مدیرکل هواشناسی استان همدان گفت: در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در مجموع بارش ۳۲۲ میلی متر بوده که می‌توان با قاطعیت اعلام کرد طی ۴۵ سال گذشته همدان کم بارش‌ترین دوره ۲۴ ماهه خود را سپری کرده است.
کد خبر: ۱۱۰۱۱۴۳
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۶ 17 April 2023

مدیرکل هواشناسی استان همدان گفت: مجموع بارش‌های استان در سال آبی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ تا امروز (دوشنبه) به صورت متوسط ۲۰۸ میلی متر (برف و باران) ثبت شد که این میزان نسبت به بارش‌های مدت مشابه سال آبی گذشته حدود ۲۰ درصد افزایش دارد.

به گزارش ایرنا؛ حسین عابد با اشاره به اینکه میانگین بارش‌های بلند مدت استان همدان از ابتدای مهر سال گذشته تا ۲۷ فروردین امسال۲۷۳ میلی‌متر است، افزود: این میزان در سال جاری ۶۵ میلیمتر کمتر از میانگین بلند مدت و ۳۴ میلیمتر بیشتر از مدت مشابه سال گذشته ثبت شده است.

وی اظهار داشت: با این وجود میزان بارش‌های سال آبی جاری نسبت به میانگین مدت مشابه ۵۰ سال گذشته حدود ۲۴ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

عابد تصریح کرد: میانگین بارش کشور از ابتدای سال زراعی جاری تا ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ به میزان ۱۵۷ میلی متر بوده است که نسبت به بلند مدت ۱۸ درصد کاهش و نسبت به سال گذشته ۱۴ افزایش را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه در فروردین ۱۴۰۲ به طور تقریبی به اندازه داده‌های بلند مدت در استان بارندگی رخ داده است، ادامه داد: نوسانات بارشی پنج سال گذشته استان در نوع خود کم نظیر بوده است، به طوری که سال‌های ۱۳۹۷، ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ بسیار پر بارش و سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بسیار کم بارش بوده است.

مدیرکل هواشناسی استان همدان توضیح داد: در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در مجموع بارش ۳۲۲ میلی متر بوده که می‌توان با قاطعیت اعلام کرد طی ۴۵ سال گذشته همدان کم بارش‌ترین دوره ۲۴ ماهه خود را سپری کرده است.

وی گفت: شرایط بارش استان از زمستان ۱۴۰۱ تا امروز بهبود یافته و از آن خشکسالی بی سابقه استان، کمی فاصله گرفته است، ولی همچنان انباشت کم بارشی در استان حاکم است.

عابد ادامه داد: موج بارشی که ۲۳ تا ۲۵ فروردین ۱۴۰۲ استان همدان را تحت تاثیر قرار داد به طور میانگین ۳۰ میلی متر در سطح استان بارش ثبت شد که بیشترین مقدار آن مربوط به جنوب غرب، جنوب و غرب استان بوده است که برای نمونه در ایستگاه باران سنجی فارسبان ۸۲ میلی متر، ایستگاه ده حیدر ۷۹میلی متر، مانیزان و مهدویه ۶۱ میلی متر و موسی آباد ۵۷ میلی متر بیشترین بارش‌ها را دریافت کرده اند.

به گفته وی همچنین در این موج بارشی برای ارتفاعات بالاتر از ۲ هزار و ۷۰۰ متر، بارش‌ها به صورت برف در برخی ساعات بوده است.

آب و هوای استان همدان در نتیجه وجود کوه‌های مرتفع، رودخانه‌ها و پستی و بلندی‌های زیاد به شدت متغیر است و زمستان‌های سرد، پر برف و باران و تابستان‌های معتدل دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار