سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان همدان عصر پنجشنبه با حضور ۱۶ گروه نمایشی در ۲ بخش صحنه‌ای و خیابانی به میزبانی شهرستان ملایر، با معرفی برترین‌ها به کار خود پایان داد.
کد خبر: ۱۱۳۷۱۸۷
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۵ 10 November 2023

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان همدان عصر پنجشنبه با حضور ۱۶ گروه نمایشی در ۲ بخش صحنه‌ای و خیابانی به میزبانی شهرستان ملایر، با معرفی برترین‌ها به کار خود پایان داد.

به گزارش تابناک همدان از ملایر :" سلمان اسماعیلی "فرماندار ویژه ملایر عصر پنجشنبه در آئین اختتامیه سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان همدان به میزبانی شهرستان اظهار داشت: سابقه و پیشینه‌ ملایر حاکی از این است که استعداد خدادادی، ذوق سرشار هنری و چهره‌های شاخص فرهنگی در این آب و خاک ظهور و بروز پیدا کرده است.

اسماعیلی تصریح کرد: اقدامات خوبی انجام شده و راه‌های نرفته بسیاری هم پیش‌روی ماست و در طول سال ده‌ها و صدها رویداد فرهنگی و هنری و جشنواره‌های متعدد با گرایش‌های مختلف ائم از نشان‌های جهانی این شهرستان برگزار می‌شود.

معاون استاندار و فرماندار ویژه ملایر یادآور شد : مبل و منبت یک ثبت جهانی و یک کار هنری است و هنر چشمگیر کشاورزان در پرورش انگور به عنوان پنجاه‌ و سومین اثر فائو در جهان، نشان‌های ملی ،فرش، مرواربافی و ده‌ها اثر دیگر، یک سینه‌ریز زیباست که به گردن ملایر می‌درخشد.

اسماعیلی افزود : این زیبایی در بستر کهن دیار همدان و پایتخت تاریخی مادها و پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین شکل گرفته است.

نماینده عالی دولت در ملایر افزود : ما یکی از متمدن‌ترین نقاط عالم هستیم، روزگاری که در بخش‌های بزرگی از دنیا اثری از آب و آبادانی نبود، این آب و خاک محل بروز و ظهور و تولد بسیاری از فرهنگ‌های بزرگ دنیا بود.

هنر تئاتر یک تجربه ممتاز ویژه و کم‌تکرار در بین سایر هنرها است

اسماعیلی مطرح کرد : یکی از موثرترین و اثرگذارترین هنرهایی که می‌شناسیم، هنر تئاتر است و ویژگی که این صحنه و استیج دارد، در کمترین هنری قابل دیدن و تجربه کردن است.

این مقام مسئول هنر تئاتر را یک تجربه ممتاز ویژه و کم‌تکرار در بین سایر هنرها دانست و افزود: صحنه تئاتر این فرصت را فراهم می‌کند تا ارتباط انسان با انسان در نزدیکترین حالت خود شکل گیرد و بزرگترین معارف در قالب زیباترین هنرها و پرتکرارترین واژه‌ها انتقال یابد.

وی تاکید کرد :این هنر با این ویژگی‌ها نیازمند پرداخت بیشتری است، باید این هنر بسیار فاخر ارزان‌تر و نزدیک‌تر به مردم اجرا شود.

اسماعیلی با بیان اینکه مردم باید بیشتر با این هنر و صحنه آشنا شوند،گفت : برگزاری جشنواره تئاتر تجربه موفقی برای استان و ملایر است و از مشارکت هنرمندان و گروه‌های نمایشی و تلاش‌های دست‌اندرکاران و داوران این جشنواره قدردانی می کنیم.

فرماندار ویژه ملایر ضمن گرامیداشت یاد و خاطره هشت هزار شهید استان و شهید "علی نظری" و شهید "علی میرزایی"، خاطر نشان کرد : مردم ملایر مردمانی فرهنگی، هنردوست و شهیدپرور هستند.

هنرمندان میراث معنوی کشور هستند

حجت الاسلام "احد آزادیخواه" نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد : بشریت از جنایت‌های رژیم غاصب صهیونیستی قلبش به درد آمده و تاریخ هرگز این جنایت‌های وحشیانه را فراموش نخواهد کرد.

وی گفت : دشمن به دنبال ایجاد دوقطبی بین هنرمندان است، این اتفاق هرگز نخواهد افتاد.

آزادیخواه بیان کرد : باید هنرمندان را با همه وجود حفظ کنیم، ماندن آنها در کشور بهتر از رفتن است، هنرمندان سرمایه این کشور هستند و باید برای حال خوب مردم بمانند و تلاش کنند.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد : هنرمندان میراث معنوی کشور هستند و خاک صحنه خورده‌اند و باید آنها را حفظ کنیم.

آزادیخواه در ادامه گفت : هنرمندان باید برای حال خوب مردم بیشتر خلق آثار کنند و به آرمان‌ها و پدیده‌های هنری ارزش بگذارند.

به دنبال این هستیم که در حد توان عدالت فرهنگی را در استان رقم بزنیم

"مسعود ویژه "مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز مطرح کرد : با پیگیری‌های اهالی فرهنگ و هنر استان از حوزه شورای فرهنگ عمومی کشور، روزی در تقویم رسمی کشور به عنوان استان همدان ثبت شد.

وی تصریح کرد : اردیبهشت ماه این اقدام رقم خورد و ابلاغ و تصویب آن روز گذشته نهایی شد که می‌تواند نقطه عطفی برای اهالی فرهنگ و هنر استان باشد.

ویژه افزود : هفته همدان را از سال آینده با مشارکت مردم، باشکوه و پرشور برگزار کنیم و میزبان رویدادهای بزرگ فرهنگی و هنری باشیم.

این مقام مسئول تمرکززدایی از فعالیت فرهنگی و هنری را یکی از سیاست‌های دولت سیزدهم برشمرد و گفت: به دنبال این هستیم که در حد توان عدالت فرهنگی را در استان رقم بزنیم.

وی برگزاری سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان همدان را نمونه بارز این تمرکززدایی دانست و عنوان کرد : برگزاری رویدادهای بزرگ فرهنگی و هنری در شهرستان‌ها و حتی روستاها از برنامه‌های ما است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان اضافه کرد : با توجه به سابقه درخشان ملایر در عرصه هنر و پرورش بزرگانی در عرصه نمایش کشور، این شهرستان پرونده درخشانی دارد و بر همین مبنا طبق پیشنهادها و مهیا بودن شرایط، جشنواره تئاتر در ملایر به خوبی برگزار شد.

ویژه از حمایت‌های فرماندار و شهردار ملایر و نمایندگان این شهرستان در مجلس شورای اسلامی و دیگر مسئولان با نگاه‌های خوب فرهنگی، تقدیر و بیان کرد : در سایه این حمایت‌ها، این رویداد بزرگ فرهنگی در شهرستان ملایر رقم خورد.

وی اظهار امیدواری کرد و گفت : سه پیشنهاد بزرگ فرهنگی و هنری را برای شهرستان ملایر مد نظر داریم و جشنواره تئاتر یکی از برنامه‌ها بود که به بهترین شکل ممکن برگزار شد.

وی برگزاری کنگره آیت‌الله فاضلیان را از دیگر رویدادهای بزرگ فرهنگی پیش‌رو برشمرد و ادامه داد: سومین رویداد این شهرستان، بین‌المللی است که در حال رایزنی و پیگیری هستیم و امیدواریم شاهد برگزاری این رویداد با همکاری اهالی فرهنگ و هنر و مسئولان باشیم.

ماموریت ما تامین سبد خوب فرهنگی برای مردم است

"فرشاد کشاورزیان" رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ملایر ضمن تقدیر از حمایت‌های مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، فرماندار و شهردار ملایر، عنوان کرد : سبد فرهنگی این شهرستان نیاز به این جنس جشنواره‌ها و رویدادهای هنری داشت.

وی مطرح کرد : در جشنواره علاوه بر تئاتر صحنه‌ای، بخش خیابانی نیز اضافه شد و ۱۶ گروه نمایشی شامل هشت گروه صحنه‌ای و هشت گروه خیابانی حضور داشتند.

وی افزود : شور و نشاط خوبی همزمان با برگزاری جشنواره در سطح شهر ایجاد شد، ماموریت ما تامین سبد خوب فرهنگی برای مردم است و امیدواریم بتوانیم علاوه بخش نمایش، در سایر بخش‌ها نیز جشنواره‌ها و رویدادهای خوبی داشته باشیم.

برگزیدگان بخش صحنه‌ای سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان همدان بدین شرح است:

در بخش طراحی بروشور، لوح تقدیر و جایزه نقدی به "محمد داوند" برای نمایش "عامدانه، عاشقانه، قاتلانه" از همدان، لوح تقدیر طراحی لباس به "زهرا زندی" برای نمایش "دماغ" از همدان اختصاص یافت.

لوح تقدیر طراحی گریم به "ندا عسگری" برای نمایش "راز فنا" از تویسرکان، دیپلم افتخار و تندیس جشنواره برای بخش موسیقی به گروه موسیقی نمایش "ممود ممودی" به "مهران بیات" و "رضا زیبای" از ملایر، لوح تقدیر طراحی صحنه به "محمد داوند" و "علیرضا گنجه‌ای" برای نمایش "عامدانه، عاشقانه، قاتلانه، از همدان و دیپلم افتخار و تندیس جشنواره به "محمد قاسمی" برای نمایش "آماسه" از ملایر تعاق گرفت.

جایزه ویژه هیئت داوران شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی به گروه نمایش "دلدادگی کهن" از رزن تعلق گرفت و در بخش بازیگری زن، لوح تقدیر مشترکا به بازیگران نمایش "ممود ممودی" از ملایر، رتبه سوم به "شیما شادمانی" برای نمایش "دماغ" از همدان، رتبه دوم بازیگران نمایش "عامدانه، عاشقانه، قاتلانه" از همدان و رتبه نخست بازیگری زن دیپلم افتخار و تندیس جشنواره مشترکا به "پری بارانی" برای نمایش "آماسه" از ملایر و "باران عرفانی" برای نمایش "عامدانه، عاشقانه، قاتلانه" از همدان اختصاص یافت.

در بخش بازیگری مرد نیز لوح تقدیر به "محمود محمودی" برای نمایش "ممود ممودی" از ملایر، رتبه سوم مشترکا به "امیرحسین شاه‌قدمی" برای نمایش "آماسه" از ملایر و "رضا باغبان" برای نمایش "ممود ممودی" از ملایر، رتبه دوم مشترک به "محمدحق‌شناس" و "یاشار قره‌باغی" برای نمایش "دماغ" از همدان تعلق گرفت و هیات داوران برای رتبه نخست بازیگری مرد انتخابی نداشت.

در بخش نویسندگی به دلیل حمایت از نویسندگان بومی و ساکنان استان بدون اولویت، لوح تقدیر "امین مظفری" برای نمایش "راز فنا" از تویسرکان، لوح تقدیر "محمد قاسمی" برای نمایش "آماسه" از ملایر و لوح تقدیر "سعید حسین‌پور" برای نمایش "ممود ممودی" از ملایر اختصاص یافت.

در بخش کارگردانی، لوح تقدیر به "محمدمهدی کلهری" برای نمایش "دماغ" از همدان، رتبه سوم به "بهرام حاجی علی‌اکبری" برای نمایش "ممود ممودی" از ملایر، رتبه دوم به "محمد قاسمی" برای نمایش "آماسه" از ملایر و رتبه نخست دیپلم افتخار و تندیس جشنواره به "منیژه احمدی" برای نمایش "عامدانه، عاشقانه، قاتلانه" از همدان تعلق گرفت.

بر اساس نظر هیات داوران آثار برگزیده تئاتر استان همدان بدون اولویت برای تئاتر مناطق کشور، نمایش "آماسه" از ملایر و نمایش "عامدانه، عاشقانه، قاتلانه" از همدان انتخاب شدند.


برگزیدگان بخش خیابانی سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان همدان:

جایزه بروشور به "یک روز پر دردسر" از همدان، در طراحی فضا و لباس از "پریا هدایتی" برای نمایش "یک روز پر دردسر" از همدان تقدیر شد و تندیس جشنواره به طراح فضا و نمایش "رسم چادر" از شهرستان همدان اختصاص یافت.

در بخش موسیقی از "مرتضی بختیاری" برای نمایش "یک روز پردردسر" از همدان تقدیر شد و دیپلم و تندیس جشنواره به "محمد ترکاشوند" و "محمد زیبایی" برای نمایش "خیابان میعاد" تعلق گرفت.

بخش بازیگری زن، لوح تقدیر و جایزه نقدی به "فروزان حسینی" برای نمایش "خیابانی میعاد" از بهار و "مهدیس مهرابی" برای نمایش "رسم چادر" از همدان و تندیس جشنواره و دیپلم افتخار به "محیا جباری" برای نمایش "پنج و بیست و پنج دقیقه" از ملایر تعلق گرفت.

بخش بازیگری مرد نیز لوح تقدیر به "احسان آزادی" برای نمایش "خیابانی میعاد" از بهار و "محمد محمدی قادر" برای نمایش "چهل پنبه" از همدان و دیپلم افتخار و تندیس جشنواره به "شهرام معارفوند" برای نمایش "پنج و بیست و پنج دقیقه" از ملایر اختصاص یافت.

در بخش طرح و ایده از "رضا باغبان" برای نمایش "پنج و بیست و پنج دقیقه" از ملایر و تندیس جشنواره و دیپلم افتخار به "وحید عبدالهی" برای "رسم چادر" از شهرستان همدان تعلق گرفت.

بخش کارگردانی از "حمیدرضا رضایی‌مجد" برای نمایش "یک روز پر دردسر" از همدان و دیپلم افتخار و تندیس جشنواره به "شیرین کرمی" برای نمایش "پنج و بیست و پنج دقیقه" از ملایر رسید.

هیات داوران به پاس سال‌ها تلاش در نمایش خیابانی، لوح تقدیر خود را به "صحبت‌الله روشن‌فکر" از نهاوند اهدا کرد.

هیات داوران نمایش‌های "پنج و بیست و پنج دقیقه" از ملایر و نمایش "رسم چادر" از همدان را برای جشنواره منطقه‌ای معرفی کرد.

برترین های سی پنجمین جشنواره تئاتر استان همدان معرفی شدند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار