رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همدان گفت: به نام اقتصاد مقاومتی می‎خواهیم هر بی‎برنامگی را به جامعه تحمیل کنیم که این موضوع خطرناک است.
کد خبر: ۲۴۲۶۶۷
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۲ 08 June 2016
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همدان گفت: به نام اقتصاد مقاومتی می‎خواهیم هر بی‎برنامگی را به جامعه تحمیل کنیم که این موضوع خطرناک است.

به گزارش  فارس، شهرام طهماسبی در کارگروه تخصصی امور اجتماعی و فرهنگی استان همدان با بیان اینکه شرایطی را در دو دوره ریاست جمهوری تجربه کردیم که منجر به رشد اقتصادی منفی 6.8 درصد و نرخ تورم به 35 درصد شد، اظهار کرد: رشد منفی اقتصاد و تورم توان‌فرسا برای نظام اقتصادی و آحاد جامعه بود.

وی با بیان اینکه زمانی وارد رشد منفی اقتصادی و تورم بالا شدیم که دلار به بالاترین مرز فروش خود رسیده بود، افزود: سالانه افزون بر 76 میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم و با وجود این درآمد به منفی رشد اقتصادی رسیدیم، این نشان می‏‎دهد با درآمد بالا نتوانسته‎ایم حکمرانی درستی در کشور داشته باشیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی همدان با بیان اینکه در شرایطی که کشور با انقلاب مواجه بود و بعد جنگ آغاز شد رشد اقتصادی منفی بود و 4.2 درصد رشد منفی وجود داشت، افزود: این شرایط در زمانی بود که فروش نفت به زحمت به مرز 15 میلیارد دلار می‎رسید و پنج برابر درآمد نفتی نرخ رشد اقتصادی رشد منفی اضافه شده است.

وی با بیان اینکه بلافاصله بعد از جنگ برنامه اول توسعه برنامه پیاده‌سازی شد اما به نتیجه نرسید، افزود: برنامه اول توسعه در سال 68 اجرا شد که در این شرایط رشد اقتصادی هفت درصدی را تجربه کردیم در حالی که درآمد سالانه کشور از فروش نفت از 15 میلیارد دلار بیشتر نشد.

طهماسبی با بیان اینکه بعد از تثبیت شرایط، رشد اقتصادی افزایش پیدا کرد و در برنامه دوم توسعه به 2.5 درصد رشد رسیدیم، ادامه داد: کشور در برنامه سوم توسعه به رشد اقتصادی 5.8 درصد رسید در حالی که درآمد نفتی همان 15 تا 16 میلیارد دلار در سال بود.

وی با بیان اینکه با 6 برنامه‏‏ که پیش از انقلاب طراحی و سه برنامه که بعد از انقلاب طراحی شد، به برنامه چهارم توسعه رسیدیم، افزود: دولت نهم در سال 84 دولت را تحویل گرفت که اولین سال برنامه چهارم توسعه و نرخ رشد اقتصادی 4.4 درصد بود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‏‎ریزی استان همدان با اشاره به اینکه دولت نهم اعتقادی به بحث‎های برنامه‎ریزی نداشت به طوری که با شرایط خلأ برنامه‏‎ریزی مواجه بودیم، ادامه داد: نیازهای اولیه جامعه برای رشد همگانی همه سیستم‎هاست و باید برنامه و مسیر برای حرکت داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه برنامه تهیه شده باید پیش روی دولتمردان و مدیران قرار گیرد و ارزیابی بیرونی نیز بر مبنای همین برنامه باشد، ادامه داد: حرکت و تحولات اقتصادی محور همه تحرکات بعدی است که باید به عنوان سیاست کاری رقم بخورد.

طهماسبی با بیان اینکه شوک‎های نفتی نتوانستند به اقتصاد کشور کمک کند، افزود: ضریب جینی زمانی که برنامه چهارم تهیه شده بالای 40 صدم درصد بود که آن را به حدود 34 صدم درصد رساندیم.

وی با بیان اینکه 70 درصد منابع در اختیار چهار دهک جامعه و پرقدرت از نظر اقتصادی هستند، بیان کرد: نه تنها نتوانسته‎ایم رشد اقتصادی را توسعه دهیم بلکه در برنامه نیز دچار مشکل شده ایم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی همدان با بیان اینکه امروزه در دنیا از جمله مسائل دولت ایجاد زیرساخت‎های رفاهی برای جامعه است، افزود: دولت وظیفه دارد که زیرساخت‎های لازم را برای جامعه و فضای کسب و کار ایجاد کند که با توجه به این فضا به توانمندی در جامعه برسیم.

وی با تاکید بر اینکه اگر توانمندی ایجاد شد می‎توان عدالت اجتماعی را در فرهنگ و دین توسعه داد، افزود: تا زمانی که زیرساخت اقتصادی درست شکل نگرفته باشد وضعیت کشور به همین شکل باقی می‎ماند.

طهماسبی با تاکید بر اینکه اگر به برنامه‎ریزی توجه نشود و فهم درستی از مسائل اقتصاد مقاومتی نداشته باشیم و همان نتیجه ای حاصل می‎شود که در گذشته حاصل شده بود، ادامه داد: دیدگاه باید مبتنی بر نظام برنامه‎ریزی و دیدگاه سیستمی باشد.

وی با بیان اینکه به نام اقتصاد مقاومتی می‎خواهیم هر بی‎برنامگی را به جامعه تحمیل کنیم که این موضوع خطرناک است، ادامه داد: دخالت‎های سیاسی در مسائل برنامه‎ریزی شکل گرفته که باید این دست‎اندازی مسائل سیاسی در اقتصاد کنترل شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی استان همدان با بیان اینکه دولت تمام تلاش خود را برای کنترل شرایط قبل به کار برده است، افزود: امنیت دادن به جامعه به خصوص بخش خصوصی برای رسیدن به کسب و کار بهتر حرکت ارزشمندی است که در این سه سال انجام شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار