت ماشین‌آلات و مکانیزاسیون هستیم.

عباسی عنوان کرد: بخش مکانیزاسیون سبب شد تا 5 الی 6 درصد کاهش مصرف و تقاضای آب در بخش کشاورزی را با تغییر نگرش داشته باشیم این رقم حداقل میزان برآورد کارشناسی است.

وی اظهار داشت: امسال خط پنجم اعتباری مکانیزاسوین به مبلغ 1500 میلیارد تومان سهمیه بندی شد و استان‌های ما به لحاظ سرمایه‌گذاری و وجود برنامه مدون و مشخص در راستای اولویت‌ها در حوزه مکانیزاسیون فعالیت خوبی دارند.

عباسی با بیان اینکه اولویت و محوریت ما استفاده از تولید داخل است، گفت: در شرایط فعلی در خط اعتباری مکانیزاسیون 95 درصد تکیه به صنعت داخل است و بیش از 95 درصد منابع ممکن است در حوزه صنایع داخلی کشور باشد.

نیاز کشور به ماشین‌های وارداتی در زراعت برنج، باغبانی و فناوری‌های نوین

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی با اعلام اینکه 99 درصد گندم کشور با ماشین تولید داخل برداشت می‌شود افزود: در حوزه زراعت برنج، باغبانی و فناوریهای نوین به ماشین‌های وارداتی نیاز داریم.

عباسی با بیان اینکه غلات در کشور بیش از 90 درصد با صنعت داخلی تولید می‌شود گفت: در حوزه برنج نیز به دنبال بومی سازی فناوری و تولید ماشین آلات هستیم ضمن اینکه اخیرا در استانهای شمالی ماشین های تولید کننده قرار است به صورت تولید مشترک سرمایه گذاری داشته باشند و این موارد بیانگر وجود امنیت سرمایه گذاری در کشور است.

وی در رابطه با فرسودگی ماشین‌آلات کشاورزی بیان کرد: هزینه تعمیر و نگهداری ماشین آلات کشاورزی در کشور ما بسیار پایین است و اکثر کشاورزان ماشین‌ها را با هزینه‌های اندکی راه‌اندازی، به‌روزرسانی و اصلاح می‌کنند و عمر تنها بیانگر فرسودگی ماشین نیست.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: سهم فرسودگی در حوزه ماشین‌های کشاورزی به لحاظ تعدادی در مورد تراکتور و کمباین 50 درصد است و این رقم در واقعیت کمتر از 20 درصد است.

عباسی اظهار داشت: ظرف کمتر از 4 سال بیش از 91 درصد موجودی تراکتورهای نیمه سنگین در کشور تراکتور و کمباین تزریق شده و سهم فرسوده‌ها کاهش یافته به این معنی که سهم عملیاتی آنها کمتر از 20 درصد و سهم موجودی آنها نیز 50 درصد است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار