کد خبر: ۱۰۶۰۳۶۶
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۴ 06 August 2022

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین بیان داشت : با توجه به شرایط اقلیمی خاص در سال زراعی جاری و کاهش شدید منابع آبی کشاورزان بایستی نسبت به برنامه ریزی کشت در هر سال زراعی برای کسب بیشترین درآمد با کمترین آسیب به منابع آبی وخاکی اقدام نمایند و توجه داشته باشند که کشت دوم پس از برداشت محصولاتی نظیر غلات آبی ، سیر و سیب زمینی تابستانه و... ممنوع می باشد و با کشاورزان متخلف بدون هیچگونه اغماضی برخورد می گردد .


به گزارش تابناک همدان، منصور خزایی اظهار کرد:  اگر کشت دوم محدود نشود، وضعیت منابع آبی شهرستان ، به ویژه آب‌های زیرزمینی بحرانی بیش از پیش خواهد شد.


وی تاکید کرد: در جهت افزایش بهره وری،بایستی آبیاری با توجه به مراحل رشد فنولوژیکی گیاه ونیاز آبی کشت انجام گردد لذا جهاد کشاورزی همواره با ارائه آموزش‌های ترویجی درصدد افزایش میزان بهره‌وری آب در بخش کشاورزی و گذر از کشاورزی سنتی به کشاورزی نوین می باشد و توصیه به محدود کردن کشتهای پر آبر می گردد .


خزایی در ادامه به اهمیت استفاده از سیستم های نوین آبیاری نظیر نوار تیپ تاکید نمودندو سطح اجرای آبیاری با نوار تیپ در این سال زراعی را در شهرستان فامنین بیش از 300 هکتار اعلام نمودند که 10هکتار از این سطح مربوط به آبیاری غلات با نوار تیپ می باشد قابل ذکر است که بیش از 250 هکتار از کشت ذرت علوفه ای و دانه ای و کشتهای زیر پلاستیکی نظیر هندوانه و خربزه با سیستم آبیاری نوارتیپ آبیاری می گردند ایشان افزودند میزان هدررفت آب در روش آبیاری بارانی در این شهرستان که دشت می باشد به ویژه در مواقع وزش باد بالا می باشد لذا استفاده از سیستم آبیاری تیپ بعنوان جایگزینی مناسب باعث افزایش بهره وری مصرف آب خواهد شد.


وی با اشاره به نظارت بر کشاورزان متخلف ادامه داد: در صورت مشاهده کشت دوم توسط کارشناسان وهمچنین گزارشهای واصله ، پس از بازدید و بررسی کشت ، کشاورزان متخلف به اداره منابع آب شهرستان جهت پیگیری و برخورد قانونی معرفی می گردند قابل ذکر است که تا این تاریخ 20 نفر از کشاورزان متخلف که عمدتا ذرت کار می باشند به امور آب شهرستان معرفی شده اند .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار