معاون میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری استان با اشاره به اینکه همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین نخستین پایتخت کشوربوده و دارای تمدنی بیش ازسه هزارسال است گفت: این استان آثار تاریخی و فرهنگی اسلامی ویژه و خاص و منحصر به فردی از دوران مختلفی را داراد.
کد خبر: ۱۶۴۵۳۹
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۹ 17 January 2016

۳۷میلیارد۹۴۰میلیون تومان از اعتبارات ملی صرف مرمت ۳۷اثر تاریخی در استان همدان شده است.

به گزارش تابناک همدان؛ وی با بیان اینکه در استان چهار بافت تاریخی همدان، ملایر، نهاوند و تویسرکان وجود دارد، افزود: بناهای تاریخی به دلیل قدمت بالای یک قرن از فرسودگی شدیدی برخوردار هستند و نیاز به مرمت و توجه دارند.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در خصوص نگهداری آثار تاریخی خاطرنشان کرد: نگهداری آثار گذشتگان، نمایش و انتقال آن ها به نسل آینده، ارزیابی و قیاس میان پدیده ای تاریخی، علمی، فرهنگی، صنعتی و هنر، میزان رشد، گسترش و پیشرفت در جامعه، ایجاد تقویت تفاهم میان ملل و اقوام از مهمترین اهداف احداث و به نمایش گذاشتن آثار تاریخی در موزه ها است.

توتونچی در مود بناهایی که در اولویت مرمت قراردارند، گفت: مسجد جامع همدان، تپه هگمتانه، دست کند های ارزانفود، آرامگاه بوعلی سینا و شهر زیرزمینی سامن و ارگ نوشیجان از جمله بناهای تاریخی استان همدان است که در اولویت مرمت قرار دارند.

وی به بناهای تاریخی که امسال مرمت شده اند اشاره کرد و افزودمرمت و پاکسازی کاروانسرای فرسفج و بازار تویسرکان،مرمت ارگ نوشیجان، مرمت بدنه میدان امام خمینی ره همدان،ساماندهی محوطه و ترانشه های باستان شناسی هگمتانه،مرمت راسته بازار فرش فروشی ها مرمت شده اند و بخشی نیز درمراحل بعدی تکمیل خواهند شد.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه به مرمت خانه ضرابی و خانه احمدی و فیضی و سیفی در شهر همدان اشاره داشت و گفت: ساماندهی مجموعه هگمتانه و تملک ها در حال پیگیری است و اعتباراتی برای تجهیز موزه بوعلی و سیستم نورپردازی و ساماندهی محیطی آن در نظر گرفته شده است.

توتونچی کاروانسرای یعقوب یاری را از کاروانسراهای قدیمی بازار همدان برشمرد و عنوان کرد: مرمت این کاروانسرا با 75 میلیون تومان هزینه انجام شده است.

وی با اشاره به دست کند های ارزانفود بیان کرد: انجام کاوش ها در دست کند های ارزانفود و گمانه زنی ها و تثبیت و مرمت پایه ها و انجام عملیات مستند سازی از جمله مرمت ها بوده است.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مرمت مسجد حاج احمد همدان را در راستای حفظ مساجد محله محور شهر همدان از برنامه های مرمتی میراث فرهنگی عنوان کرد و ادامه داد: محوطه سازی برج قربان، مرمت مهمانسرای فردوی در ملایر، مرمت بنای امامزاده هود و اظهر در رزن، مرمت خانه اقتداری در تویسرکان، مرمت مسجد یسرلو در قهاوند، مرمت آب انبار اسد آباد که تنها آب انبار در غرب کشور بوده و حمام کردخورد در کبودرآهنگ از جمله مرمت های انجام شده در سال گذشته است.

توتونچی اظهار داشت: تعمیر موزه ها و ابنیه تاریخی و حمام محله حاجی در دستور کار قرار دارد و بهره مندی موزه هگمتانه و بوعلی سینا از تجهیزات از جمله برنامه ها است.

وی بیان کرد: مرمت بناهای تاریخی در واقع تامین بستر و خوراک مناسبی برای گردشگر و جذب گردشگر است و بناهای تاریخی موجب به وجود آمدن فضاهای تنوع گردشگر می شود.

توتونچی با بیان اینکه با مرمت بناهای تاریخی فرهنگی به دنبال احیا فرهنگ و اصالت هستیم، اظهار کرد: امیدواریم با تقویت امر گردشگری خوراک مناسبی برای گردشگری تهیه و غنا و فرهنگ و هویت خود را حفظ کنیم.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار