مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان بیان کرد: ۲۰ درصد از کشمش دنیا در ایران تولید می‌شود که از این نظر پس از آمریکا و ترکیه رتبه سوم جهان را به خود اختصاص داده و ملایر تنها تولیدکننده کشمش استان همدان است.
کد خبر: ۴۷۰۶۵۸
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۹ 01 August 2017
 مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: سالانه حدود 38 هزار تن کشمش از ملایر صادر می شود که از این نظر 28 درصد صادرات کشمش کشور را به خود اختصاص داده و دارای جایگاه بالایی است.

به گزارش ایرنا شهرام پیشه ور در نشست بررسی مشکلات تعاونی باغداران و کشاورزان شهرستان ملایر افزود: 820 هزار تن کشمش در دنیا صادر می شود که 135 هزار تن معادل 16.5 درصد مربوط به کشور ایران است.

وی ارزش دلاری صادرات کشمش در دنیا را 2 میلیارد دلار عنوان و اظهار کرد: از این رقم 280 میلیون دلار مربوط به ایران و 72 میلیون دلار مربوط به استان همدان است که 25 درصد از ارزش دلاری صادرات کشمش کشور مختص ملایر است.

وی جایگاه ارزش دلاری و صادرات کشمش ملایر را در دنیا بسیار رفیع و بالا دانست و ادامه داد: در حال حاضر انگور و کشمش برای ملایر در کل کشور و جهان یک برند است و کشمش این شهرستان به حدود 34 کشور صادر می شود.

پیشه ور صادرات بیش از 95 درصد از محصولات کشاورزی استان از شهرستان ملایر، وجود تنها مرکز قرنطینه استان در ملایر و دارا بودن گمرک مستقل را از دیگر شاخص های ملایر برشمرد و افزود: جایگاه ملایر در این حوزه باید ارتقا پیدا کند.

وی میزان تولید کشمش در جهان را یک میلیون و 153 هزار تن عنوان کرد و گفت: 230 هزار تن از این میزان در ایران تولید می شود که شهرستان ملایر به تنهایی بیش از 44 هزار تن معادل 20 درصد از کشمش تولیدی کشور را به خود اختصاص داده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان بیان کرد: 20 درصد از کشمش دنیا در ایران تولید می شود که از این نظر پس از آمریکا و ترکیه رتبه سوم جهان را به خود اختصاص داده و ملایر تنها تولید کننده کشمش استان همدان است.

پیشه ور با بیان اینکه چهار درصد از انگور دنیا و 3.5 درصد انگور کشور در ملایر تولید می شود، افزود: استان همدان 7.2 درصد از انگور تولیدی کشور را دارد.

وی گفت: 10 هزارو 500 هکتار با 3.5 درصد از اراضی شهرستان ملایر زیر کشت انگور است و از این نظر دارای رتبه و جایگاه بالایی است.
پیشه ور میزان تولید انگور در دنیا را بیش از 74 میلیون و 500 هزار تن و در ایران سه میلیون و 167 هزار تن با چهار درصد عنوان کرد و افزود: از این رقم 321 هزار تن معادل 10 درصد انگور کشور در استان همدان تولید می شود.

وی اظهار کرد: ملایر با بیش از 200 هزار تن تولید انگور، 53 درصد از انگور تولیدی استان همدان را به خود اختصاص داده و از نظر تولید از میانگین کشوری بالاتر است.

*سهم استان همدان و ملایر در صادرات انگور تازه صفر درصد است

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با تاکید بر صادرات انگور تازه به دنیا خاطرنشان کرد: ایران در این زمینه جایگاهی در دنیا ندارد و سهم استان همدان و ملایر در صادرات انگور تازه صفر درصد است.

پیشه ور ادامه داد: این در حالیست که ارزش صادرات انگور در دنیا به تنهایی هشت میلیارد دلار و صادرات کشمش 2 میلیارد دلار است، در حالیکه از صادرات انگور تازه غفلت کرده و تنها به صادرات کشمش تکیه کرده ایم.

وی همچنین با اشاره به تشکیل صندوق کشمش گفت: توافق اولیه تشکیل این صندوق اخذ شده و در جلسه ای که 12 استان کشور در تهران داشتند، مقرر شد این صندوق در سطح شهرستان ها راه اندازی شود.

وی افزود: در این جلسه قرار شد پس از 6 ماه که صندوق کشمش فعالیت خود را انجام داد، صندوق ملی راه اندازی شود.

پیشه ور با اشاره به پرداخت یارانه کشمش به باغداران بیان کرد: 150 میلیارد ریال یارانه کشمش به استان همدان اختصاص یافت که تاکنون 60 میلیارد ریال آن پرداخت شده است.

وی اضافه کرد: در صورت موافقت بخشی از یارانه کشمش که هنوز پرداخت نشده، به عنوان سهم آورده باغداران در این صندوق هزینه شود که به همین میزان هم دولت به صندوق کشمش کمک خواهد کرد.

مدیر حفظ نباتات در عین حال تاکید کرد: 600 میلیارد ریال اعتبار سرمازدگی استان همدان است که اگر از این مبلغ به تعاونی باغداران در قالب صندوق کشمش کمک شود، سهم آورده باغداران بالا رفته و کمک دولت نیز افزایش پیدا می کند.

به گزارش ایرنا پیشه ور با اشاره به طرح بهبود کیفیت انگور و کشمش ملایر طی برنامه پنج ساله بیان کرد: چنانچه 400 میلیارد ریال تسهیلات بانکی و 550 میلیارد ریال کمک بلاعوض پرداخت شود، سالیانه می توانیم 770 میلیارد ریال افزایش درآمد فقط در بخش انگور و کشمش ملایر داشته باشیم.

وی همچنین در خصوص مبارزه با کرم خراط نیز اظهار کرد: در این راستا 250 میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شد که در سطح 15 هزار هکتار از باغ های گردوی استان همدان در 2 سال عملیات تلفیقی مبارزه با کرم خراط را انجام دهیم.

پیشه ور یادآور شد: در حال حاضر برای 44 هکتار از سطح باغ های گردوی ملایر مواد اولیه خریداری شده که بیشترین سهم را در بین شهرستان های استان دارد و پیش بینی ما این است که 200 تا 300 هکتار را در سطح استان پوشش دهیم.

بیش از 10 هزارو 500 هکتار از اراضی شهرستان ملایر زیر کشت باغ های انگور است و سالانه حدود 240 هزار تن انگور و 45 هزار تن کشمش تولید می کند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار