استاندار:
استاندار همدان گفت: هگمتانه در استان همدان در زمره میراث جهانی است که با ثبت در فهرست آثار جهانی یونسکو زمینه را برای رونق گردشگری و معرفی فرهنگ و تاریخ ایران کهن به جهانیان مهیا می‌کند.
کد خبر: ۱۱۲۲۰۲۱
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۲ 22 August 2023

استاندار همدان گفت: هگمتانه در استان همدان در زمره میراث جهانی است که با ثبت در فهرست آثار جهانی یونسکو زمینه را برای رونق گردشگری و معرفی فرهنگ و تاریخ ایران کهن به جهانیان مهیا می‌کند.

به گزارش تابناک همدان، علیرضا قاسمی فرزاد با بیان اینکه، دولت مردمی و انقلابی ایران قوی نگاه ویژه به بخش گردشگری دارد ، افزود:  بر همین اساس خواسته ما از وزیر میراث فرهنگی این است که در تخصیص اعتبارات، استان همدان را به صورت ویژه ببینند تا از ظرفیت‌های گردشگری و تاریخی این استان در راستای شکوفایی اقتصادی بیش از گذشته استفاده شود

وی تصریح کرد: براساس اعلام مشاور وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری پرونده ثبت جهانی هگمتانه به یونسکو ارسال شده و در بین آثار تاریخی و فرهنگی ایران برای ثبت جهانی، هگمتانه در اولویت نخست قرار دارد.


قاسمی فرزاد به مزایای جهانی شدن آثار تاریخی پرداخت و گفت: بر همین اساس معتقدیم یکی از مؤلفه‌های توسعه در این بخش ورود گردشگران خارجی به استان است که جهانی شدن آثار تاریخی و طبیعی می‌تواند این مهم را محقق کند.

استاندار همدان با اشاره به اینکه ثبت جهانی هگمتانه و مرکز تاریخی همدان فرصت گرانبهایی است که باید به درستی از آن استفاده شود، خاطر نشان ساخت: خوشبختانه در همدان گفتمان واحدی برای ثبت جهانی هگمتانه شکل گرفته و با به کارگیری نظرات کارشناسان، متخصصان و دانشگاهیان، فعالان حوزه میراث فرهنگی و… سعی داریم از این ظرفیت ایجاد شده در راستای اعتلا و رشد گردشگری همدان بهره‌مند شویم.

قاسمی‌فرزاد همچنین تأکید کرد: منظر تاریخی هگمتانه در شهر همدان مسیر «آرامگاه بوعلی تا آرامگاه باباطاهر» را شامل می‌شود که با ثبت این اثر، میراث فرهنگی این محدوده شامل بافت تاریخی، بازار سنتی، مسجد جامع و پیاده‌راه‌های شهر همدان حفظ می‌شود.

وی اظهار داشت: باید از ظرفیت ثبت جهانی هگمتانه در راستای فرهنگ، اقتصاد و احیای بافت تاریخی همدان استفاده شود و این ظرفیت عظیم به درستی مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه بافت تاریخی در شهر همدان و به خصوص سایت تاریخی هگمتانه برای مردم و مسئولان این استان اهمیت تاریخی، فرهنگی، و هویتی دارد، تأکید کرد: مردم ما با نام و نشان این شهر در کتب تاریخی از دوره‌های تاریخی مختلف از ماد‌ها گرفته تا هخامنشیان، اشکانی و…آشنا هستند، اما لازم است این هویت تمدن تاریخی در اذهان عامه مردم کشور و استان جلوه بیشتری پیدا کند.

مقام عالی دولت در استان همدان با بیان اینکه همدان یک شهر تاریخی و از کهن‌شهر‌های ایران است، بیان کرد: راه‌های رسیدن به ثروت در شهر‌های تاریخی، ثبت جهانی و توسعه پایدار میراث فرهنگی و گردشگری است که پیگیری برای جهانی شدن هگمتانه و مرکز تاریخی همدان نیز بر همین اساس دنبال می‌شود.

قاسمی‌فرزاد عنوان کرد: خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته در راستای ثبت جهانی از جمله ساماندهی بازار قدیمی همدان، جداره‌سازی دیواره‌های میدان مرکزی، حذف آسفالت و ترافیک، تخریب اضافه بنای ساختمان حوزه هنری و… ظرفیت‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی برای توسعه پایدار گردشگری، فرصت‌های بزرگ گردشگری برای همه مردم ایران و جهان ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه ثبت جهانی آثار میراثی و تاریخی استان همدان با حفاظت از این آثار در چارچوب قوانین امکان‌پذیر خواهد بود، عنوان کرد: بی‌شک افزایش آثار ثبت شده جهانی رونق اقتصادی و گشوده شدن در‌های بیشتر به روی کشور را در پی خواهد داشت.

استاندار همدان افزود: از طرفی اگر قرار است استان ما به جامعه جهانی ورود کند باید به چرخه جهانی شدن فکر کنیم و باید استاندارد‌های لازم را رعایت کنیم که به طور قطع یکی از استاندارد‌ها همین حفاظت از آثار تاریخی است که متعلق به آیندگان هم هست.

قاسمی‌فرزاد در پایان، با اشاره به اینکه ما باید به سمتی برویم که با ثبت جهانی آثار تاریخی‌مان از جمله هگمتانه درصدد جذب بوجه از منابع داخلی و خارجی باشیم، گفت: گردشگری زبان مشترک ملل مختلف است که با ثبت جهانی آثار تاریخی از سراسر دنیا، ملت‌ها را با یکدیگر پیوند می‌دهد، اما باید توجه کرد در این میان فراهم کردن زیرساخت‌های گردشگری اهمیت زیادی دارد که نیازمند جذب منابع مالی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار