چهار خطه کردن محور نهاوند - فیروزان به‌عنوان مسیر تردد زائران کربلا در حالی متوقف‌شده که این پروژه در کمتر از سه ماه مانده به اربعین در میان کمبود اعتبار همچنان جان می‌گیرد.
کد خبر: ۲۸۴۰۱۹
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۷ 24 August 2016
چهار خطه کردن محور نهاوند - فیروزان به‌عنوان مسیر تردد زائران کربلا در حالی متوقف‌شده که این پروژه در کمتر از سه ماه مانده به اربعین در میان کمبود اعتبار همچنان جان می‌گیرد.

به گزارش مهر، در حال حاضر بیش از ۴۹۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی در نهاوند وجود دارد که محورهای ارتباطی نهاوند به بروجرد، نهاوند به کرمانشاه و نهاوند به ملایر از محورهای اصلی این شهرستان است.

طی سال گذشته در شهرستان نهاوند ۲۳ نفر در تصادفات برون‌شهری و ۵ نفر در تصادفات درون‌شهری کشته و در این مدت ۵۷۸ نفر نیز در نقاط مختلف براثر سانحه تصادف مجروح شدند و این در حالی است که آمار تخلفات رانندگی شهرستان نهاوند از بین ۹ شهرستان رتبه ششم را به خود اختصاص داده است. این آمار نشان می دهد راه های این شهرستان، که در مسیر تردد زائران اربعین و کربلا است، از ایمنی برخوردار نیست.

در همین راستا محور نهاوند - فیروزان یکی از پرترددترین محورهای شهرستان نهاوند است که طرح ایمن کردن آن از دولت قبل به دولت یازدهم رسیده و این در حالی است که اجرای این پروژه ازسال ۹۱ نیمه‌کاره رهاشده است.

این محور روزانه محل تردد بسیاری از وسایل نقلیه عمومی و شخصی نظیر اتوبوس‌ها، تریلرهای باری و نفت‌کش ها است که ایمن نبودن آن می‌تواند حوادث دل‌خراش و جبران‌ناپذیری را رقم بزند.

برخورد تریلر حمل قیر با خودرو سواری پراید با یک کشته و زخمی و برخورد سواری پراید و پیکان با ۳ کشته و ۵ مجروح ازجمله حوادث اخیری است که در این محور رخ‌داده که نشان از وخیم بودن حال این محور دارد و می‌طلبد مسئولان عزمی جهادی در زمینه رفع مشکل این محور داشته باشند.

احمد خزایی از حاضران درصحنه تصادف دل‌خراش برخورد یک دستگاه سواری پراید با یک دستگاه تریلر حمل قیر در محور نهاوند -فیروزان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: محور نهاوند - فیروزان روزانه شاهد تردد تعداد زیادی وسایل نقلیه شخصی و عمومی است.

وی ادامه داد: ابتدای این محور از میدان شهید حیدری نهاوند تا نزدیک پل حاج علی مراد به‌صورت چهار خطه و توسط نیوجرسی جداسازی شده است که به حمدالله تصادف چندانی در آن قسمت رخ نمی‌دهد.

عمده تصادفات این محور از پل حاج علی مراد به سمت فیروزان رخ می‌دهد

وی گفت: عمده تصادفات این محور از پل حاج علی مراد به سمت فیروزان رخ می‌دهد که متأسفانه دارای عرض کمی است.

خزایی گفت: متأسفانه با توجه به عرض کم این محور و خستگی رانندگان در جاده شاهد حوادث ناگوار و دردآور در این محور هستیم.

وی به حادثه تصادف پراید و تریلر اشاره کرد و گفت: آنچه در این حادثه دل‌خراش در ذهن بنده است و تا عمر دارم از یاد نخواهم برد گریه‌های راننده تریلر بود که فریاد می‌زد کاش راه فرار داشتم و این اتفاق پیش نمی‌آمد.

وی گفت: مردم ما به این اندازه در حق هم دلسوز و دل‌رحم هستند و ما نیز انتظار داریم مسئولان با توجه به این مسائل هرچند که مشکلات اقتصادی و اجتماعی کشور در نقاط مختلف زیاد است اما این پروژه که سالانه تعداد زیادی از هم‌وطنان را به کام مرگ می‌کشاند را ساماندهی کنند و اعتبار برای آن‌ها در نظر بگیرند.

وی با اشاره به اینکه این پروژه حدود ۴ سال است بدون انجام هیچ‌گونه عملیاتی رهاشده است، گفت: امیدواریم مسئولان برای به حداقل رسیدن تلفات در این محور اقدامات مؤثری انجام دهند.

عنوان پروژه: چهار خطه کردن محور نهاوند - فیروزان       

تاریخ شروع قرارداد:  ۹۱/۴/۵

عمر پروژه: ۴ سال

میزان تأخیر تکمیل پروژه نسبت به زمان اولیه: ۲ سال

میزان پیشرفت کل پروژه: ۵۲ درصد

میزان پیشرفت جزئی : خاک‌برداری و تخریب ۱۰۰درصد، خاک‌ریزی ۱۰ درصد و الباقی که شامل ابنیه فنی و پل است ۰ درصد

محل اجرا: شهرستان نهاوند(از پل حاج علی مراد به سمت فیروزان)

طول راه: ۱۳ کیلومتر

کاربری یا دلیل اهمیت پروژه: سهولت دررفت و آمد استفاده‌کنندگان از راه و جاده، ایمنی عبور و مرور و کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای

چرایی تأخیر در اتمام پروژه: به علت عدم تخصیص مالی پروژه ماده ۴۸ شده

وضعیت فعلی پروژه: با توجه به اینکه پروژه ملی بوده و از جدول ۲۰ قانون بودجه تأمین و تخصیص داده می‌شود تاکنون اعتباری برای آن تأمین نشده.

دستگاه‌های مسئول برای پیگیری اتمام پروژه:  اداره راه و شهرسازی نهاوند

محل تأمین اعتبار: پروژه ملی بوده

مبلغ اولیه قرارداد: ۸۶/۷۳۶/۹۷۸/۶۰۰  ریال

کل اعتبارات هزینه شده برای پروژه تاکنون:  پنج میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان

میزان اعتبار موردنیاز برای تکمیل پروژه: ۲۵ میلیارد تومان

ساماندهی و تعریض ادامه محور نهاوند -فیروزان تا شهر فیروزان تا قبل اربعین

کریم حمیدوند فرماندار نهاوند در خصوص این محور در گفتگو با مهر گفت: پروژه محور نهاوند - کرمانشاه ازجمله پروژه‌هایی ملی راه و شهرسازی در شهرستان نهاوند است که متأسفانه در حال حاضر عملیات اجرایی آن تعطیل است.

 وی علت اصلی تعطیلی عملیات اجرایی در این محور را فعال بودن دو پروژه ملی محور کمربندی نهاوند-بروجرد و نهاوند-آورزمان عنوان کرد و گفت: تعطیلی این پروژه در شهرستان به سبب کمبود اعتبارات است.

وی گفت: با توجه به اهمیت ساماندهی و تعریض این محور و با توجه به پرتردد بودن آن در طول سال و افزون‌تر در ایام اربعین پیگیر هستیم که حداقل تا قبل از اربعین از پل حاج علی مراد تا شهر فیروزان محور ساماندهی و به‌صورت ۴ خطه تعریض شود.

وی با اشاره به اینکه پروژه ساماندهی و تعریض محور نهاوند -فیروزان ملی است، گفت: خوشبختانه مجموعه استانداری و فرمانداری شهرستان اهتمام ویژه‌ای در مشخص کردن تکلیف این محور رادارند.

حمیدوند با اشاره به اینکه این محور علاوه بر مسیر تردد زائران اربعین و کربلای امام حسین، مسیری است که زائران عراقی از آن به مشهد سفر می‌کنند، گفت: این محور محل تردد و ترانزیت کالاها و محصولات تولیدی استان‌های مرکزی، همدان، لرستان، کرمانشاه و اصفهان است و امیدواریم مسئولان با توجه مستعد بودن مسیر به تعریض آن توجه ویژه‌ای داشته باشند و نسبت به تخصیص اعتبار به این پروژه ملی اهتمام به خرج دهند.

ساماندهی محور نهاوند -فیروزان از سال ۹۱ رهاشده است

بخشدار بخش خزل نیز در گفتگو با مهر گفت: محور نهاوند -فیروزان در حوزه بخش خزل نهاوند است که متأسفانه با توجه به تردد بی‌شمار روزانه آن حوادث ناگوار را رقم می‌زند.

فرهاد جهانیان گفت: محور نهاوند -فیروزان روزانه محل تردد ساکنان بیش از ۱۰۰ روستای این بخش به صورت میانگین است که خود روی افزایش تردد در این محور نیز مؤثر است.

وی با اشاره به تردد زائران پیاده و سواره اربعین و همچنین زائران عراقی حریم امام رضا(ع) در این محور گفت: متأسفانه علی‌رغم افزایش تردد در این محور طی سال‌های اخیر و همچنین تنگناهای مالی دولت تدبیر و امید تاکنون اقدامی در این محور انجام‌نشده که امیدواریم هرچه سریع‌تر این محور ساماندهی شود.

ساماندهی و تعریض محور نهاوند -فیروزان در شورای ترافیک

فرمانده پلیس‌راه استان همدان نیز در خصوص محور نهاوند کنگاور یا نهاوند -فیروزان در گفتگو با مهر گفت: این محور از طریق شورای ترافیک استان به‌عنوان نقطه حادثه‌خیز در دست پیگیری برای ساماندهی و تعریض است.

سرهنگ رضا عزیزی گفت: متأسفانه ۵ درصد تصادفات فوتی و جرحی استان در چهارماهه ابتدایی سال جاری مربوط به شهرستان نهاوند است.

وی گفت: در محور نهاوند -فیروزان طی چهارماهه ابتدایی سال جاری بیشترین تصادفات فوتی و جرحی رخ‌داده است.

وی بابیان اینکه طی مدت چهارماهه ابتدای سال ۱۱ فقره تصادف فوتی و جرحی در این محور رخ‌داده، گفت: متأسفانه براثر این ۱۱ تصادف ۶ نفر از هم‌وطنان فوت و ۱۰ نفر نیز مجروح شده‌اند.

وی بابیان اینکه بیشترین تصادفات نهاوند در محور نهاوند -فیروزان است، گفت: متأسفانه در اربعین سال گذشته در این محور یک فقره تصادف فوتی و ۳فقره تصادف جرحی رخ‌داده که براثر یک فقره تصادف فوتی ۳ نفر کشته و جرحی نیز ۷ نفر مجروح شده‌اند.

عزیزی در ادامه با اشاره به تعریض باقیمانده محور نهاوند -فیروزان حدفاصل پل حاج علی مراد تا شهر فیروزان گفت: موضوع ساماندهی این محور در سطح استان نیز در حال پیگیری است.

وی گفت: فرماندهی پلیس‌راه استان این مهم را به استحضار مدیرکل راه و شهرسازی استان رسانده‌ و ایشان نیز قول مساعد برای رفع این محور حادثه‌خیز داده اند.

وی ادامه داد: به‌محض تخصیص اعتبار برای این پروژه تا پایان سال، باقیمانده این محور ساماندهی خواهد شد اما این مهم منوط به تخصیص اعتبار است.

فرمانده پلیس‌راه استان اظهار کرد: در حال حاضر اداره کل راه و شهرسازی استان همدان تنها در دونقطه استان شامل محورهای نهاوند-آورزمان و ملایر به سمت بروجرد حدود ۸ کیلومتر فعال بوده و مابقی پروژه‌های عمرانی آن‌ها تعطیل است.

وی افزود: وضعیت شهرستان نهاوند و ملایر نسبت به سایر نقاط استان ازلحاظ فعال بودن پروژه‌های عمرانی راه و شهرسازی مطلوب‌تر است اما بازهم جای کار و رفع نواقص ترافیکی وجود دارد.

تاکنون اعتباری برای ساماندهی این محور تخصیص داده نشده است

رئیس اداره راه و شهرسازی نهاوند نیز گفت: متأسفانه به علت تنگناهای مالی و کمبود اعتبارات در سال گذشته برای این پروژه تخصیص صورت نگرفته است.

عمید الوند ادامه داد: در شهرستان نهاوند با توجه به وجود نقاط حادثه‌خیز دیگری نظیر سه‌راهی شعبان، سه‌راهی دهفول و غیره اداره راه و شهرسازی با مساعدت مدیرکل راه و شهرسازی استان و تعامل با مجموعه فرمانداری و استانداری نسبت به رفع حادثه‌خیزی این نقاط اقدام کرده است.

وی گفت: در حال حاضر در شهرستان نهاوند علی‌رغم کمبودهای موجود و عدم تخصیص اعتبار پروژه تعریض و ساماندهی گردنه برزول که نقطه بسیار حادثه‌خیزی است در حال اجرا است.

الوند افزود: دیگر پروژه‌ای که در شهرستان نهاوند هم‌اکنون فعال است و اقدامات ملموسی انجام داده ایم پروژه محور نهاوند آورزمان بوده که دارای پیشرفت مناسبی است.

وی گفت: امیدواریم با توجه به تلاش‌های مسئولان استان و شهرستان برای ساماندهی این پروژه با توجه به تنگناهای موجود در اعتبارات تا پایان سال مابقی این محور ساماندهی شود تا آمار تصادف در این محور کاهش یابد و رفت آمد هم‌وطنان تسهیل شود.

بنابراین گزارش با توجه به اینکه یکی از مؤلفه‌های مهم برای نیل به توسعه در شهرستان‌ها، اصلاح و تعریض محورهای ارتباطی و مواصلاتی پرتردد است باید در شهرستان نهاوند نسبت به رفع این نقطه حادثه‌خیز اقدامات لازم صورت گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار