مشاور اجرایی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور:
مشاور اجرایی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با بر حمایت از ویژندهای(برندهای) استانی در حوزه مد و لباس تأکید کرد.  
کد خبر: ۱۰۶۰۳۷۹
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۹ 06 August 2022

مشاور اجرایی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با بر حمایت از ویژندهای(برندهای) استانی در حوزه مد و لباس تأکید کرد.


به گزارش تابناک همدان از  روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، مشاور اجرایی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان دیدار و گفتگو کرد.


در این دیدار که معاون امور هنری و سینمایی و رئیس اداره امور هنری اداره کل هم حضور داشتند، سجاد لطفی گفت: بر اساس قانون ساماندهی مد و لباس کارگروهی بین دستگاهی با مشارکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت صمت در سطح ملی شکل گرفته است که در این چند ساله بیشتر کارگروه لباس بوده و آنگونه که باید؛ به مساله مد پرداخته نشده است.


وی چرخه مد را چرخه‌ای چند دانست و افزود: در کنار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت صمت در زمینه بازار، طراحی و تولید نقشی اثرگذار دارد. وزارت آموزش و پرورش دیگر نهاد تاثیرگذار در این زمینه است؛ زیرا بچه‌های ما از کودکی لباس، پوشاک و پوشش خود را انتخاب کنند. سازمان صدا و سیما در بحث فرهنگ سازی نقش دارد و سازمان برنامه و بودجه باید از این چرخه مد پیشتبانی کند. سه نهاد صنفی اتحادیه‌ها، انجمن‌ها و بخش‌های مردمی مرتبط با بازار دیگر بخش‌های این چرخه هستند.


لطفی با بیان اینکه بحث ایرانی اسلامی، صرفاً یک برچسب نیست؛ خاطرنشان کرد: این کارگروه در سال 87 شکل گرفت و تا سال 92، سی و سه جلسه ملی برگزار شد. از سال 92 تا سال 1400 چهار یا پنج جلسه تشکیل شد. البته صرفاً مشکل ما برگزار نشدن جلسه نیست؛ اما اینکه یک کارگروه سه سال تشکیل نشود جای تأمل دارد.


مشاور اجرایی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور تصریح کرد: قانون ساماندهی مد و لباس، ایجابی ترین اقدام جمهوری اسلامی در حوزه عفاف و حجاب است. هر دستگاه موظف است هر 6 ماه یکبار در این کارگروه گزارش عملکرد ارائه بدهد؛ اما این کارگروه سه سال تشکیل نمی‌شود و در 4 سال بعدی هم هر سال یک جلسه!


وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در 6 ماه گذشته جلسات کارگروه با دستور جلسات مشخص به صورت ماهانه تشکیل شده و با دستور معاون اول محترم رئیس جمهور، معاونان وزار برای شرکت در این کارگروه موظف شده‌اند. در این مدت تلاش شده دستگاه‌های اجرایی همگرا شده و با توافق و هم‌افزایی امور مربوط به این حوزه را پیش ببریم و بحمدالله تا حدی این هدف حاصل شده است؛ اما از آنجایی که هم مشکلات این حوزه و هم هجمه‌ها زیاد است؛ جای کار زیادی داریم.


لطفی با تأکید بر اینکه دستورالعمل‌های این کارگروه با امضای وزیر محترم ابلاغ می‌شود و لازم‌الاجراست؛ گفت: اولین دستور‌العمل ما در این حوزه، طراحی لباس اجتماع بود که اواخر اسفندماه ابلاغ شده و کارگروه‌های استانی هم شکل گرفت. اخیراً در روزهای گذشته هم دستورالعمل «شیما» - شناسه یکپارچه مد و لباس ایران- ابلاغ شده است.


وی با بیان اینکه شیما؛ استانداردهای حداقلی را در حوزه طراحی، تولید و البته واردات لباس دارد؛ افزود: ما اینجا با چند گروه سر و کار داریم، یکی طراحان و فعالان مد و لباس که این افراد در سامانه جامع ثبت نام کرده و پروفایل خود را تشکیل می‌دهند. گروه دیگر تولید کننده‌ها هستند؛ ما شیما را به شناسه کالا متصل کردیم؛ شناسه کالا برای جلوگیری از قاچاق کالا طراحی شده و تولیدکننده‌ و وارد کننده‌ای که شیما و شناسه کالا داشته باشد؛ یک بارکد واحد دریافت می‌کند.


لطفی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: بحث بیمه هنرمندان و فعالان حوزه مد و لباس در ماه‌های اخیر پیگیری و روند آن تسهیل شده است و به زودی دستورالعمل آن به زودی ابلاغ می‌شود.


وی با بیان اینکه بحث آموزش یکی دیگر از اولویت‌هایی است که در این کارگروه پیگیری می‌شود و افزود: متاسفانه در این چند ساله؛ حتی برای موسسات آموزشی هم سرفصل‌های مشخصی نداشتیم.


وی با تأکید بر اینکه ما یک چالش هم در حوزه فروش داریم؛ تصریح کرد: این بخش جزو وظایف وزارت صمت است که انجام نشده و کار گروه از سال‌ 95 آن را عهده‌دار شده که این موضوع چالش‌هایی را هم ایجاد کرده است. در بحث فروش تلاش می‌کنیم کار از سمت اتاق اصناف و وزارت صمت پیگیری شود؛ زیرا در بند 4 قانون ساماندهی و مد و لباس هم اشاره شده وزارت – در آن زمان بازگانی- مکلف است نمایشگاه‌های فصلی و دائمی را برای چرخه فروش و فراگیر شدن آن در جامعه برگزار کند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تأکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه برگزاری «ایران ویژند(برند)» در سطح ملی؛ گفت: هنر صنعت مد با ویژند شناخته می‌شود. آن چیزی مد می‌شود که توان تولید انبوه را داشته باشد و این تولیدات مد بازار را تعیین می‌کنند. در حال حاضر تعامل کارگروه‌ با ویژندها بیشتر است؛ زیرا می‌دانیم این ویژندها تعیین‌کننده مد بازار هستند. و عزم جدی برای توجه و توسعه ویژندهای استانی داریم.


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان هم در این نشست گزارشی از برگزاری جشنواره مد و لباس استانی ارائه کرده و خواستار توجه به تنوع در حوزه تولید شد.


مسعود ویژه با بیان اینکه صنعتی شدن هنر طراحی مد و پوشاک، نیازمند حمایت از فعالان این عرصه است؛ گفت: برای ویژندسازی باید از کارگروه‌های استانی و هنرمندان فعال در این حوزه حمایت شود.


وی تشکیل شبکه ارتباطی ببین تولیدکنندگان استانی را حائز اهمیت عنوان کرد و گفت: وقتی زنجیره ارتباطی بین هنرمندان طراح، موسسات و تولیده کننده‎ها در سطح ملی شکل بگیرد، شاهد نتایج اثربخشی در این حوزه خواهیم بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار