توسعه صادرات به عنوان یکی از اصول اقتصاد مقاومتی در همدان نیاز به تقویت و حمایت از صنعت، کشاورزی، جلوگیری از خام‌فروشی محصولات معدنی و ایجاد برند و نام تجاری برای صنایع دارد.
کد خبر: ۲۴۳۲۰۹
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۳ 09 June 2016
توسعه صادرات به عنوان یکی از اصول اقتصاد مقاومتی در همدان نیاز به تقویت و حمایت از صنعت، کشاورزی، جلوگیری از خام‌فروشی محصولات معدنی و ایجاد برند و نام تجاری برای صنایع دارد.

به گزارش فارس، یکی از بندها و الزامات مهم اقتصاد مقاومتی توسعه و تقویت صادرات است و در این خصوص بارها از سوی مقام معظم رهبری تاکید شده که باید تولید ملی تقویت و وابستگی به درآمدهای نفتی کم شود.

این مهم در همدان نیز همچون دیگر استان‌های کشور مورد تاکید مدیریت ارشد استان است به طوری که استاندار همدان بارها این موضوع را عنوان کرده که همدان در صادرات باید به صورت جدی وارد کار شود و جایگاه مناسبی پیدا کند.

همدان در بحث صنعت آنچنان پایه قوی و مستحکمی ندارد و حال و روز واحدهای تولیدی و صنعتی به دلیل مشکلات بسیاری که در مسیر توسعه این واحدها قرار دارد خوش نیست؛

البته وجود چند واحد صنعتی شناخته شده و قوی همچون فولاد ویان، شیشه همدان و دیگر واحدها را نباید نادیده گرفت که با تکیه و تقویت این واحدها و توجه ویژه به آنها، استان همدان در بحث توسعه صنعت و در ادامه آن تقویت صادرات می‌تواند گام‎هایی بردارد.

همدان به دلیل نبود برخی از زیرساخت‌ها همچون راه آهن و فرودگاه در توسعه عقب مانده است در صورتی که وجود این گونه زیرساخت‌ها می‌تواند در توسعه صنعت و شکوفایی اقتصاد استان نقش قابل توجهی را بازی کند.

اکنون بسیاری از واحدهای صنعتی با ظرفیت 50 درصد فعالیت می‌کنند و برای توسعه و افزایش صادرات که در سخنان استاندار همدان همواره شنیده می‌شود این نیاز به جد احساس می‌شود که استاندار کارگروه ویژه‎ای را برای حل مشکلات و البته شنیدن مشکلات صاحبان صنایع تشکیل دهد و دستگاه‌های خدمات رسان و اجرایی را برای کمک به توسعه واحدهای تولیدی و صنعت استان بکار گیرد.

تقویت و احیای واحدهای صنعتی می‌تواند صادرات را زنده کند، با صادرات بیشتر و در خور توجه، استان همدان در مسیر توسعه قرار گرفته و به عنوان محلی برای رفت و آمد تجار، سرمایه‌گذاران و صاحبان صنعت تبدیل می‌شود و این رفت و آمدها در نهایت می‌تواند به سرمایه گذاری در همدان منجر شود.

نکته دیگر در بحث صادرات، ظرفیت کشاورزی استان است که اگر از این ظرفیت به خوبی و درست استفاده شود می‌تواند تاثیرگذار باشد.

در تولید محصولات کشاورزی هر چند اولویت، تامین نیاز شهروندان استان است اما با ایجاد شرایط لازم و بهره‌وری و بالا بردن راندمان می‌توان به محصول بیشتری دست یافت و محصول بیشتر صادرات را به دنبال خواهد داشت.

نبود واحدهای بسته‌بندی و فرآوری محصولات کشاورزی به میزان کافی و البته مدرن یکی از مشکلاتی است که باید برای آن فکری شود زیرا حل این مشکل می‌تواند موجب صادرات محصول کشاورزی و باغی به بازارهای مختلف دنیا شود.

محصولات کشمش، گردو و سیر استان را می‌توان با بسته‌بندی مناسب و البته شکیل به بازارهای جهانی صادر کرد، بنابراین مدیران صنعتی، اقتصادی و کشاورزی استان باید به طور جد به فکر ایجاد و راه‌اندازی صنایع فرآوری و بسته بندی از طریق سرمایه‌گذار باشند.

در بحث معدن؛ اما به زعم کارشناسان امر صادرات و خام فروشی اتفاق خوبی نیست و این امر نیاز به واحدهای فرآوری دارد چراکه محصول معدنی خام از استان فروخته و خارج می‌شود و بعضا برخی از واحدهای صنعتی باید محصول فرآوری شده همان محصول را به قیمتی بالاتر برای واحد صنعتی خود تامین کنند.

یکی از دیگر از ظرفیت‌های استان همدان صنایع دستی است که البته این مهم نیز در بخش سفال نیاز به صنعت بسته‌بندی دارد و باید در این حوزه نیز تحولاتی رخ دهد تا سفال لالجین از استان همدان بتواند بازارهای دنیا را به دست آورد.

در دیگر محصولات صنایع دستی همچون چرم، مبل و منبت و سبدبافی و... نیز باید مدیران متولی با همکاری هنرمندان و کارشناسان امر راهکارهایی برای توسعه بازار این محصولات لحاظ کنند.

البته عمده مشکل استان همدان در این خصوص نداشتن برند و آرم تجاری شناخته شده در بازار است و این موضوع آنقدر پیش رفته که گفته می‌شود چرم استان همدان با نام و برندی دیگر و غیر از عنوان همدان در بازارهای مختلف داخلی و خارجی فروخته می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار