استاندار همدان گفت: وظایف شهرداری همدان و دستگاه‌های خدمات‌رسان همچون برق، مخابرات و گاز برای رفع موانع پرونده ثبت جهانی هگمتانه به آنها ابلاغ شده که با جدیت در حال پیگیری است.
کد خبر: ۱۱۰۹۱۹۵
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۹ 08 June 2023

استاندار همدان گفت: وظایف شهرداری همدان و دستگاه‌های خدمات‌رسان همچون برق، مخابرات و گاز برای رفع موانع پرونده ثبت جهانی هگمتانه به آنها ابلاغ شده که با جدیت در حال پیگیری است.

به گزارش تابناک همدان از ایرنا، علیرضا قاسمی فرزاد روز پنجشنبه در جلسه شورای راهبردی ثبت جهانی هگمتانه اظهار داشت: اقدامات و تکالیف دستگاه ها و شهرداری از قبیل ساماندهی سردر مغازه ها، مرمت کاروانسراها، تملک اراضی، حذف آسفالت از عرصه هگمتانه، ساماندهی خیابان ها و کوچه های

مسیر و برداشتن آسفالت و کف سازی و آماده سازی آن تعیین تکلیف شد.

وی، یکی از محورهای اصلی توسعه استان همدان را سرمایه گذاری در حوزه گردشگری دانست و اظهار داشت: بر همین اساس و با ثبت جهانی هگمتانه شاهد تحولات عظیم در رونق این صنعت و توسعه اقتصادی و اشتغالزایی در سطح استان خواهیم بود.

حذف طبقات اضافی ساختمان حوزه هنری

استاندار همدان اظهار داشت: حذف طبقات اضافی ساختمان حوزه هنری در روزهای اخیر از اقدامات شاخص انجام شده در راستای رفع موانع ثبت جهانی هگمتانه است.

قاسمی فرزاد گفت: فضاهای پیرامونی، معابر، مغازه ها و منظر هگمتانه باید منطبق با ضوابط یونسکو و استاندارهای جهانی گردشگری و نیز از نظم و انضباط خاصی برخوردار باشد که با پیگیری های مجدانه انجام می شود.

ضرورت اقناع سازی افکار عمومی در راستای ثبت جهانی هگمتانه

وی ادامه داد: ایجاد فضای مثبت رسانه ای با بهره گیری از ظرفیت رسانه های جمعی و فضای مجازی در پیشبرد امور و برنامه ها ضرورت دارد.

استاندار همدان اظهار داشت: مدیریت فضای مثبت اطلاع رسانی در زمینه حساسیت این موضوع به جامعه محلی و فضای رسانه ای سهم قابل توجهی در به ثمر رسیدن پیگیری پرونده «هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» دارد.

قاسمی فرزاد تاکید کرد: جلسات شورای راهبردی در راستای رفع موانع ثبت جهانی هگمتانه به صورت هفتگی برگزار شود و اقدامات طبق زمان‌بندی ها مورد بررسی و گزارش کار دستگاه ها و شهرداری مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی یادآور شد: فرایند ثبت جهانی از سال گذشته با حمایت‌های وزیر میراث فرهنگی و معاونان اجرایی و نیز در سطح استان مدیرکل میراث فرهنگی در حال پیگیری است و مجدانه جلسات هماهنگی برگزار می شود.

استاندار همدان گفت: مقرر شد اقناع سازی صاحبان مشاغل در محدوده منظر تاریخی هگمتانه توسط اکیپی متشکل از شهرداری، اتاق اصناف، تشکل های مردمی، فرماندار و معاون عمرانی استانداری، و نمایندگان میراث فرهنگی صورت گیرد.

قاسمی فرزاد ادامه داد: تهیه برنامه ها، موشن گرافی، فیلم و انیمیشن در راستای آگاهی بخشی به عموم مردم در سطح ملی و فرامنطقه ای در دستور کار صدا و سیما مرکز همدان قرار گیرد.

 

همدان با جهانی شدن به مقصد گردشگران خارجی تبدیل می شود

وی یادآور شد: گردشگران، مقاصد خود را از سایت جهانی یونسکو انتخاب می‌کنند و ثبت جهانی هگمتانه موجب می شود که همدان به مقصد توریست‌های خارجی تبدیل شود و حتی مکان‌های مذهبی نیز مورد بازدید آنها قرار می گیرد.

استاندار همدان ثبت جهانی هگمتانه بهره مندی از پشتوانه های مالی جامعه جهانی را به دنبال دارد افزود: حضور گردشگر موجب رونق اقتصادی شهر و استان می‌شود و موجب رونق بازدید از دیگر جاذبه های تاریخی و گردشگری مانند غار علیصدر می شود.

قاسمی فرزاد تاکید کرد: زیرساخت های اجرای فیبر نوری در عرصه هگمتانه توسط متخصصان مخابرات فراهم و تعبیه شود.

وی با اشاره به اینکه شهرداری اقدامات خوبی در این راستا انجام داده است گفت: جداره سازی پیاده راه بوعلی از میدان امام خمینی(ره) تا کوچه ذوالریاستین به همراه تعمیر و بازسازی ساختمان ها و پنجره های قدیمی انجام شده و جداره سازی میدان امام خمینی(ره) و پیاده راه اکباتان نیز در حال انجام است.

استاندار همدان گفت: ۱۲ قبه ها در میدان امام خمینی(ره) به نام امامان معصوم(ع) متحدالشکل شود و ساماندهی تاسیسات در جداره های مختلف با همکاری شهرداری انجام شود.

قاسمی فرزاد اظهار داشت: هر موردی که از نظر بصری آسیب زا باشد باید جمع آوری شود، عرصه هگمتانه نمای زیبا و آراسته داشته باشد و اقناع سازی کسبه در جمع آوری زواید و ساماندهی تابلوها با همکاری اصناف صورت گیرد.

در این جلسه گزارشی از اقدامات انجام شده در راستای ثبت جهانی هگمتانه توسط دستگاه های اجرایی و شهرداری ارائه شد.

پرونده ثبت جهانی «هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» در بهمن ماه سال گذشته به یونسکو تحویل داده شد.

 فرهنگی و تاریخی از هگمتانه تا همدان«» شامل تپه هگمتانه، بازار و بافت تاریخی است که برای ثبت جهانی آماده‌سازی شده است.

منظر تاریخی هگمتانه در شهر همدان مسیر «آرامگاه بوعلی تا آرامگاه باباطاهر» را شامل می شود.

براساس اعلام وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، پرونده ثبت جهانی هگمتانه به یونسکو ارسال شده و در بین آثار تاریخی و فرهنگی ایران برای ثبت جهانی در یونسکو، «منظر فرهنگی و تاریخی از هگمتانه تا همدان» تنها اثری است که به یونسکو ارسال می‌شود.

وسعت «منظر فرهنگی و تاریخی از هگمتانه تا همدان» در این پرونده حدود ۱۰۰ هکتار درنظر گرفته شده که شامل تپه هگمتانه، بازار، بافت و ۱۴۰ اثر تاریخی است و با ثبت جهانی این اثر، انتظار می‌رود بافت تاریخی، بازار سنتی، مسجد جامع و پیاده راه‌های شهر همدان حفظ شود.

استان همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین دارای بیش از یک هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی و گردشگری است که بیش از یک‌هزار مورد از آنها ثبت ملی شده اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار